Limpistol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Limpistol

    Vad tror ni om att använda limpistol till att limma frigolit? Jag har använt det när jag byggt landskap etc. men frågan är om plasten man smälter är giftig? Annars är det helt otroligt bra att limma just frigolit (styrofoam, den hårdare varianten som är rosa). Sedan ska man givetvis använda silikon när man sätter fast bitarna i akvariet.

    MVH
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Ojoj, det verkar lurigt tycker jag... Varför inte silikon till allt?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

      #3
      Fördelen med limpistolen är att det torkar fort om man vill bygga överhäng mm. Men jag tar ju inga risker. Vet jag inte att det är ofarligt så blir det Silikon för hela slanten.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • July 2004
        • 428

        #4
        Så kallat smältlim funkar alldeles utmärkt, själv brukar jag ha PL-200 (även i saltvatten)
        /Lasse

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

          #5
          Limpistol = "hett"smält lim ? -Jag har försökt att limma frigolit med limpistol. Det fungerar dåligt därför att limmet smälter i genom frigoliten ; och därför vidhäfter det dåligt. PL 200? -är inte det giftigt i vattnet ? PL 400 är i alla fall det. -Jag tror att vanligt akvarie-silikon är både det säkraste och det vidhäftnings mässigt bästa alternativet !

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

            #6
            Hej! PL-200 är vatten baserat,, har iaf limmat frigolit med det i både söt och salt och dessa baljor har funkat i flera år,,
            /Lasse

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              -Att en substans är "vatten-baserad" betyder inte att den är o-giftig ! -Jag föreslår att du kontaktar tillverkaren/agenten och frågar om produkten håller "livsmedels kvalite" -Patrik.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

                #8
                Hej! Att PL-200 funkar i ett salt vatten effter 3år med fisk och coraler
                borde väll iaf betyda något..
                /Lasse

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 428

                  #9
                  Ett litet till lägg, PL-200 är framtaget till att sammanfoga frigolit bla,
                  Vid häftningen frigolit mot frigolit är överlägsen silikon! har själv provatt båda, därimot frigolit mot glas funkar silikon bätre.
                  /Lasse

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #10
                    -Jag vill bara ha sagt att "när man prövar nya obeprövade substanser för annat än akvarie-bruk "så bör man kontakta tillverkaren/försäljnings agenten innan (affären/grossisten vet inte ett skit om sånt här).
                    Att dina fiskar fortfarande mår bra betyder inte enbart att substansen är ofarlig. - Patrik

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • August 2004
                      • 583

                      #11
                      Plasten i en limpistol är inte PL2-400. Vad det är vet jag inte. När jag sa att det fäster bra på frigolit så menade jag foam inte vanlig vit "grovkornig" frigolit. Jag har byggt många bergslandskap med detta och det funkar bättre än superlim på trä. Biter på någon sekund så man får vara snabb. Fördelen är ju at man kan bygga "fräcka" klippor på ganska kort tid. Jag får kolla på en paket och se vad det står under dödskallen
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Ironic
                        Användare
                        • August 2004
                        • 122

                        #12
                        Hej! Måste bara säga att PL-200 är fenomenalt till frigolit!!
                        /Camilla
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                        Kommentar

                        Arbetssätt...