Pumpstyrka i tropheusbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av doohan



    Blev nyfiken på hur ditt vatten är fel? Och vilken saltblandning du använder för att få upp PH till 9? Som amatör måste jag ju erkänna att jag inte vet vad följande är "µS ca 650"?
    Har varit sugen på troffar ganska länge men skrämts av att jag har eget vatten och därmed ett PH runt 6,5. Kör med PH Plus och bikarbonat och får då upp PH till ca 8, lite svårt att se vilken av färgerna det är på mitt sera vätske test.
    Tänkte det kunde passa med lite reklam. Om "doohan" hade varit medlem hade han kunnat läsa en artikel i CB förra året om saltblandandet i Helsingfors. Tänk vad man missar om man inte är medlem i NCS...

    /[:0]
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8616

      #32
      Hej
      Just en sådan penna använder jag för mätning av µS. Den har fungerat utmärkt i flera år redan. Har fått köpa nya batterier ett par gånger men det har då berott på att nån har glömt att stänga av den. Antar att motsvarande pennor för pH också är OK, här gäller dock att det kan löna sig att välja en modell där elektroden går att byta ut.

      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1832

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Kan dessa "pennor" vara något att använda för att mäta Ph och konduktivitet, eller är det för dåliga prylar?

        Ph-penna och konduktivitetspenna av Milwaukee längre ned på sidan:
        Om dom går att kalibrera i två punkter så är dom bra till våra ändamål. Milwaukee gör annars bra grejor. Jag vet att dom har en ph/co2 controller för 2000 kr, billigast på marknaden(?). Ännu en sak för prylbögar, med kalkreaktor, ph styrning och kalkstenskross från sjön borde man kunna få det "perfekta" vattnet.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          citat:Om dom går att kalibrera i två punkter så är dom bra till våra ändamål.
          För den oinvigde så kan det vara skönt att veta vad du menar med "två punkter"...

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #35
            Min erfarenhet är att pH pennor är skräp, men jag har förstått att det finns de som inte är det.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #36
              citat:Min erfarenhet är att pH pennor är skräp, men jag har förstått att det finns de som inte är det.
              Har du möjligen lust att utveckla ditt inlägg?

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1832

                #37
                Kalibrera innebär att man ställer in rätt värde med hjälp av en lösning med känt ph värde. Att man kalibvrerar i två punkter innebär att man kalibrerar vid ph 7 och ytterligare en punkt. För riftciklider vid 9, för sydamerikaner vid 5. På detta sättet har du inte bara en punkt säker utan också skalan som även den kan förändras med tiden.

                Nu vet jag att diskusionen handlade om konduktivitetsmätare, men jag har inte så mycket erfarenhet av dom, dock gäller alltid att det behövs 2 punktskalibrering för att vara säker på att skalan är rätt.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

                  #38
                  jag hra kört med Sera:s konduktivitetsmätare och den funkar utmärkt men är inte så billig, ca. 2400:-
                  En konduktivitetsmätare är det enda säkra sättet att hålla reda på salthalten i vattnet, alla rekommenderade angivelser om si eller så mycket salt /100 l. säger ingenting om du inte vet vad du utgår ifrån.
                  om man sedan har användning för exakt mätning av konduktiviteten får väl var och en avgöra.

                  jag kommer att snart att utgå ifrån RO-vatten och då behöver man (nästan) bara mäta upp mängden salt/mängd vatten en gång, sedan vet man ganska bra hur man ska dosera.
                  Det samma gäller hyfsat väl om man vet vad ens kranvatten innehåller.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #39
                    Detta står om t ex Skövdes vatten...någon som kan tolka dessa värden och svara på om de är bra eller dåliga för Tanganyika/Malawi och ifall dåliga...vad behövs göras?



                    P.S. Ursäkta mitt språng utanför ämnets huvudsakliga fråga.

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

                      #40
                      totalt sett lite mjukt och konduktiviteten är något låg.
                      -justera med lite bikarbonat och salt.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        Det behövs alltså inga större mängder?

                        Hur mycket salt skulle behövas till mitt akvarium på 375L? Hur räknar man ut det med utgång ifrån den tabellen?

                        Förresten så måste jag verkligen tacka er alla för att ni svarar så snabbt och verkligen hjälper till när man har frågor!

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • November 2002
                          • 571

                          #42
                          jag kan inte svara på sältmängden, jag skulle behöva mäta mig fram, även om det säkert går att beräkna matematiskt.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #43
                            citat:citat:
                            --------------------------------------------------------------------------------
                            Min erfarenhet är att pH pennor är skräp, men jag har förstått att det finns de som inte är det.
                            --------------------------------------------------------------------------------



                            Har du möjligen lust att utveckla ditt inlägg?
                            Finns inte så mycket att utveckla. De slutar funka rätt omgående. När man sedan fixat allihop så funkar de ändå inte dan efter. Skräp! Sedan har jag hört att det finns folk som är väldigt nöjda men om jag inte mins fel så gällde inte det de billigaste modellerna.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #44
                              Jag syftade på om du hade negativ erfarenhet av vissa märken...men du verkar dra alla över en kam så då förstår jag att det inte behövs utvecklas mer...

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #45
                                Jag har jobbat på gymnasium och var ansvarig för naturvetenskapsinstitutionen. Min erfarenhet av pennor var Skit Skit Skit! Andra lärares erfarenhet var Skit Skit Skit. De billiga pennorna är troligvis Skit. Sedan har jag pratat med en hel del akvarister och deras erfarenhet är... Gissa? Ja, Skit! MEN jag har ett minne av att någon på forumet har goda långvariga erfarenheter av pH penna MEN att dessa inte var [u]billig</u> Skit. Min personliga uppfattning är att det tillverkas en massa billiga Skitpennor som lärare och privatpersoner köper och som det sedan skylls på att de inte har skött dem ordentligt (membran od får inte torka in, man ska offra en svart tupp var tredje vecka till pHskitpenneguden osv.). Visst, visst, så sant så sant, MEN då får vi betrakta Skitpennorna som engångsSkitpennor.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...