Hejsan allihopa!
Har varit medlem här sedan 2002 men de sista 12-13 åren har jag väl inte varit så där akvaristisk som man hade önskat. Men med ålders rätt och mer ensamtid och större barn så känns det som om det behövdes lite husdjur i huset och hund har jag aldrig önskat mig (inte för att jag inte gillar dem, vill bara inte ha), katter älskar jag men det är lite besvärligt när man skall åka någonstans så akvarium, det kan man alltid fixa så att allt är automatiserat för en veckas tid eller två (med enkel tillsyn).
Sålde av mitt sista akvarium 2009 som var ett 720 med Tropheus Duboisi och viltfångade Bärnsten samt ett gäng Cuadopunctatus och Ocellatus men hade som mest 2500 liter i 7 kar, i ett källarförråd, av varierande storlek och olika invånare från Afrika och Sydamerika. Började egentligen med Apistogrammor men gled senare in på Tanganyika vilket är önskemålet för denna resa också…. tror jag, kan fortfarande bli Sydamerikaner men Trohpeusar är så att säga mina Nemesis.
Eftersom jag alltid har ägnat min fritid åt DIY inom diverse områden så tänkte jag denna gång bygga allt själv, bänk, akvarium, belysningsramp och SUMP! Ja, sump. Gick utbildning inom bl.a. vattenrening under 96-01 så nu när jag startar om så finns det bara en väg att gå om man vill ha bra Tanganyikavatten, sump! Större vattenmassa, renare vatten, stabilare vattenvärden, lättare att buffra pH osv. Dessutom kan man leka med droppfilter, algskrubbare (kommer nog installera en sådan också) och liknande utan att det stökar till det i akvariet. I själva akvariet skall i de båda bakre hörnorna anordnas så att det finns en ytavrinning samt en bottensugande avrinning plus tillbakaflöde. Cirkulationen kommer mest troligt förstärkas med cirkulationspump typ Tunze eller liknande, har man Tanganyika-akvarium så skall det snurra…., det skall vara som ett korallrev i sötvatten.
Jag har även varit tvungen att välja platsen för akvariet väldigt noga då jag bor i ett hus med träbjälklag (av erfarenhet vet jag att golven gungar rätt häftigt under belastning, hade vattensäng ett tag) vilket ställer till det. Jag har hittat ett lämpligt ställe där jag har stenväggar i nittiograders vinkel där jag vet att bjälkarna ligger förankrade i källarväggen samt att det 197 cm från hörnet finns en skorstensstock vilket också ger stabilitet till golvet.
Ni kan nog nu räkna ut varför jag skall bygga själv, måttet är ju inte standard och jag vill utnyttja det maximalt så mitt kar kommer bli 195 x 65 x 50 (ge och ta) vilket borde ge ca 550 liter om man utnyttjar 45 cm på höjden för vatten.
Sumpen kommer bli på 168 liter och flödet kommer skötas av en Skimz 4.0 eller motsvarande som pumpar upp till 4000 liter i timmen med max lyft på 3,5 meter. Jag kommer ha max 1,2 meter mellan pump och utblås så den skall enligt pumpkurvan ge ca 3600 liter vid 1,2 meter.
Sumpen ja, här kommer lite frågor till er som varit akvarister hela tiden och inte bara gästspelat som jag, har någon testat att köra vanliga Lecakulor i sina filter?
Uppblåsta tegelkulor som är sintrade så att de är inerta borde ju gå att använda i stället för lavasten och dessutom så kostar de bara 170 kr för 45 liter på Granngården. Tror själv att detta kommer funka då jag kollat med leverantör och dessa skall inte kunna avge något till vattnet och dessutom så kör redan många med tegelrör och tegelkrukor i sina kar utan problem så jag ser inte att detta skulle vara fel, tvärtom så är det i så fall ett billigt filtermedia. Slå sönder en Lecakula och kolla insidan, samma som lavasten!
