Bara hannar i kullen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Bara hannar i kullen.

Hej alla.

De senaste kullarna av mina Apistogramma Cacatuoides ser ut att bestå av nästan enbart hannar. Vilket givetvis inte är så bra. Nå´n som vet ifall det är Ph eller temperatur som bestämmer könet? I så fall - är det vid befruktingen eller under den tidiga uppväxten?

• daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Om jag inte minns fel ligger det (enligt Mergus Cichliden Atlas) till så här:
    Lågt pH och hög temperatur ger fler hanar. Vid 25 grader (och ett visst pH) ska könsfördelningen bli jämn, vid 29 grader blir det bara hanar. Om temperatur/pH spelar roll även efter kläckningen har jag ingen aning om.
    Om ingen gett bättre svar får jag kolla noggrannare i kväll.
    Synd att boken är på tyska, som alla riktigt grundliga och intressanta böcker. Skulle kunna döda för en Wels Atlas på ett begripligt språk.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Tommy K
      Användare
      • May 2002
      • 309

Hej Daniel.
      Det var inte högt pH som gav fler hanar möjligtvis? De har gått i pH 7.5 och 25 grader. Och det är väl lite för högt pH egentligen...?
      Tacksam om du kollar i din bok.
      MVH Tommy

Kommentar

• daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

Kanske, jag minns inte riktigt .
        Jag fick nästan bara hanar när mina kakaduor gick i 28 grader och pH 6,0. Så jag sänkte temperaturen till 25 - men då slutade de leka.
        mvh Daniel
        Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

Har letat runt lite på nätet, finns vissa uppgifter om att man ska sänka tempen till drygt 23 efter leken, då ska det bli flest honor.
          Tydligen är det de första veckorna som bestämmer könet. Kanske.

Kommentar

• daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

Nu har jag försökt sätta mig in i könsfördelningen för A. cacatuoides vid olika temperaturer och pH-värden.
            Vid en konstant temperatur på 23 grader blir 25 procent hanar, vid 26 grader 50 procent och vid 29 grader 80 procent. Vilket pH-värde detta gäller vid anges tyvärr inte, men borde vara runt 6,0. 311 kullar har undersökts (puh!).
            Dessutom finns en tabell över olika pH-värden (vid 26 grader). pH 4,5 ger 84 procent hanar, pH 5,5 ger 63 procent och pH 6,5 ger 43 procent.
            Det riktigt intressanta stycken handlar om vad som händer när man sänker temperaturen från 29 till 23 grader vid olika tidpunkter efter romläggningen. Siffrorna gäller A. trifasciata.
            Om temperaturen sänks direkt blir bara knappt 20 procent hanar. Väntar man 10 dygn stiger siffran till 40 procent, och efter 25 dygn blir 75 procent hanar. Efter 25 dygn tar den "känsliga perioden" slut, enligt Cichliden Atlas, så det är verkligen ingen brådska. Intressant, jag trodde att könen var spikade redan vid befruktningen!
            mvh Daniel
            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

Jag är grymt imponerad av all denna information! Då är det låg temperatur och ett högre pH som gäller inför nästa kull. Måste ju
              fixa några tjejer till alla killarna! Stort tack till dig Daniel!

MVH Tommy

Kommentar

• daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

Lite bonusinfo: Vid 26 grader växer ynglen snabbast.
                mvh Daniel
                Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Ja jäklar, undra om påverkan blir den samma på fisk som lever i mer alkaliskt vatten (malawiciklider)? Eller står det rent av något om dem i samma bok?

Tony Englund

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Ja jäklar, undra om påverkan blir den samma på fisk som lever i mer alkaliskt vatten (malawiciklider)?
                    Det har jag inte hört talas om men det sociala sammanhanget påverkar könet på åtminstone en malawizebra pop och åtminstone en malawiart kan byta kön (se CB 3/2002 och 1/2004).
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel60
                      Användare
                      • March 2003
                      • 527

"Cichliden Atlas" handlar bara om sydamerikanska dvärgciklider. Eftersom den är på tyska har jag inte sträckläst utan bara försökt tyda delar av den.
                      Vad som avgör könet på en fisk verkar vara hur intressant som helst!
                      mvh Daniel
                      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• einar

Jag har faktiskt tyckt mig märka samma sak hos mina p. reticulata som går i ett ouppvärmt akvarium utan artificiell belysning. (d.v.s. rejäla säsongsvariationer i vattentemp.) Jag har fått det till att kallt vatten ger fler hanar och att sommarynglen oftare blir honor.

Kommentar

• Pelle
                          Användare
                          • May 2002
                          • 387

Uwe Römers, Cichliden atlas finns även på Engelska! Dessutom är del 2 snart på gång, dock bara på tyska.

Mvh/ Per

Kommentar

• daniel60
                            Användare
                            • March 2003
                            • 527

citat:Uwe Römers, Cichliden atlas finns även på Engelska!
                            Kanon! Får hålla ögonen öppna. Även "Wels Atlas" på ett begripligt språk sägs vara på gång. Jag som trodde att alla riktigt grundliga och därmed intressanta böcker var på tyska.
                            mvh Daniel
                            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Var den inte med i NCS bonuserbjudande förra gången?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...