Förslag till forumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    Förslag till forumet

    Jag har en idé kring hur man skulle kunna undvika en del av de enkla frågorna (samt även bevara mer avancerad kunskap) på ett enkelt sätt. Det är ju så att ibland så utvecklas en liten oskyldig tråd i forumet till en riktig utredning i ämmnet. Just nu pågår t.ex. en mycket intressant diskussion om digitalkameror för akvariefotografering.

    Så till mitt förslag:

    När en intressant diskussion är klar och ingen har något mer att tillföra i tråden kan en moderator rensa bort överflödiga poster, låsa tråden samt flytta den till en egen del i forumet med rubriken FAQ. Det är ett enkelt sätt att samla bra info/kunskap från många av våra duktiga medlemmar. Det blir även ett naturlig ställe för nybörjare att kolla innan man frågar om t.ex. Biltemasand för 17:e gången..
    Magnus Lovgren
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Så sker väl redan på "Frågor och svar" http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa_index.asp
    Här sammanfattas ibland vissa trådar (dock utan att "censurera" den ursprungliga tråden som du vill) och läggs in på denna avdelning.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      Nej, då förstod Du inte vad jag menade. Det ska alltså inte vara en traditionell FAQ med fråga / svar. Målet är att spara en hel diskussion. Fördelen med detta är att man får ett bredare spektrum av åsikter och erfarenheter. Dessutom ligger den knuten till forumet och inte på hemsidan.

      Sen är det inte "censur", inte ens med citationstecken , att bort de överflödiga posterna, detta gör man för att få ett bättre flöde i texten, ungefär som det flesta tidningsredaktioner gör med insända artiklar.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        smart idè på så sätt blir det fler frågor men framförallt svar i faq.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #5
          Tycker också att det var en bra idé!, men det svåra är nog att få dom som är här för första gången att kolla "FAQ" innan dom postar i forumet..

          Kommentar

          • geggag
            Användare
            • July 2004
            • 108

            #6
            om man gör så,. finns inte risken att ett forum till slut dör ut.och att nya erfarenheter om t,ex biltemas sand inte kommer upp ?
            Non sum pisces

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              geggag hann före mig här...

              Jag tror att det ständiga flödet av återkommande ämnen även hjälper forumet att leva. Visst finns det en del som retar sig på att t ex biltemasand dyker upp ofta (inte så ofta här som på zoopet) eller frigolithaussen som var för en stund sedan (skyldig). Jag kan förstå de som känner irritation, men det är inte heller tvång på att svara.

              Hur mycket har det inte diskuterats omkring Tropheus här? Hur mycket har det inte diskuterats runt Malawi här?...om det fanns ett facit på allt angående dessa vad skulle man då diskutera?
              SA och CA???? (usch den var ful, förlåt SA och CA entusiaster[])

              Här måste jag nog säga att jag tillhör den skaran som tycker det är bra som det är...

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

                #8
                Låter som en cunning plan.

                Även om många (som jag) ställer liknande frågor så finns "Forum FAQ" att leta i när man väntar på svar eller när man har brådis. Att det skulle ta kål på detta forumet har jag väldigt svårt att tro helst med tanke på aktiviteten och all kunskap som bara sprutar ur er.

                Kräver ju lite jopp bara.

                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • MagnusL
                  Användare
                  • January 2004
                  • 326

                  #9
                  Lite svar på några inlägg:

                  Det tar inte kål på forumet, det är väldigt många andra forum som använder sig av detta och det har visat sig att tvärtemot ÖKA deltagandet av de mer "avancerade" användarna, eftersom dessa ofta får en känsla av att nivån "höjts".

                  Nya erfarenheter (i trådar om t.ex. biltemasand) adderas i FAQ:en alteftersom dom dyker upp, tanken är just att det ska vara mer levande än en statisk FAQ.

                  Naturligtvis gör man inte en FAQ kring Tropheus och knyter till forumet.. Det handlar om att hitta rätt ämnen/trådar att placera i FAQ:en. Ett exempel var t.ex. Digitalkameran. Ett annat skulle kunna vara hur man limmar om ett akvarium eller vad man ska tänka på när man köper begagnat.

                  De flesta forum som har detta system, har betydligt fler aktiva användare an ciklid.se och trots detta brukar det inte bli fler än 6-7 trådar inplacerade i FAQ:en per år. Det handlar alltså om kvalité snarare än kvantitet.

                  Forumet på ciklid.se är bra som det är, men det kan bli mycket bättre.
                  Magnus Lovgren

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat: Nej, då förstod Du inte vad jag menade. Det ska alltså inte vara en traditionell FAQ med fråga / svar. Målet är att spara en hel diskussion.
                    Varför tårta på tårta -
                    först "Frågor och svar" som är en sammanfattning av de en del trådar som är vanliga i forumet.
                    Sedan då ditt "Forum FAQ" som också är en sammanfattning av trådar i forumet fast då tydligen i en något längre version än i forumet.
                    och sist då det traditionella forumet.

                    Att det blir uppdelat på fler ställen tror inte jag leder till någon förbättring.
                    Varför inte istället försöka uppdatera "Frågor och svar" lite oftare t.ex. med de ämnen som du nämner. Kanske också lyfta fram denna avdelning och göra den mer synlig genom att lägga in den på forumsidan.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • MagnusL
                      Användare
                      • January 2004
                      • 326

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                      citat: Nej, då förstod Du inte vad jag menade. Det ska alltså inte vara en traditionell FAQ med fråga / svar. Målet är att spara en hel diskussion.
                      Varför tårta på tårta -
                      först "Frågor och svar" som är en sammanfattning av de en del trådar som är vanliga i forumet.
                      Sedan då ditt "Forum FAQ" som också är en sammanfattning av trådar i forumet fast då tydligen i en något längre version än i forumet.
                      och sist då det traditionella forumet.

                      Att det blir uppdelat på fler ställen tror inte jag leder till någon förbättring.
                      Varför inte istället försöka uppdatera "Frågor och svar" lite oftare t.ex. med de ämnen som du nämner. Kanske också lyfta fram denna avdelning och göra den mer synlig genom att lägga in den på forumsidan.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell
                      Där träffade Du mitt på spiken! , en FAQ var ju egentligen från början en låst tråd där man såg hela diskussionen, att man nuförtiden "friserar" den något och lägger den utanför forumet leder ofta till att den inte uppdateras lika ofta som den borde samt att den inte gör sitt jobb. En FAQ:s första uppgift är ju att se till att samla info och att se till att samma fråga inte ställs gång på gång. Därför bör den uppdateras ofta samt synas från forumet! Att det enbart är en FAQ är nog bra, annars blir det förvirrat!
                      Magnus Lovgren

                      Kommentar

                      Arbetssätt...