Tanken är att flödet i själva akvariet skall ligga på ca 2100 liter i timmen (drygt 4 ggr per timme som vattnet bytas) och sedan skall jag köra retur på det som blir över så att säga och jag räknar med någonstans runt 1100 liter i timmen som recirkuleras inom sumpen. Har även tänkt ett droppfilter i sumpen och då skulle jag vilja ha lite synpunkter på var detta skall placeras, först eller sist och gärna med motivation?
Kruxet är bänkens höjd. Jag kommer ha ca 65 cm under bänken och sumpen i sig är 40 cm hög så lägger jag droppfiltret först så kommer jag inte ha plats för så mycket ”fri dropphöjd” eftersom sumpen bygger på att varje sektion sjunker med ca 2-4 cm medan i slutet av sumpen så kan jag utnyttja det frigjorda utrymmet av den uppumpade vattenmängden vilket ger mig ca 10 cm extra i ”fri dropphöjd”. Å andra sidan så tänker jag köra recirkulation av vatten inom sumpen så där finns möjlighet att leka med hur man skickar vattnet fram och tillbaka…. får fundera en vända till, eller två. Målet är att få till ca 5 minuters uppehållstid på vattnet i sumpen (skapar man med recirkulationen) samtidigt som jag bytar vattnet minst 4 ggr i timmen i själva karet, det tror jag kan bli optimalt för ett friskt akvarium.
Kommer som sagt att bygga bänken själv och jag velar mellan 95x45 eller 70x45 då jag har problemet med mina golv. Börjar luta åt att lägga en ram av 95x45 nere på golvet men bygga resten i 70x45 då det blir lite ”nättare” än att dra på med 95 hela vägen. Benen kommer dubbleras och det kommer bli tvärslåar både uppe och nere samt skivor runt om som hjälper till att stabilisera vridningar. Kommer att ha minst två dörrar så att jag kan komma åt att serva sumpen. Min tanke är då att om golvet sviktar så skall inte 95an ”böja sig med” den eventuella golvsvikten då denna är kraftigare medan dubblerade 70 utan problem kan ta vikten i sig. Kommer landa någonstans runt 850-950 kg totalt över 1,3 kvm och jag vet att jag har minst två bjälkar under golvet eventuellt tre sådana så jag känner mig ”tämligen” säker, å andra sidan så är där bara källaren under mig och jag har ett bra försäkringsbolag.
Projektet kommer pågå under hela året och jag räknar med att framåt tidig vinter ha det helt klart. Eftersom detta är ett litet långtidsprojekt så tar jag gärna mot input i form av kommentarer och tips, oh, ja visst ja. Det var en fråga till som jag behövde hjälp med. Bakgrund skall naturligtvis också vara DIY så tanken är, Frigolit! Ja, men jag har provat frigolit och cementbaserat målat med epoxy så denna gång tänkte jag gå på bara frigolit, slipad och målad men…. vilken jäkla färg kan man använda?? I staterna kan man få tag på åtminstone tre sorters sprayfärg för plast som är giftfri, ett antal färger för penselmålning och säkert än mer. Dessutom så kostar sakerna mycket mindre ”over there” än här i Sverige samt att plast, som epoxy, akryl och annat går att få tag på utan att gå till industriföretag, ofta har de sådant på Home Depot osv. Så, om ni har tips på färg som går att använda direkt på extruderad poystyren så tar jag gärna emot sådan info.
Som tips så kan jag för boende i södra Sverige tipsa om Interglas.se eftersom jag har kollat priser på glas senaste två veckorna. 6 mm glas till min sump kostar ca 870 SKR i Danmark och körs till Malmö för 390 SKR med turbil (kör upp till GBG ca) medan tre lokala glasmästare inte kunde skära till samma glas för mindre än 2500-2800 SKR. Mer än 300% dyrare för själva glaset, vad håller de på med här i Sverige?? Till och med, med frakten inkluderad så blir det mindre än halva priset jämfört med den billigaste lokala glasmästaren. Usch!
Okej, mycket tankar för första inlägget men det kommer mera efterhand, just nu tuggar jag idéer samt skickar efter allehanda byggdelar som kommer efterhand.
