Två pumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Två pumpar

    Funderar på att ha två interna pumpar i mitt 250l. Min tanke är att ha min Aquaclear 402 som "huvud pump" och den andra (som jag inte vet vad den heter) som reserv alternativt extra fart. Jag vet att 402an ska räcka fint till 250l men vad jag funderar på är att använda den andra till att släppa in lite luft i vattnet (då och då). Min fråga är om det kan vara skadligt att stänga av och sätta på pump2 med jämna mellanrum. Båda pumparna kommer befinna sig inne i en filterkammare och pump2 ska bara fungera som ett pumphuvud (även om den har en behållare för filter).

    Tack på förhand (som vanligt)

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Om de befinner sig i samma sakkare och vatten forsar genom filtret ändå kan du ständga av ena ibland, varför man nu skulle göra det?? :-)
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

      #3
      De funkar fin fint! Men som sagt, ser heller ingen mening med att stänga av/på den ena ibland

      I mitt 375 har jag 2st innerfilter, 940l/h + 700l/h
      Och i mitt 450 har jag 3st, 940l/h + 700l/h + ca600l/h

      Jag behöver aldrig suga botten med "damsugare" då de är bra fart i vattnet!
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Anledningen till det skulle vara när man tittar på film eller likn (karet står bredvid soffan). Då kan det ju vara skönt med inte allt för mycket plaskande. Blir ju stora blå av varenda rulle i så fall

        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Det kan du iofs justera med slangen genom att kapa den på rätt längd så att den precis inte plaskar. Normalt är den böjd och olika längder ger då olika vinklar mot ytan. Du kan även kapa den snett för att få samma effekt. Man vill ju inte ha ett kar som plaskar, inte ens när man inte tittat på film alltså.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

            #6
            Japp det hade jag tänkt ändå. Men om jag ska dra in luft i den andra kommer den väl låta mer bara för det (antar jag) så det var kanske just då som jag tänkta att det kan vara bra att kunna stänga av den.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Varför dra ner en massa luft i vattnet?
              mvh Daniel
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

                #8
                Ja säg det. Trodde det ökade syresättningen fast det har väl egentligen med hur mycket ytan rör sig.
                Då borde jag ha pump2 till att bara få extra fart helt enkelt och då borde det inte bli speciellt mycket högre ljud.
                Jag testar så får vi se
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Det ger bara ett grumligt intryck tycker jag. Hade det innan men la ner... Syretillförlsen det ger lär vara marginell. Möjligtvis kan det även ha en viss effekt på att frigöra klor, men det vette fan...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

                    #10
                    Fast jag gillar syrebubblor i vatttnet tycker det är snyggt och får mig att tänka på stora korallrev där vågorna drar fram och där...... Kan vara en bra början på en ovell det där. En sådan där smarrig som de säljer i Pressbyrån
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • danielm71
                      Användare
                      • June 2004
                      • 74

                      #11
                      Har ett Eheim 2224 till mitt kar och upplever som att jag skulle vilja ha lite mer flås/rörelse i vattenytan. Vilken pump bör jag komplettera med? Funkar det med en ren pump som bara pumpar runt vatten eller ska man satsa på något med mekanisk filtrering?

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • March 2003
                        • 527

                        #12
                        Visst funkar det att bara sätta in en liten pump, som Maxijet. Jag brukar sätta på en kort bit slang på utblåset för att vattnet ska gå lite uppåt. Det skadar ju inte att också använda en filterpatron. Aquabees gulvita filterpatroner är hyggligt stora och passar deras små pumpar - och till Maxijet.
                        mvh Daniel
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • pwrslave
                          Användare
                          • May 2004
                          • 31

                          #13
                          Då har jag också en liten fråga. Köpte igår en maxijet till vårat 300l kar för att få lite mer drag i vattnet åt våra fiskar. Har redan ett fluval 4+ i karet som pumpar 1000l/h och nu även då denna pump som också pumpar 1000l/h. Det blev en väldans fart på vattnet och fiskarna fick kämpa en hel del mer. Min fråga är om vattnet kan bli för strömt? Bör man stänga av den nya pumpen på natten så fiskarna kan få lite lugn och ro?
                          //Christian

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • March 2003
                            • 527

                            #14
                            Ändra/sprid vattenströmmarna i stället. Jag gör egna strilrör - slang som pluggas igen och får en massa hål.
                            Det kan också räcka att ändra riktning på någon av pumparna. Låt utblåset gå diagonalt i akvariet.
                            2000 liter/tim i ett 300-liters borde inte vara något problem. Jag har ett 400-liters med pumpar på sammanlagt 4600 l/tim, och där är inte speciellt strömt. Däremot blev det rena karusellen när jag bara hade en pump på 2000 l/tim utan strilrör.
                            mvh Daniel
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • pwrslave
                              Användare
                              • May 2004
                              • 31

                              #15
                              Då kanske man ska testa det där med strilrör då. Tack för en bra idé och ett jättebra svar.
                              //Christian

                              Kommentar

                              Arbetssätt...