Jag lät mitt 300l akvarium gå ca 1 vecka innan jag släppte i 5 st ps. elongatus. Tillsammans med dom så hällde jag i bakteriekultur som jag köpte samtidigt som fiskarna. Eftersom jag ville få koll på vattenvärdena köpte jag också en ett vattentest-kit där man ser ph, kh,gh, nitrit, nitrat. Alla värden har legat precis som de ska fram till igår(akvariumet har nu varit igång 2 veckor) 11/8 då nitritvärdena var skithöga. Man kunde också se på fiskarna att det var något som var fel i och med att dom strök sig mot bottnnen ofta.
Jag läste lite här på forumet och kom fram till att omedelbart byta 30% av vattnet. Jag har läst trådarna här på forumet men blir bara förvirrad för att alla svarar så olika.
Fråga: Hur gör jag sen....ska jag sluta mata eller bara mata lite...Hur ofta bör jag byta vatten och hur mycket och under hur lång tid? Jag är medveten om att man får testa sig fram och prova tills nitritnivån håller sig konstant men jag skulle ändå vilja ha några goda råd.
mvh Anders
Jag läste lite här på forumet och kom fram till att omedelbart byta 30% av vattnet. Jag har läst trådarna här på forumet men blir bara förvirrad för att alla svarar så olika.
Fråga: Hur gör jag sen....ska jag sluta mata eller bara mata lite...Hur ofta bör jag byta vatten och hur mycket och under hur lång tid? Jag är medveten om att man får testa sig fram och prova tills nitritnivån håller sig konstant men jag skulle ändå vilja ha några goda råd.
mvh Anders
Kommentar