Har varit medlem här sedan 2002 men de sista 12-13 åren har jag väl inte varit så där akvaristisk som man hade önskat. Men med ålders rätt och mer ensamtid och större barn så känns det som om det behövdes lite husdjur i huset och hund har jag aldrig önskat mig (inte för att jag inte gillar dem, vill bara inte ha), katter älskar jag men det är lite besvärligt när man skall åka någonstans så akvarium, det kan man alltid fixa så att allt är automatiserat för en veckas tid eller två (med enkel tillsyn).
Sålde av mitt sista akvarium 2009 som var ett 720 med Tropheus Duboisi och viltfångade Bärnsten samt ett gäng Cuadopunctatus och Ocellatus men hade som mest 2500 liter i 7 kar, i ett källarförråd, av varierande storlek och olika invånare från Afrika och Sydamerika. Började egentligen med Apistogrammor men gled senare in på Tanganyika vilket är önskemålet för denna resa också…. tror jag, kan fortfarande bli Sydamerikaner men Trohpeusar är så att säga mina Nemesis.
Eftersom jag alltid har ägnat min fritid åt DIY inom diverse områden så tänkte jag denna gång bygga allt själv, bänk, akvarium, belysningsramp och SUMP! Ja, sump. Gick utbildning inom bl.a. vattenrening under 96-01 så nu när jag startar om så finns det bara en väg att gå om man vill ha bra Tanganyikavatten, sump! Större vattenmassa, renare vatten, stabilare vattenvärden, lättare att buffra pH osv. Dessutom kan man leka med droppfilter, algskrubbare (kommer nog installera en sådan också) och liknande utan att det stökar till det i akvariet. I själva akvariet skall i de båda bakre hörnorna anordnas så att det finns en ytavrinning samt en bottensugande avrinning plus tillbakaflöde. Cirkulationen kommer mest troligt förstärkas med cirkulationspump typ Tunze eller liknande, har man Tanganyika-akvarium så skall det snurra…., det skall vara som ett korallrev i sötvatten.
Jag har även varit tvungen att välja platsen för akvariet väldigt noga då jag bor i ett hus med träbjälklag (av erfarenhet vet jag att golven gungar rätt häftigt under belastning, hade vattensäng ett tag) vilket ställer till det. Jag har hittat ett lämpligt ställe där jag har stenväggar i nittiograders vinkel där jag vet att bjälkarna ligger förankrade i källarväggen samt att det 197 cm från hörnet finns en skorstensstock vilket också ger stabilitet till golvet.
Ni kan nog nu räkna ut varför jag skall bygga själv, måttet är ju inte standard och jag vill utnyttja det maximalt så mitt kar kommer bli 195 x 65 x 50 (ge och ta) vilket borde ge ca 550 liter om man utnyttjar 45 cm på höjden för vatten.
Sumpen kommer bli på 168 liter och flödet kommer skötas av en Skimz 4.0 eller motsvarande som pumpar upp till 4000 liter i timmen med max lyft på 3,5 meter. Jag kommer ha max 1,2 meter mellan pump och utblås så den skall enligt pumpkurvan ge ca 3600 liter vid 1,2 meter.
Sumpen ja, här kommer lite frågor till er som varit akvarister hela tiden och inte bara gästspelat som jag, har någon testat att köra vanliga Lecakulor i sina filter?
Uppblåsta tegelkulor som är sintrade så att de är inerta borde ju gå att använda i stället för lavasten och dessutom så kostar de bara 170 kr för 45 liter på Granngården. Tror själv att detta kommer funka då jag kollat med leverantör och dessa skall inte kunna avge något till vattnet och dessutom så kör redan många med tegelrör och tegelkrukor i sina kar utan problem så jag ser inte att detta skulle vara fel, tvärtom så är det i så fall ett billigt filtermedia. Slå sönder en Lecakula och kolla insidan, samma som lavasten!
