VF yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    VF yngel!?

    Hej
    Har sett i handeln att mer o mer fisk som tituleras vf,är ungdjur på 4-5 cm som vuxen kanske blir+ 20.Faller inte hela poängen då? Ja om man nu fångar stim med yngel som får växa upp i kar med ej naturligt foder med tanke på utveckling av färger o dyl.Eller är det rent av bluff?
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Varför faller poängen? Jag hade mycket hellre köpt Troffar som VF yngel än som vuxna. Jag tror inte en VF fisk får andra färger beroende på om den växer upp på aufwuchs eller räkmix.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Hutti kanske menar att de beteenden den "lär sig" i sjön medan den växer till vuxen kanske den nu missar i ett akvarium och får då istället beteenden som mer liknad odlad fisk.

      Då kan man ju fråga sig hur mycket av beteendet som är instinkt och hur mycket som den faktiskt "lär sig".
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        Tropheus (t.ex)får annan form på huvudet/munnen om den inte får "arbeta" för födan.Så ungfisk av vf tropheus ser nog odlade ut när de är vuxna.

        -Varför skulle du,Fredrk H. hellre köpa ungfisk!?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #5
          man köper ju hellre ungfisk för att få nöjjet att se dom växa upp. Varför då VF? Ja man vill ha riktiga naturformer, bättre gener, annat beteende etc.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Nu handlade ju inte tråden om Tropheus men det är dessa jag syftar på nu.

            Jag skulle hellre ha köpa ungfisk främst för att den är lättare att jobba igång en välfungerande tarm på för att slippa soten. Det verkar även som att de accepterar instängdheten i ett akvarium mycket bättre ju mindre erfarenhet av det vilda den har. Det är vanligt att vuxna vildfångade Tropheusgrupper består av ett 10-tal fiskar högt i ett hörn, en ellet två kaxiga honor med dubbelhaka i mitten och två utfärgade hanar som växelvis attackerar allt de ser från sina lekplatser bakom varsin sten.

            Jag har aldrig sett någon skillnad i huvudformen på moorii eller brichardi oavsett vad de ätit?
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              När man köper VF fiskar så försöker man väll ändå få det så naturligt som möjligt för ens fiskar eller hur?

              Iaf tycker jag det är roligt med fiskar som visar upp sig som i natur..T.ex när jag mata mina A.Christyi med levande så fick jag se exakt den jakttekniken dom använder i naturen (ena ögat mot bytet sen pang och äta fisken med huvet först o.s.v)

              Det tror jag hade varit svårare med en fisk som fått räkmix hela livet..

              Dessutom vill jag ha fiskar som ser ut som dom ska inte t.ex P.milomo utan stora läppar..Som de flesta odlade är..

              Jag förstår heller inte vad Fredrik H menar ?? är du bara ute efter färg och att fisken ska käka räkmix??...Då förstår jag faktiskt inte varför du köper VF fiskar?

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Jag köper bara VF fiskar för att kunna sälja F1. Annars hade jag bara köpt odlat.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  #9
                  Vad är då skillnaden på F1 och F2,egentligen!? Färg, formmässigt och för övrigt?
                  Det enda Jag kommer på är att förfrågan utav intressenter är större på F1r.Och tror DET oftast det beror på fix-ideer...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    Varför svara du då inte såhär för i början?

                    citat:Varför faller poängen? Jag hade mycket hellre köpt Troffar som VF yngel än som vuxna. Jag tror inte en VF fisk får andra färger beroende på om den växer upp på aufwuchs eller räkmix
                    Varför faller poängen?Man kan fortfarande sälja dessa som F1or och få ut lika mycket pengar.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Som jag förstod det så tyckte Hutti att det inte var någon poäng med att köpa VF om dom var unga?

                      Jag vill ha mina VF så unga som möjligt för att vänja dem vid fångenskap, vänja dem vid räkmix, kunna ha dem så länge som möjligt, få så mycket yngel från dem som möjligt. Att studera rovfisk beteende låter också som en bra anledning för att köpa VF.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • August 2002
                        • 330

                        #12
                        huvud poängen med vf är väl ändå:bra gener(ej inavel om man ska odla),bra färger(brukar slå de flesta kar uppfödda i färgprakt),präglade på sitt foderbehov(jaktteknik,betande osv), bättre lekvillighet(brukar va så iallefall).Lägger jag nu ut en hel del stålar för att få b.l.a detta så vill jag ju inte börja med yngel.Undrar om det inte svårare att fånga yngel ungdjur?Än redan färdiga ex,som i många fall färgar ut först när dom blir vuxna.Tvivlar starkt på att det verkligen rör sig om vf i många fall,menar nu inte tropheus utan generellt,fast i första hand c-amerikaner s-amerikaner

                        Kommentar

                        Arbetssätt...