vilket filter ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    vilket filter ska jag välja?

    har i veckan varit och köpt ett Fluval 404, och tanken var att jag skulle köpa ytterligare 1, för att placera dessa i varsitt hörn av karet så att man får ordentlig rörelse i vattnet och genomlyftning.

    eftersom jag funderar på en BTN-bakgrund, så börjar man fundera lite!

    Karet som ska igång är ca 520L, och med 2st Fluval 404 får jag duktig med filtervolym samt att jag kör ett idag som går på räls!

    De flesta här verkar köra Eheim, så jag började snegla på ett 2228 proff, men har ingen erfarenhet av detta filter (eller Eheim )...

    Så vad har ni för råd i detta fallet?

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Jag måste ha gjort ett bra val med Fluval 404....ingen som oponerar sig iallafall *S*

    Är det någon som använder 2228???

    Mvh

    Stefan a.k Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #3
      Filter man är nöjd med är bra filter
      Personligen har jag alltid kört med Eheim (när det gäller ytterfilter) och har inga planer att ändra mig på den punkten.
      Skall prova ett Fluval 304 så småningom (så har man i alla fall provat ett Fluval en gång )
      Funderat på Eheim 2217 el. 2028 ?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Det beror nog på priset.

        2228 är ju nyare än t ex den populära 2217, men de har nästan exakt samma kapacitet. 2228 har en större filtervolym - 7,3L mot 6L.

        Jag har haft Fluval 404 och var inte nöjd med ljudnivån då den störde mig rejält. Jag bytte då till Eheim 2217 och det har jag aldrig ångrat...

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          tjenare Karon & Tricella!

          Tack för synpynkterna. Som jag sa kör jag ett 204 i mitt 220-kar, och det viskar inte ens, vad som däremot låter är vattenporlet *S*...men det stör mig inte.
          Eheims 2228 verkar ypperligt, men jag får en filtervolym på hela 16L med två 404!!!....och duktigt strömmande vatten.....så det känns lite svårt!

          I.o.f.s så skulle jag kunna köra med ett av varje, men antar att 2228 är tokdyr *S*

          Deathdelaer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Om du känner dig nöjd med Fluval 404 så tycker jag nog att du skall köra med två sådana...det är ändå bra prisnivå på dom.

            Jag har inte sett att de säljer någon 2228 (nätaffärer)...däremot har jag sett att det finns i produktsortimentet från Eheim.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              tack Tricella! - du verkar ha koll på läget med priser och butiker (kollat dina tidigare inlägg *ler))

              Där var en sak som förbryllar mig mycket (inte med filter att göra direkt) men hur kan det komma sig att stora butiker som säljer mycket fisk och kar m.m INTE har någon form av finansiering om man ska handla mycket???

              Jamenar - ska du igång med ett nytt kar (utan fisk) som har lite storlek så passerar du snabbt 15.000:- och sen kanske en just bakgrund. osv osv

              Jag har haft mitt första kar igång i 4 veckor (det första på 15år sen sist) och ska nu köpa in ytterligare ett, butiken skulle lätt tjäna 25.000:- bara på utrustning och jag tror att det finns fler som saknar detta.....men ingen har det *skumt*

              Vänligen Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Det finns faktiskt en hel del butiker som börjat med detta...även till 0% ränta har jag sett.

                Det kommer nog mer och mer då de börjar få upp ögonen för marknadens krav...

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #9
                  jo jag glömde nämna en sak!
                  Ära dom som äras bör - Tricella hjälpte mig (ja det var fler) med starten av mitt nya Malawikar.....TACK polarn!! Bättre sakkunnig hjälp kan man inte får!

                  Till alla andra - massa tack oxå!

                  Vilka butiker kan lämna finasieringsalternativ Tricella???

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    De jag känner till är Djurmagasinet i Skövde (har haft iallafall) och Zoofritid i Lidköping.

                    Trevligt att du blev behjälpt av mina råd och tips...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...