astaxantin?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

citat:Ursprungligen skickat av danielm71
    Hade det varit så att all fisk fått kassa färger skulle väl ingen köra med färgfoder eller??
    Tror du inte förstår vad jag menar, jag säger inte att dom får dåliga färger av det men du kan dölja dåliga färgener med att ge en kost som ger onaturligt starka färger som inte går i arv, det va så jag menade.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

citat:Ok och det som du nämde tidigare. Kapslarna, vad kostar de och tar du en kapsel per mix då eller hur funkar det?
      Astaxin antioxidant finns att köpa på hälsokostbutik. Priset ligger på ca 250kr för en burk med 60 kapslar (30g). Varje kapsel innehåller 500mg varav 120mg är av den torkade mikroalgen Haematococcus Pluvialis. Detta mostvarar 4mg ren Astaxanthin.

Jag har använt ca 12st kapslar per räkmix. Jag klippte sönder dom på mitten och hällde i pulvret i en skål...man blir dock rejält röd om fingrarna om man fibblar lite fel.

Jag tror att det andra förslaget är bättre, men frågan är hur "rent" det är...(usch ja - det ser lustigt ut denna diskussion). Är det någon som kan redogöra hur mycket Astaxanthin som pulvret innehåller?

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

I ciklidboken som släpptes i början av 90-talet hade Kjell F. gjort ett test med Tetra min i en grupp rödzebror och även testat räkmix med spirulina. Han hade även några andra testgrupper. Han hade inte gjort någon test med astaxantin, men räkmixen med spirulina i såg ut att ge väldigt bra resultat till skillnad från de andra.

Skulle vara intressant att se skillnaden mellan en spirulina mix och astaxantin.

Jag kör med spirulina nu och är väldigt nöjd med firrarna dock!
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• danielm71
          Användare
          • June 2004
          • 74

citat:Ursprungligen skickat av deelay

citat:Ursprungligen skickat av danielm71
          Hade det varit så att all fisk fått kassa färger skulle väl ingen köra med färgfoder eller??
          Tror du inte förstår vad jag menar, jag säger inte att dom får dåliga färger av det men du kan dölja dåliga färgener med att ge en kost som ger onaturligt starka färger som inte går i arv, det va så jag menade.
          Ok! Jag fattar! Någon som kan förklara de stora färgskillnader som finns på Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" "Röd rubin" som ju är en odlad variant..? Vad jag förstår kan det ju vara allt från blå-gult till Rött?! Vissa i en kull yngel kan bli röda och vissa blågula eller?

Kommentar

• Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

röd rubin är urvalsodlad vilket innebär att man plockat ut de med starkast färg och odlat vidare med dem och fortsatt att göra så tills man fått "röda".

Just röd rubin finns inte i sjön, men jag tror att de kan variera en hel del mellan gul och orange även i det vilda.

Killen du köpte dina av kanske kan ge en ännu bättre och detaljerad förklaring hur det ligger till.
            Tomas Wallengren

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

Just röd rubin finns inte i sjön, men jag tror att de kan variera en hel del mellan gul och orange även i det vilda.
              Orginalet är som sagt orange/gul

Stammarna är nog inte helt stabila vad det gäller den röda färgen, orginalfisken är ju gul eller orange av den arten och ibland tränger det fram lite sånna färger i RödRubin kullarna, alla blir inte kanonröda o snygga utan vissa blir rödbruna vissa orangeröda vissa mer gula med mer eller mindre blått i.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag har fått besked om att algmjölet som finns att beställa via Astareal innehåller 2,5% rent Astaxanthin.

Astaxin, som jag använt, innehåller 400mg exkl gelatinskalet (500mg inkl) och dessa 400mg består av 120mg Haematococcus Pluvialis (motsvarar 4mg Astaxanthin) samt 280mg Maltodextrin. Denna går, som sagt, att köpa på hälsokostbutiken och uppbringar ett pris omkring 250kr.

En snabb jämförelse visar att Astaxin är svagare, ca 1% ren Astaxanthin, samt att den är dyrare. Man får betala ca 850kr för 100g. Astaxin skulle kunna vara starkare än Astareal´s pulver om man kunde separera algmjölet ifrån maltodextrinet. Renhetshalten skulle då hamna på 3,3%.

Hållbarheten för pulvret som man kan köpa hos Astareal är 6 månader i oöppnad påse i kylförvaring. Öppnad påse bör användas inom 1 månad.
                Astaxin har större hållbarhet (ca 2år) då pulvret är inkapslat i ett gelatinhölje.

