Ny på Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TobiasH
    Användare
    • January 2023
    • 10

    Ny på Tanganyika

    Hej,
    Funderar på att köpa ett Jewel Rio Led 350 akvarium och är sugen på Tanganyika. Akvariet är på 350 liter och 120 cm. Skulle det funka för Tanganyika?

    Akvariet har en pump på 1000 L/h, men har förstått att det kanske är i underkant för Tanganyika. Vad är er åsikt? Skulle man byta ut pumpen eller komplettera med ytterligare en pump?

    Tips på återförsäljare runt Uppsala eller Sthlm?

    Hur långt går det att frakta fisken? Brukar tex vara i Norrköping där Akvarievalvet har bra utbud. Går det att frakta fisken i nästan 3 timmar eller är det för påfrestande?

    Några tips på fiskar?
  • orpi
    NCS Medlem
    • February 2020
    • 40

    #2
    Hej,
    fungerar utmärkt beroende på vilka arter du väljer, det finns ju en mängd olika storlekar och beteenden.
    Tycker att 1000 l/h skall kunna räcka, återigen, beroende på vad du har tänkt att ha i akvariet.

    Jag har f.n. ett tanganyika på 220 liter med pump 1000 l/h vilket jag uppfattar som överkant med tanke på invånarantalet, har sex Lamprologus Sumbu Shell, sex stycken Julidochromis Transcriptus och sex stycken Tanganicodus Irsacae och det känns underbefolkat och tänker komplettera med några Neolamprologus Buescheri när jag får tag på sådana. Har också en strömbildare för att få mer fart på vattnet.

    Vad jag förstår är väl Akvarievalvet bästa tips för Tanganyika eller Aquatropic i Sala.

    Jag har transporterat inköpt fisk i ett drygt dygn utan problem.

    Här har du möjlighet att få mycket hjälp vid val av fisk, pumpstroelk m.m. https://www.facebook.com/groups/923746038198721

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • August 2013
      • 339

      #3
      Ursprungligen postat av TobiasH
      Hej,
      Funderar på att köpa ett Jewel Rio Led 350 akvarium och är sugen på Tanganyika. Akvariet är på 350 liter och 120 cm. Skulle det funka för Tanganyika?

      Akvariet har en pump på 1000 L/h, men har förstått att det kanske är i underkant för Tanganyika. Vad är er åsikt? Skulle man byta ut pumpen eller komplettera med ytterligare en pump?

      Tips på återförsäljare runt Uppsala eller Sthlm?

      Hur långt går det att frakta fisken? Brukar tex vara i Norrköping där Akvarievalvet har bra utbud. Går det att frakta fisken i nästan 3 timmar eller är det för påfrestande?

      Några tips på fiskar?
      Det skulle fungera bra för många Tanganyika.

      Det är inte pumpen egentligen som är i underkant, den är tillräcklig för filtrering. Däremot kommer du nog få lite för dålig cirkulation i hela akvariet, komplettera med en eller två små streamerpumpar så får du vattenrörelse.

      Vildfångad flygs till Sverige, och sedan ut till handlare etc så minst ett dygn är inget problem. Men den som ska sälja och paketera fisken bör helst förvarnas om detta. En bra början är att inte mata fisken på en dag eller två, så skiter de lite mindre under transporten. Beroende på hur lång transport så syresätts påsarna innan förslutning etc.

      Kommentar

      Arbetssätt...