If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
citat:en tidning skriven av vetenskapsmän och enbart fylld med vetenskapliga fakta skulle bli ganska tråkig och nog inte nåt som skulle roa så många.
Tidningar skrivna av vetenskapsmän är väldigt interessanta.....För andra vetenskapsmän inom samma område. Vi är alla ciklidister och skriver för varandra....Därför är tidningen interessant för oss. Samma sak gäller inom vetenskapen som inom hobbyn....Man behöver väldigt mycket "kött på benen" för att säga saker som för andra verkar nonsens. För mig räcker 25 års praktisk erfarenhet väldigt bra.
MVH
Magnus
Så till den absoluta sanningen som du efterlyser. Om det är den du är ute efter så skall du nog sluta med akvariefisk - för den lär du inte få vare sig från nybörjare, proffs eller ens vetenskapsmän.
Akvariehobbyn är som tur är alldeles för mångfacetterad för att det skall finnas någon absolut sanning.
Ciklidhälsningar
Kjell
[/quote]
Hårt skrivet,tycker jag med som jag skrev,Precis lika svårt att skriva här som i ett ciklid blad,man utrycker sig fel.Absolut sanning är svår att nå,inget snack om den saken.men har man en upplevelse som akvarist så är det inte alls säkert att det stämmer in för andra akvarister.Kanske kunde ha skrivit(nu märker jag ord igen:-))Jag tycker mig märka att dom känner igen varandra fast dom vart ifrån varann ett tag,så det är kanske inte bara lukt odyl som dom går på,men men vem vet!?.Rent av fjantigt kanske att anmärka på en sån skit sak.ber om ursäkt!
Måste väl bråka lite nu. Vetenskapliga eller åt det hållet artiklar tycker åtminstone jag att är intressanta, åtminstone ibland,trots att jag är amatör. Och på Cikliddagarna i Helsingfors i höstas berättade Oldrich Rican från Stockholms universitet om Development of adult coloration in neotropical cichlids and the use of such ontogenetic characters in the reconstruction of cichlid relationships. Bara som exempel, jag gillade det.
citat:Måste väl bråka lite nu. Vetenskapliga eller åt det hållet artiklar tycker åtminstone jag att är intressanta, åtminstone ibland,trots att jag är amatör.
Nja det är väl ingen som ifrågasatt det. Som jag skrev ovan "Denna blandning av artikelskrivare som är rena nybörjare, amatörer, halvproffs, proffs och vetenskapsmän är Ciklidbladets styrka enligt min mening." så behövs alla sorters artiklar.
Vad jag främst vände mig emot var synpunkten att om man framförde åsikter i en artikel utan att ha vetenskapliga bevis så är det "kvacksalveri".
Men som sagt - tror nog att vi alla är överens om att Ciklidbladet är en suverän tidning.
Ciklidhälsningar
Kjell
PS: Kan för övrigt nämna att jag just "tjuvtittat" på nästa nummer av Ciklidbladet och den gamla slitna klyschan återigen stämmer - nästa nummer verkar vara det bästa någonsin.
Vill bara åter påminna er "icke-medlemmar" om att nästa nummer av Ciklidbladet är på gång.
Titta på provnummret och avgör själva om inte detta kan vara värt ett medlemsskap i NCS.
Om svaret blir JA, skynda att betala in så att ni får CB3 så fort det kommer, annars riskerar ni att få vänta tills CB4 innan ni får läsa denna formidabla tidsskrift.
Nummer 3 av CB 2004 "läggs på lådan" i början av veckan om allt går som det ska. Så snart, snart har ni massor av läsning och mycket ögongodis...
citat:Om svaret blir JA, skynda att betala in så att ni får CB3 så fort det kommer, annars riskerar ni att få vänta tills CB4 innan ni får läsa denna formidabla tidsskrift.
Denna gång hinner ni inte betala in i sista minuten utan det är bara de som varit ute i god tid med sin inbetalning som får sina tidningar denna gång.
Kommentar