eheim 2224 problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan eriksson
    Användare
    • May 2004
    • 159

    eheim 2224 problem

    Tjena hej!

    Jag har köpt en begagnad eheim 2224 pump som det är dåligt drag i, knappast några 700l/h utan snarare hälften. Jag har testat att köra den både med och utan filtermaterial och det påverkade inte märkbart. Däremot blev det betydligt bättre fart när jag tpg lös pumpdelen och stoppade ner den i akvariet. Någon som vart med om liknande problem eller har några bra tips?

    /johan
  • doohan
    NCS Medlem
    • August 2004
    • 1607

    #2
    Har haft en 2224a tidigare, och den var mycket känslig för skit i slangarna. Jag tyckte inte att den beläggning som fanns i slangarna skulle spela någon roll, men efter en slang rengöring blev det bättre fart i filtret. Man skall dock vara medveten om att det inte är ett kraftfullt filter. 700L/H är inte så mycket och en hel del försvinner på vägen ut i akvariet. Köpte ett 2226 på 950L/H och det var stor skillnad på kraften. Den satte bra fart på vattnet trotts kompakt filtermedia såsom ephimech + ephisubstrat + lite blå filtermatta. Men prova att göra ren slangarna, ev korta ner slangarna om det är möjligt. Har du ett högt akvarium så tappar du mycket krat pga lyfthöjden osv. Jag körde mitt 2224a som biologiskt filter, och hade ett kraftigare innerfilter som mekaniskt filter och som satte fart på cirkulationen.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      tillverkarnas specifikationer är nästan alltid utan filtermaterial och utan lyfthöjd.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • palton

        #4
        Jag har samma erfarenhet som Ronney om 2224. Minsta alger och skit i slangarna och den pumpar mycket dåligt. Jag har mitt till ett 110L akvarium. Där gör den ett bra jobb..

        //Palton

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • May 2004
          • 159

          #5
          Ok, era svar var väl ungefär vad jag misstänkte. Jag har filtret till ett 375l kar men jag har ett 2217 också och det sköter sig mycket fint så kapacitet borde det inte vara brist på. Blev bara lite besviken eftersom professional serien imponerar mindre än classic på mig förutom i smidighet vid rengörning.

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • August 2004
            • 1607

            #6
            En sak som var grymt possitivt med 2224 var att det var helt knäpptyst. Fick kolla på vattenytan om det verkligen snurrade ibland då jag blev orolig pga filtrets totala brist på ljud

            Kommentar

            Arbetssätt...