If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Många vackra fiskar...och visst håller jag med...det vore väldigt trevligt med något liknande i Sverige.
NCS?
Sedan kan man ju förundras över, och beundra, de röda färgerna som var grymt starka i sin lyster...
Jag har nog aldrig sett en apelsinciklid vara kamouflerad som en jordgubbsciklid..
citat:jag önskar vi hadde något liknande i sverige
citat:det vore väldigt trevligt med något liknande i Sverige.
På gott och ont kan man väl säga att det är en helt annan kultur i USA jämfört med Sverige. Där är utbudet på ciklider betydligt sämre både på VF och odlat i afffärerna jämfört med Sverige. Därför köper och säljer man mellan privatpresoner i betydligt högre utsträckning än vad som görs här - det är ju oftast enda sättet att få tag i fisk.
Dessa utställningar och auktioner drar därför massor av folk (åtskilliga hundra). Dock skall sägas att utställningarna mest är till som reklam inför försäljningen/auktionen vilket innebär att fiskarna går i små och oinredda akvarier. I väldigt hög utsträckning så är de fiskar som ställs ut framavlade exemplar - av naturliga skäl eftersom det ju inte är nåt speciellt att ställa vanliga lättodlade vildformer.
Jag var på ett liknande evenemang i Chicago för några år sen och då samlade auktionen 400-500 personer medan föredragen samlade 15-30 personer trots att det var världsklass på föredragshållarna.
citat:Jag tror mer på att det är en Aulonocara...och troligtvis är den bara felskriven.
Antingen en Chiloleo eller en Cobue eller denna...
Kan ju vara så att det är en korsning mellan fryeri och en Aulonocara men nog tror jag att någon Copadichromis är inblandad snarare än en Aulonocara. Det är i alla fall definitivt inte en renrasig Aulonocara lika lite som det är en renrasig S.fryeri.
Men strunt samma egentligen - varför snöa in på detta - det var ju bara ett av många foton.
Kommentar