Nitritvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fesken

    Nitritvärden

    Jag lät mitt 300l akvarium gå ca 1 vecka innan jag släppte i 5 st ps. elongatus. Tillsammans med dom så hällde jag i bakteriekultur som jag köpte samtidigt som fiskarna. Eftersom jag ville få koll på vattenvärdena köpte jag också en ett vattentest-kit där man ser ph, kh,gh, nitrit, nitrat. Alla värden har legat precis som de ska fram till igår(akvariumet har nu varit igång 2 veckor) 11/8 då nitritvärdena var skithöga. Man kunde också se på fiskarna att det var något som var fel i och med att dom strök sig mot bottnnen ofta.

    Jag läste lite här på forumet och kom fram till att omedelbart byta 30% av vattnet. Jag har läst trådarna här på forumet men blir bara förvirrad för att alla svarar så olika.
    Fråga: Hur gör jag sen....ska jag sluta mata eller bara mata lite...Hur ofta bör jag byta vatten och hur mycket och under hur lång tid? Jag är medveten om att man får testa sig fram och prova tills nitritnivån håller sig konstant men jag skulle ändå vilja ha några goda råd.

    mvh Anders
  • Centurion
    Användare
    • October 2003
    • 210

    #2
    Byt 10-30% vatten varje dag (mest första dagen) tills nitriten är borta, använd samtidigt Sera Nitrivec varje dag. Mata "sparsamt"
    Du bör vara kvitt nitriten inom 1-2 veckor.
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Det bästa vore om du kunde få låna lite gammalt filtermaterial av någon. Detta innehåller stora mängder nitrifikationsbakterier som skulle hjälpa till att bryta ner nitriten.

      Om fisken inte ligger på botten och vaggar och matvägrar så tror jag att du klarar dig med dagliga vattenbyten på 40-50%. Om du matar så får det inte bli några rester, jag hade inte matat alls förrän nitriten sjunkit.

      Om fisken verkar dålig så MÅSTE du få tag på filtermaterial. Bakteriekultur på flaska har jag aldrig fått till att funka. Om du får tag i filtermaterial så är det bästa att börja köra den i ditt filter men det hjälper även mycket att bara krama av en gammal skitig filtersvamp i vattnet. Det kommer att fruktansvärt skitigt och grumligt ut men det gör inget.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Hände det mig så skull jag avbryta utfodring och byta 50% direkt, nästa kolla nitrit igen, byta 30-50% om nivån fortfarande är högt. Inte pilla med filtret! När nivån gått ner så skulle jag börja utfodra och fortsätta med vanliga vattenbyten, typ 30%/veckan.

        Men det skall tilläggas att jag bara har lyckats upptäcka nitrit en gång (har säkert haft det utan att märka iofs) i mina kar och då räckte det med 50% vattenbyte å minskad utfodring.
        Anders L

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          När ni byter vatten i ett sådant här läge använder ni någon Aqua starter eller nåt (som tar bort klor och likn) eller kör ni kranvatten rätt av?
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            kranvatten rakt av förrutom mitt SA-kar där jag har en mix av RO-vatten och råvatten. Har aldrig använt vattenberedningsmedel av nåt slag.
            Anders L

            Kommentar

            • Fesken

              #7
              Tack för hjälpen! Nitritnivån visar nu efter vattenbyte varje dag och vädigt sparsam matning vit = noll . Nu kan man försöka börja få ordning på karet. Jag tycker bara att innerfiltret(fluval 4) för en jvla massa oljud. Utblåset sitter ca 1 cm under vattenytan och bubblar rejält.

              Funderar på att sänka ner pumpen 5 cm och dra en slang ner till luftningsventilen på utblåset. Funkar det eller förlorar jag för mycket ytrörelse/genomluftning?

              Jag har ett 310l akvarium med malawisar och två pumpar, en fluval 4 innerfilter och en eheim 2226 ytterfilter. Ytterfiltrets utblås ligger under vattenytan.

              mvh
              Anders

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Fesken

                Jag tycker bara att innerfiltret(fluval 4) för en jvla massa oljud. Utblåset sitter ca 1 cm under vattenytan och bubblar rejält.

                Funderar på att sänka ner pumpen 5 cm och dra en slang ner till luftningsventilen på utblåset. Funkar det eller förlorar jag för mycket ytrörelse/genomluftning?

                Jag har ett 310l akvarium med malawisar och två pumpar, en fluval 4 innerfilter och en eheim 2226 ytterfilter. Ytterfiltrets utblås ligger under vattenytan.

                mvh
                Anders
                Finns en grej som e som en liten sked/läpp eller hur man ska utrycka sig
                som du kan koppla på vid utblåset om du har den 5cm ner så du får en bra rörelse på ytan.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

                  #9
                  ta bort filterdelen på fluvalfiltret och montera en filtermatta på pumphuvudet istället så du får någon filtervolym att tala om eftersom dessa innerfilter inte har en biologisk filtrering värd namnet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...