Pumpstyrka i tropheusbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • odilou
    Användare
    • April 2002
    • 308

    #16
    Jag är störtförtjust! Världens bästa inlägg!

    PS. En namnkunnig ciklidprofil i södra sverige använder sig av precis samma koncept i många av sina burkar, både för lekgrupper och yngel.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Och vad, exakt, är konceptet, Odilou?

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • April 2002
        • 308

        #18
        Att inte använda filter och pumpar utan endast "syrestenar".

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Vad är det som gör det konceptet funktionellt?

          Jag skulle verkligen vilja veta om detta är ett alternativ till den mer använda metoden...med pumpar och filter.

          Jag kan tänka mig att detta förutsätter tre saker...perfekt bakteriekultur (nedbrytningsbakterier)...noggrann rengöring (om man enbart gör 30% vattenbyte varannan vecka för 50st Tropheus!?!)...lite matning (finns det alger som de festar på också?).

          Det vore väldigt trevligt om någon, t ex Odilou eller Mikael W, kunde utveckla "konceptet" och förklara lite mer det funktionella och varför denna metod hellre används före den mer vanliga.

          Jag måste säga att detta förvånar mig väldigt, men för den delen förskjuter jag det inte som osannolikt.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #20
            Hej igen

            Min "metod" är väl så pass ovanlig att jag inte törs säga att jag rekommenderar den, inte kan jag heller säga att/varför den skulle vara bättre än konventionellare sätt.

            Men jag kan försöka berätta lite mer om akvariet. Det är som sagt på 630 liter, 2 stenrösen (inte några stora högar, bara ett tiotal stenar per röse), ingen sand (=lättare att hålla rent). 2 st 36 W Groluxrör. Det växer nog alger men kvantiteten vågar jag inte uttala mig om, eftersom fiskarna håller algerna korta.

            Vattenbyten som sagt ca 30 % varannan vecka. Ur kranen kommer det "fel" vatten, så jag fixar det med en saltblandning så att pH blir ca 9 och µS ca 650. Det finns en del snäckor i akvariet, de tar väl hand om en del av renhållningen.

            Det är antagligen så, att jag matar rätt lite. 4 rejäla teskedar spirulinaflingor på morgonen och ett par bitar (à ca 4x5x1 cm så där ungefär) räkmix på kvällen. Det är nog lite pirayastämning i burken när fiskarna får mat.

            Vad jag kan se och förstå mår fiskarna hyfsat. Och utöver de ca 50 som går där nu har jag under de år karet varit i gång tagit ut ca 50 välväxta ungfiskar.

            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

              #21
              Mikael W

              Blev nyfiken på hur ditt vatten är fel? Och vilken saltblandning du använder för att få upp PH till 9? Som amatör måste jag ju erkänna att jag inte vet vad följande är "µS ca 650"?
              Har varit sugen på troffar ganska länge men skrämts av att jag har eget vatten och därmed ett PH runt 6,5. Kör med PH Plus och bikarbonat och får då upp PH till ca 8, lite svårt att se vilken av färgerna det är på mitt sera vätske test.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                #22
                Hej Ronney
                Kranvattnet i Helsingfors är alldeles för mjukt. Tropheusar vill ju ha hårt och alkaliskt vatten. Mycket förenklat kan man säga att hårdheten beror på hur mycket saltjoner det finns i vattnet, det kan man mäta på olika sätt, ett riktgivande sätt är att mäta hur bra vattnet leder ström, man får då ett värde i mikrosiemens (µS) och ca 650 µS motsvarar värdet i sjön.

                Jag använder en blandning av natriumkarbonat, natriumbikarbonat, kaliumkarbonat och kaliumbikarbonat för att höja pH till ca 9 och sedan tillsätter jag magnesiumklorid tills µS är ca 650. Det verkar fungera med Helsingforsvatten, men Du måste ta reda på vad Ditt vatten innehåller innan Du kan avgöra vilka ämnen Du skall använda. Får Du upp pH från 6,5 till ca 8 med de ämnen Du använder idag är det mycket bättre än att inte tillsätta något alls. Det kan ännu vara bra att kolla om pH är stabilt, dvs är det fortfarande 8 efter en vecka.

                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Hur kollar man µS enklast och bäst? Vilka mätare bör man ha?

                  Hur vet man vilken mängd man skall tillsätta för att få upp värdena? Tips om hur man gör?...

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #24
                    Det mäter man med en dyr Conductivity Meter som känns ganska onödigt..
                    Känns som det är värt att lägga dom pengarna på något mer än 1 syresten istället..

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1832

                      #25
                      Jag håller nog med henkedeh, men att ha både bra filtrering och en konduktivitetsmätare är målet för en pryltok som jag.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • August 2002
                        • 8616

                        #26
                        Hej
                        Som sagt, att mäta µS är inte ett självändamål utan bara en enkel genväg för att få en aning om huruvida hårdheten ligger någorlunda rätt. Helt fel blir det om vattnet innehåller t.ex. mycket koksalt (NaCl), det höjer µS men påverkar inte hårdheten.

                        µS mäter man som henkedeh skriver, med en konduktivitetsmätare, på Lagret brukar dom ha sådana till överkomligt pris (allt är förstås relativt).

                        Hur vet man vilken mängd man skall tillsätta för att få upp värdena? Upprepar, först måste Du veta vad Ditt kranvatten innehåller, sedan jämför Du med värdena för T-sjön. Skillanden är den mängd Du skall tillsätta. Du behöver inte beakta alla ämnen som finns i sjön, bara de viktigaste, dvs de som det finns mest av, det här är ingen millimeterexakt vetenskap, utan bara ditåt. Dessutom är det rätt så jobbigt att skaffa, väga och dosera. Det finns även åtminstone två kommersiella Tanganjikasalt i handeln, som är betydligt enklare att använda. Om dem kan man väl säga, att en nackdel är att man inte får veta vad de innehåller, men sannolikt är det bättre att använda något av dem än inget alls, ifall man har för mjukt och för surt vatten i kranen.

                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

                          #27
                          Jag mena inte att det är total onödigt..
                          Men har man endast en syresten så tycker jag inte att nästan grej man ska köpa är en Conductivity Meter.Man kanske bör tänka på att köpa nån sorts filter istället..

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            citatet finns även åtminstone två kommersiella Tanganjikasalt i handeln, som är betydligt enklare att använda.
                            Vilka? och vart finns dom att handla?

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • August 2002
                              • 8616

                              #29
                              Hej
                              Har själv tidigare använt JBLs Aquadur Malawi/Tanganjika och Tropic Marins Malawi-Tanganyika Salt for Cichlids.

                              Åtminstone dessa märken borde gå att inköpa i välsorterade akvarieaffärer. Kollade även Lagrets hemsida, de har en produkt som heter Seachem Tanganyika Buffer.

                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #30
                                Kan dessa "pennor" vara något att använda för att mäta Ph och konduktivitet, eller är det för dåliga prylar?

                                Ph-penna och konduktivitetspenna av Milwaukee längre ned på sidan:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...