Astaxanthin är 10ggr mer effektiv antioxidant jämfört med Betakaroten.

P.s. Jag såg just nu att just Astaxin säljs på BodyStore.nu för 189kr/burken.

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

Jag har röd rubin. En polare jag köpte ett gäng exra-honor av fick fram ett gäng gula hannar och ett gäng röda, alla kom från de ungsdjur han beställde från nå't ställe (vet inte vart det var). Den gula hannen var grymt vacker men fel färg för att vara en röd rubin.

Mina nuvarande röd rubin har producerat ganska bra med yngel, ett av mina yngel har börjat färga ut och en vacker orange-röd hanne har börjat visa sina färger. Jag hoppas att generna från min hanne ger fler röda hannar än gula.

Hade jag använt Astaxanthin till mina firrar hade de säkert blivit mycket röda (har aldrig använt spirulina eftersom mina goldens får pigmentfläckar av det). Astaxanthin är dock något jag skall prova så fort mina golden fått sig ett eget kar. Dpå blir det nog mycket mer rött i mina firrar (har Hongi red top, L.trewavasae thumbi west MC, Aul. röd rubin samt M.fainzilberi red top lundo island). Mycket rött i det karet
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Astaxanthin är 10ggr mer effektiv antioxidant jämfört med Betakaroten.
                    Swoosh!

Man kanske skulle knapra lite sånt själv då för att hålla dåligt stuff utanför kroppen. Fast det är klart, vill man gå omkring alldeles röd??

MVH

/ Richard
                    http://www.ornemark.com

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Vet en kille som har jätteproblem med soriasis, han käkar nu astaxantin piller och har blivit bra i sin hud. Så det är fina grejer, men det skall vara naturellt!
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ingen som vet nån som säljer Naturose? Det är ett rent algmjöl avsett för akvakultur, med 1.5% astaxanthin. Akvarielagret sålde Naturose-påsar förr, men jag tror jag köpte deras sista...

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Jag har inte kunnat finna någon återförsäljare, men fann detta åtminstone om NatuRose.

Brine Shrimp Direct products help your fresh & marine tanks thrive. Customers count on Brine Shrimp Direct for three simple reasons: best products, best prices and best product guarantee in the industry!

Det är också här jag hittat enda försäljaren av produkten. 226gram (om jag räknat rätt, 8 ounces - $2 för 208SEK. Frakt kostar 208SEK...sammanlagt blir det 416kr.
                          Jag kollar vidare om det finns någonstans på lite närmare håll...men det var ett bra tips du kom med Mike_Noren!

Tillverkare Cyanotech, Hawaii.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

Mina nuvarande röd rubin har producerat ganska bra med yngel, ett av mina yngel har börjat färga ut och en vacker orange-röd hanne har börjat visa sina färger. Jag hoppas att generna från min hanne ger fler röda hannar än gula.
                            Jag tycker iof att det är just det som gör det lite roligt att inte all blir likadana, lite det som e tjusningen med det hela att man får leta efter dom verkligt fina exemplaren.

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

citat:Ursprungligen skickat av deelay

citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

Jag tycker iof att det är just det som gör det lite roligt att inte all blir likadana, lite det som e tjusningen med det hela att man får leta efter dom verkligt fina exemplaren.
                              Jag har bara röda hannar just nu men en jag känner som köpte 40 röd rubin som outfärgade ungfiskar och fick 10 gula hannar vart inte så glad. som tur var fick han en 5-6 orange-röda också men det är ändå inte så roligt o betala för de andra.

Den lille har börjat färga mer nu, han börjar få lite mer rött i sig än innan, wee. Lite astaxanthin så får jag nog mer rött i dom, men det är ju roligt o se om där är några naturligt röda, så jag avvaktar.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

[quote]citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

[quote]Ursprungligen skickat av deelay

Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

Den lille har börjat färga mer nu, han börjar få lite mer rött i sig än innan, wee. Lite astaxanthin så får jag nog mer rött i dom, men det är ju roligt o se om där är några naturligt röda, så jag avvaktar.
                                Måste ju va bra mycket roligare o veta att han faktiskt är "röd" och inte orange utan div överdoserade färgmedel, lite är det ju iof i nästan allt specialinriktat foder idag men men...

Det är inte fusk förens det uppdagas =)

Kommentar

Arbetssätt...