Dubbla ytterfilter, placering utblås/insug

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anatolewilson
    Användare
    • July 2024
    • 1

    Dubbla ytterfilter, placering utblås/insug

    Har sökt och kunde inte hitta något om det jag sökte svar på. Har ett nystartat Juwel Vision 260 med två stycken Fluval 406 till och planen är malawiciklider, Golden, Röd Zebra och Demasoni som det ser ut nu går 8 fiskar i karet tills allt stabiliserat sig.

    Vad är optimal placering på insug och utblås till pumparna? Motivera gärna lite kort varför en lösning skulle vara bra eller bättre än en annan.

    Tack på förhand.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 4164

    #2
    Nör det gäller Malawi så hade jag placerat dem så att det blir strömt. De brukar gilla det.

    De gräver en del så insug så fin sand inte kan komma in.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • August 2013
      • 338

      #3
      Ursprungligen postat av anatolewilson
      Har sökt och kunde inte hitta något om det jag sökte svar på. Har ett nystartat Juwel Vision 260 med två stycken Fluval 406 till och planen är malawiciklider, Golden, Röd Zebra och Demasoni som det ser ut nu går 8 fiskar i karet tills allt stabiliserat sig.

      Vad är optimal placering på insug och utblås till pumparna? Motivera gärna lite kort varför en lösning skulle vara bra eller bättre än en annan.

      Tack på förhand.
      Jag skulle placerat ett utsug ganska långt ner i högra bakre hörnet, och ett utsug ganska långt ner i vänstra bakre hörnet. Utsugen kan du sätta ganska nära ytan i varje hörn, eller båda utsugen i mitten av akvariet riktade mot främre hörnen.

      På detta sätt delar du in akvariet i två delar och får hyfsat vattenflöde i hela akvariet. Du har valt fiskar som normalt lever i starkare vattenflöden så i princip ju mer flöde ju bättre.

      Vid behov kompletterad du med en liten streamerpump för mer vattenrörelse.

      Nu beror ju placering av tex utsug på hur du placerar ditt akvarium, själv gillar jag att gömma undan tekniken så den inte framträder tydligt.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1832

        #4
        Jag tror att det är ett stort missförstånd att malawiciklider lever i starka vattenflöde. Vi pratar om en ganska så isolerad sjö, inte en bäck, å, flod eller älv.

        många malawiciklider lever i starka vågbrytningar där de betar alger, men de har alltid möjligheten att "vila" genom att lämna flödet. Vill man efterlikna deras naturliga miljö så är det snarare starka växlande flöden kring ytan och lugna platser vid botten.

        Kommentar

        Arbetssätt...