algbollar - vilken växt????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    algbollar - vilken växt????

    Var nere hos vår lokale handlare, och började nästan skratta när jag såg denna besynnerliga alg/växt! Den såg ot som gröna golfbollar, och skulle tydligen dela sig på 2 när de kom upp i lämplig storlek.

    Är det någon av er experter som har eller vet något om denna växt???

    Jag vill ha en "typ" matta på stenarna i karet, men inte ett spår av alger i mitt kar.

    Vänligen Deathdelaer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • jowa
    Användare
    • February 2004
    • 194

    #2
    Det är nog Cladophora aegagropila du är ute efter!


    Mycket dekorativ växt som även kan "vecklas" ut till en matta om så önskas.
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      Är detta ett bra "foder" dvs betar algätare av denna växt dvs min Malawis?
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • February 2004
        • 194

        #4
        Vet inte, jag har den själv i ett växtakvarium utan fiskar så den risken/chansen har jag inte utsatt den för. Tveksamt om algätare kan äta upp en sån där boll men vissa malawi som är hårda på växter tar sig nog ett smakprov, sen om den smakar gott eller inte är väl nästa fråga. Prova gärna och skriv vad du kommer fram till
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          Ska testa, köper ett gäng i morgon och återkommer om det funkar!
          Dom ser förbaskat trevliga ut iallafall :-)

          Vänligen och tack för svaret!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Tobias
            Användare
            • June 2004
            • 95

            #6
            Jag har haft en sån golfboll en tid nu, den växer oerhört långsamt. Den förekommer i Japan och sägs kunna bli stor som en fotboll. Vill du ha två kanske du får dela dem själv. De byter plats ibland också, så man kan få flytta om dem. De flyter till ytan och sjunker sedan ner till botten efter ett tag. Det har skett sällan hos mig dock.
            De ser ganska rologa ut.
            På väg tillbaka in i hobbyn.

            Kommentar

            • jowa
              Användare
              • February 2004
              • 194

              #7
              Hur gick det med algbollarna, köpte du några och åt fiskarna upp dem eller inte?
              http://hem.bredband.net/aquascene

              Kommentar

              Arbetssätt...