Tanken är att flödet i själva akvariet skall ligga på ca 2100 liter i timmen (drygt 4 ggr per timme som vattnet bytas) och sedan skall jag köra retur på det som blir över så att säga och jag räknar med någonstans runt 1100 liter i timmen som recirkuleras inom sumpen. Har även tänkt ett droppfilter i sumpen och då skulle jag vilja ha lite synpunkter på var detta skall placeras, först eller sist och gärna med motivation?
Kruxet är bänkens höjd. Jag kommer ha ca 65 cm under bänken och sumpen i sig är 40 cm hög så lägger jag droppfiltret först så kommer jag inte ha plats för så mycket ”fri dropphöjd” eftersom sumpen bygger på att varje sektion sjunker med ca 2-4 cm medan i slutet av sumpen så kan jag utnyttja det frigjorda utrymmet av den uppumpade vattenmängden vilket ger mig ca 10 cm extra i ”fri dropphöjd”. Å andra sidan så tänker jag köra recirkulation av vatten inom sumpen så där finns möjlighet att leka med hur man skickar vattnet fram och tillbaka…. får fundera en vända till, eller två. Målet är att få till ca 5 minuters uppehållstid på vattnet i sumpen (skapar man med recirkulationen) samtidigt som jag bytar vattnet minst 4 ggr i timmen i själva karet, det tror jag kan bli optimalt för ett friskt akvarium.
Kommer som sagt att bygga bänken själv och jag velar mellan 95x45 eller 70x45 då jag har problemet med mina golv. Börjar luta åt att lägga en ram av 95x45 nere på golvet men bygga resten i 70x45 då det blir lite ”nättare” än att dra på med 95 hela vägen. Benen kommer dubbleras och det kommer bli tvärslåar både uppe och nere samt skivor runt om som hjälper till att stabilisera vridningar. Kommer att ha minst två dörrar så att jag kan komma åt att serva sumpen. Min tanke är då att om golvet sviktar så skall inte 95an ”böja sig med” den eventuella golvsvikten då denna är kraftigare medan dubblerade 70 utan problem kan ta vikten i sig. Kommer landa någonstans runt 850-950 kg totalt över 1,3 kvm och jag vet att jag har minst två bjälkar under golvet eventuellt tre sådana så jag känner mig ”tämligen” säker, å andra sidan så är där bara källaren under mig och jag har ett bra försäkringsbolag.
Projektet kommer pågå under hela året och jag räknar med att framåt tidig vinter ha det helt klart. Eftersom detta är ett litet långtidsprojekt så tar jag gärna mot input i form av kommentarer och tips, oh, ja visst ja. Det var en fråga till som jag behövde hjälp med. Bakgrund skall naturligtvis också vara DIY så tanken är, Frigolit! Ja, men jag har provat frigolit och cementbaserat målat med epoxy så denna gång tänkte jag gå på bara frigolit, slipad och målad men…. vilken jäkla färg kan man använda?? I staterna kan man få tag på åtminstone tre sorters sprayfärg för plast som är giftfri, ett antal färger för penselmålning och säkert än mer. Dessutom så kostar sakerna mycket mindre ”over there” än här i Sverige samt att plast, som epoxy, akryl och annat går att få tag på utan att gå till industriföretag, ofta har de sådant på Home Depot osv. Så, om ni har tips på färg som går att använda direkt på extruderad poystyren så tar jag gärna emot sådan info.
Som tips så kan jag för boende i södra Sverige tipsa om Interglas.se eftersom jag har kollat priser på glas senaste två veckorna. 6 mm glas till min sump kostar ca 870 SKR i Danmark och körs till Malmö för 390 SKR med turbil (kör upp till GBG ca) medan tre lokala glasmästare inte kunde skära till samma glas för mindre än 2500-2800 SKR. Mer än 300% dyrare för själva glaset, vad håller de på med här i Sverige?? Till och med, med frakten inkluderad så blir det mindre än halva priset jämfört med den billigaste lokala glasmästaren. Usch!
Okej, mycket tankar för första inlägget men det kommer mera efterhand, just nu tuggar jag idéer samt skickar efter allehanda byggdelar som kommer efterhand.
Kommentar