If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Fredrik H: 2nd place Class 10 Paralabidochromis chromogynos Zue island Ken Davis 153
åsså kan ni sluta diskutera vad det igentligen är för arter, ingen kan hålla reda på alla dessa vrålkåta hybridiserande fåniga malawiguppysarna iallafall, njut bara av bilderna
FI: när man ser den haitiensis'en så rycker det i tarmen att lägga beställning hos Jeff igen .... helt otrolig fisk. lätt att identifiera med
Tricella du vet alla njuter vi av olika grejer endel njuter av ett 500 liters kar med en rot i mitten och ett par bruna hanar...
Andra njuter av bilder på massa korsningar o.s.v...
= ironi min vän. jag hatar absolut inte malawi å de e klart ni får diskutera men inte kan ja låta sådana här gyllene tillfällen gå mig förbi att få ge malawifantaster en liten kamratlig pik! ta internetlivet med en klackspark, jag hadde inga som helst baktankar med denna tråd, jag ville bara visa bilder från ACA.
Enda problemet med dem är att de verkar få bukvattensot väldigt lätt, fast jag vet inte om det är för att jänkarna matar med fel mat eller vad det är, haitiensis ska väl ha rätt mycket grönt?
citat:Jag tror faktiskt mer på att det är en renodlad Aulonocara
Du hade i alla fall mer rätt än jag - frågade Ad vad det var och fick följande svar med glimten i ögat "Aulonocara fryeri or Sciaenochromis stuartgranti".
Ciklidhälsningar
Kjell
Daniel: Nej jag är inte hundra på det där med grönfodret, enligt fishbase så käkar de främst alger och plantor men jag har läst för lite om arten för att jag ska kunna avgöra om det stämmer eller ej.
Jag är dock säker på att jänkarna brukar ha problem med att haitiensis får bukvattensot, verkar faktiskt vara en rätt känslig art rent generellt om man nu ska lita på vad de säger.
Men ack så vacker!
citat:Visst vore det kul med ett svenskt alternativ men undra just hur mjäkigt det skulle bli pga jantelagen och allt det där...
citatå gott och ont kan man väl säga att det är en helt annan kultur i USA jämfört med Sverige. Där är utbudet på ciklider betydligt sämre både på VF och odlat i afffärerna jämfört med Sverige. Därför köper och säljer man mellan privatpresoner i betydligt högre utsträckning än vad som görs här - det är ju oftast enda sättet att få tag i fisk.
På killisidan sker exakt samma sak, utan jantelag med troligen till stor del pga att det är det enda sättet att få tag på de flesta fiskarna.
citatch vad ska detta likna?
http://www.cichlidgallery.com/ACA-Convention-2004/wow
Neochromis omnicaeruleus finns det vanlig, OB och WB (som firren på bilden) och det gäller både honor och hanar. Jag kommer skriva några rader om dessa i något ciklidblad under året.
citat:
På gott och ont kan man väl säga att det är en helt annan kultur i USA jämfört med Sverige. Där är utbudet på ciklider betydligt sämre både på VF och odlat i afffärerna jämfört med Sverige. Därför köper och säljer man mellan privatpresoner i betydligt högre utsträckning än vad som görs här - det är ju oftast enda sättet att få tag i fisk.
Håller med. Det är tyvärr som så här i USA att främst två stora varuhuskedjor (Petsmart och Petco) har tagit över en stor del av marknaden. Med effektivare logistik och större köpkraft kan de hålla lägre priser på produkter, vilket är bra för konsumenten som handlar mest foder för katt eller hund. Det tråkiga är att de flesta små butikerna, de med personlighet, har upphört. De större varuhusen har bara vardagsfisk, det är väldigt ovanligt att de får in någon udda fisk. Som exempel, jag var till ett distributionscenter för en av varuhuskedjorna och de hade över 40 000 akvarier, men mindre antal arter än vad min favoritaffär har i sina akvarier! Väldigt mycket guldfisk och oscars hade de däremot.
Som tur är så har ju Internet gjort det möjligt för individer att nå en större kundbas så udda fiskar går att få tag i på det sättet. Majoriteten av mina fiskar har jag beställt på det sättet.
citat:
Dock skall sägas att utställningarna mest är till som reklam inför försäljningen/auktionen vilket innebär att fiskarna går i små och oinredda akvarier.
Jag vart förvånad över att se att det fanns så få akvarier med fisk till salu när jag var där. Väldigt mycket fisk såldes på auktionen men det var en hel del som såldes direkt från hotellrummen.
Överlag så var jag ganska besviken på mässan, höjdpunkten för mig var att se en vild björn under hemresan. Det ska mycket till för att jag ska åka till ACA 2005.
Möjligheten för en bra mässa i Sverige finns ju naturligtvis, jag tror att mycket går ut på att träffa folk som man kan prata och umgås med.
Kommentar