Tips till nystart!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crayvey
    Användare
    • September 2016
    • 11

Tips till nystart!

Ska sätta igång det nya Tanganyika karet här hemma nu men är lite osäker på invånare till karet. Det är på ca 210l.

det jag vet med säkerhet är att jag vill ha någon Julidochromis men inte bestämt mig ännu vilken, beror lite på vad jag får tag på också. Sedan någon snäcklekare, några som jag är intresserade av är L.stappersi, Lepidiolamprologus hecqui, N. caudopunctatus men verkar vara lite svårt o få tag på.
    sedan ett par av alt. calvus eller compressiceps. Men är osäker på om det går att ha något av alla tre sorter tillsammans? Skulle vilja nån prinsessa också men känns som det blir för mycket fisk då?

ska bila ner från Sundsvall till Stockholm imorgon, kanske är det någon längs vägen som har dessa hemma som kan sälja eller som vet någon bra butik längs vägen? Akvarielagret hade inget spännande inne just nu tyvärr.

• Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Är ju tyvär lite som du säger svårt att få tag på fisk, speciellt om man inte kan resa själv. Mycket finns ju söderut, men ingen hjälp för dej. Dom fiskarna som du har listat här går bra om du väljer 1sort av dom, på sin höjd 2, men då får karet inredas efter det. Snäcklekare o grottlekare klarar av att vara lite fler då dom har mindre revir men lite mera fria fiskar kräver ganska stort utrymme där ca 200l är i minsta laget. Men välj en snäcklekare o en grottlekare till ditt kar så funkar det bra, vill du ha något som går högre så kan man prova med någon av dom små "Callochromis" arterna o även "Ectodus" men bara några få, det kan funka o det kan gå fel men då har man provat.
    Dieselråttan

Kommentar

• chriber
      Användare
      • October 2005
      • 84

Hej,
      Vet inte hur det är nu, men Arken Birsta tog hem tanganyika till mig för ett par år sedan genom Akvavision som bl.a. tar fisk från Alex Tropicals, Glaser. De förstnämnda har ett 10-tal olika Altosar, caudopunctatus och meleagris på senaste listan. Inga hecqui, men mycket annat.
      mvh,
      Christer

Kommentar

• Crayvey
        Användare
        • September 2016
        • 11

Beställt hem ett 450 liter då jag ångra mig lite, mest för bottenytan, men mer kar är ju bara roligare.
        Får kanske kolla med Birsta arken zoo längre fram. Nu har jag ett Alt. Compressiceps shumbu shell par, 2 st Jul. Dickfeldi som var 3 från början men den ena blev bort jagad så får gå själv i ett 120 liter just nu. Och sen två st N. pulcher/daffodil som egentligen ska bo i 120 litern men ska avvakta lite och se hur det är i karet. Verkar som alla skaffat sina egna revir just nu och inte är alltför aggressiva mot varandra.
        blir nog bättre med det större karet senare. Har inrett med mycket Sten o massa grottor.
        Senast redigerad av Crayvey; 12 October 2021, 12:37.

Kommentar

Arbetssätt...