Foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daron
    Användare
    • March 2022
    • 12

    Foder

    Försöker sätta mig in i att ha några mindre/enklare fiskar i ett säg 300lit kar.
    Men detta med foder finns så mycket att välja och har inte haft Tanganyika tidigare.
    Finns det (enklare, mindre) fiskar som kan klara sig (bra) på sånt som heter Tanganyika Flakes, fling torr foder alltså ?
    På en del fiskar i artregistret här står det att det kan gå.
    Men vad gäller för fiskar där det inte står något om fling/torr foder, som tex.
    https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=823 (Tanganicodus irsacae, hästnos)
    https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=205 (Neolamprologus pulcher, Prinsessan av Zambia, Daffodil)

    Skulle uppskatta om det gick att att ha en samling som kan leva på sådant foder som man kan ha i en foderautomat, om man är bortrest en vecka.
    Eller klarar de sig bra utan mat sådan tid?

    Kan på många sätt försöka ge dem bra förhållanden i akvariet, men just med foder skulle jag vilja hålla det väldigt enkelt, om möjligt..?

    Tips emottages tacksamt.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Hejsan

    Din andra fråga skulle jag besvara med ett ja. Vuxna friska fiskar klarar sig bra i en vecka utan matning. Däremot är det alltid skäl att se till vattenkvaliteten och tekniken innan man åker, så att inget oförutsett inträffar på den fronten.

    Jag har haft både prinsessor och daffodil, de har ätit flingfoder utan problem.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Daron
      Användare
      • March 2022
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hejsan

      Din andra fråga skulle jag besvara med ett ja. Vuxna friska fiskar klarar sig bra i en vecka utan matning. Däremot är det alltid skäl att se till vattenkvaliteten och tekniken innan man åker, så att inget oförutsett inträffar på den fronten.

      Jag har haft både prinsessor och daffodil, de har ätit flingfoder utan problem.
      Tackar. Då finns det hopp att kunna ha en grupp som lever och mår bra på flingfoder då.
      Och att de klarar sig en vecka låter ju toppen, blir enklare ett par gånger per år då.

      Någon mer som har något tips eller råd?

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

        #4
        Pellets går väldigt bra att mata med o det funkar bättre i foderautomater än flingor. Jag kör mycket "Forellpellets" 0,7mm till mina, o alla sorters fiskar äter det.
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Daron
          Användare
          • March 2022
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Repen1
          Pellets går väldigt bra att mata med o det funkar bättre i foderautomater än flingor. Jag kör mycket "Forellpellets" 0,7mm till mina, o alla sorters fiskar äter det.
          Ok, det är alltså ett animaliskt pellets på Forell?
          Så alla köttätande Tanganyika kommer förmodligen gilla det då?
          Hittar inte så mycket info om såna pellets, har du någon länk till sådan produkt, eller var man kan köpa det (gärna onlinebutik) ?

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • January 2013
            • 877

            #6
            Jag beställer mitt på "Aquazoo" jag kör mest med 0,7mm o alla mina äter det. Kör även med 0,5 till bra små yngel o skalad Artemia till dom minsta ynglen. Förr kläckte jag Artemian men går i stort sett lika bra med den skalade. Alla mina fiskar är planktonätare.
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Daron
              Användare
              • March 2022
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av Repen1
              Jag beställer mitt på "Aquazoo" jag kör mest med 0,7mm o alla mina äter det. Kör även med 0,5 till bra små yngel o skalad Artemia till dom minsta ynglen. Förr kläckte jag Artemian men går i stort sett lika bra med den skalade. Alla mina fiskar är planktonätare.
              Tack, det såg ut att vara prismässigt rätt bra för foder, av vad jag såg på hemsidan 1liter pellets för 100kr?! hoppas jag läste rätt

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • January 2013
                • 877

                #8
                Jodå, du läste rätt. Bäst är att då beställa flera, blir ju lite i frakt bara på 1st burk. Jag brukar beställa 3-4st åt gången. Det räcker ett bra tag även om jag har mycket fisk o fodrar ganska hårt då.
                Dieselråttan

                Kommentar

                Arbetssätt...