Hjälp mig att välja Digital kamera...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Christer C
    Det handlar ju inte bara om hurvida optiken är fast eller inte. T ex Leica gör ju kameror med fantastiskt bra fast optik. Min gamla Minolta systemkamera från 1975 har bättre (medföljnade) optik än min Canon EOS från 1994. På den tiden var det till och med glas i linserna!
    Vill man slippa vinjettering så är det väl bara att betala är jag rädd. I det närmaste femsiffriga belopp.
    Det vore intressant om du berätta vilken optik du syftar på. Annars är det inte så givande att bara räkna upp massa märken. Om det bara är medföljande zoomoptik så är den kass i nästan alla fall.

Sen är Leicas optik är en mellanskillnad mellan fast och zoom då den går stegvis..

Sen kan jag berätta att det är mer och bättre glas än nånsin i optiken nuförtiden, men visst kan billigare optik kännas lite plastig...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Christer T

citatet vore intressant om du berätta vilken optik du syftar på. Annars är det inte så givande att bara räkna upp massa märken. Om det bara är medföljande zoomoptik så är den kass i nästan alla fall.
      Har du ätit taggtråd till frukost? Ursäkta att jag skrev ett inlägg.
      Jag syftar t.ex. på Leica minilux som vad jag hört har utmärkt optik trots sitt nätta format. Men det är många år sedan nu jag var så intresserad att jag läste tidningar och tester så du kan säkert det här mycket bättre än jag.

Att det skulle vara "mer och bättre glas än någonsin" i zoomoptik för 2000 -3000 kr tvivlar jag ju något på.....men du vet säkert bäst.

Kommentar

• TroffeMicke
        Användare
        • February 2004
        • 412

Lånar denna tråden av dig Stefan......
        Hoppas att det inte gör något.

Jag har en Canon Ixus v3 digitalkamera och skulle vilja ta lite bilder på mina fiskar.
        Problemet är att det blir "fartränder" och suddiga firrar på alla korten,speciellt i de karen där mina Troffar går.
        De har inte alltför bråttom men de blir inget bra ändå.

Är det helt kört med denna kameran eller finns det något knep att tillgå?

Skall jag plocka fram min gamla Canon T70 för att lyckas?
        Allt hade varit så mycket enklare med digitalkameran,bara att ladda över i datorn istället för att lämna in rullen för framkallning.

Tackar på förhand,Micke
        Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• MagnusL
          Användare
          • January 2004
          • 326

En mycket intressant diskussion måste jag säga.. Har efter mycket funderande äntligen beställt en D70 med 18-70 mm DX objektiv.
          Magnus Lovgren

Kommentar

• Juanito
            Användare
            • May 2002
            • 180

En trevlig kamera men inte för min budget den där D70
            juanito

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Jag syftar t.ex. på Leica minilux som vad jag hört har utmärkt optik trots sitt nätta format.
              Jep, och det beror på att det är Carl Zeiss (som även tillverkar bla. kikarsikten, microskop och medicinsk optik) som tillverkar objektiv till alla Leica- och Hasselbladkameror, det är därför de är skarpa. De är världens ledande tillverkare av högkvalitativ och skarp optik.

Här kan du läsa mer om Carls Zeiss och hur de tillverkar objektiv:
              Camera lenses from ZEISS stand for maximum imaging quality. For photography – whether SLR or mirrorless system cameras – millions of photographers put their trust in ZEISS lenses.

Att det skulle vara "mer och bättre glas än någonsin" i zoomoptik för 2000 -3000 kr tvivlar jag ju något på.....men du vet säkert bäst.
              Det är ju inte så att man bara tar bort massa glas för att det skall bli billigt. För att tillverka en viss optik med viss brännvidd krävs ju en viss mängd glas. Det är fysikens lagar som styr här. Inte heller är det plastlinser i någon Canon eller Nikonoptik. Dyrare optik görs ofta med asfäriska linser och behandlas med bla, flourit. Ett objektiv blir inte bättre bara för det är mer glas i, det gäller att det är rätt typ av glas som slipas på rätt sätt och reflexbehandlas på rätt sätt...

Här är lite kul läsning om objektiv:

och

och

Kommentar

• erland
                Användare
                • July 2003
                • 59

citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke
                Jag har en Canon Ixus v3 digitalkamera och skulle vilja ta lite bilder på mina fiskar.
                Problemet är att det blir "fartränder" och suddiga firrar på alla korten,speciellt i de karen där mina Troffar går.
                De har inte alltför bråttom men de blir inget bra ändå.

Är det helt kört med denna kameran eller finns det något knep att tillgå?
                Det låter som att problemet är att kameran har öppen slutaren för länge så fiskarna hinner röra sig under tiden kortet tas. Lösningen är att se till att korten tas med kortare slutartid. För att åstakomma detta så måste det komma in mer ljus i kameran, jag kan som glad amatör spontant se följande saker som möjligen skulle kunna lösa problemet.

1. Använd blixt. Om jag tolkat specarna på din kamera rätt så verkar den dock inte ha möjlighet att koppla in extern blixt och med den interna blixten blir det troligen inte bra bilder. Det skulle kanske kunna fungera med en s.k. slavblixt men jag misstänker att det mer eller mindre bygger på att du har möjlighet att manuellt justera slutartiden på kameran och det kanske inte heller går ?

2. Se till att du har starkare ljus i akvariet, ställ upp lamor, lägg på en extra ljus ramp, e.t.c. Detta kommer att göra att kameran använder kortare slutartid och fisken inte hinner röra sig.

3. Höj ISO talet på kameran när du tar korten. Jag är inte säker på om det går att justera ISO manuellt på din kamera men det brukar ofta gå. Detta kommer dock att resultuera i brusigare bilder, så du bör nog främst se till att du får starkare lyse enligt punkt 2 och sedan justera upp ISO bara lite grann. Det går att efterbehandla bilderna med NeatImage eller liknande program för att få bort en del av bruset, men det kommer aldrig att bli lika bra som om bruset inte fanns där från början.

4. Ifall det är så att det inte är fisken som rör sig utan det är du som rör kameran så kan en lösning också vara att placera kameran på stativ så den är helt stilla.

Sen kanske det viktigaste av allt, var tålmodig när du skall fotografera. Det är oftast bättre att ställa sig på ett ställa och vänta in att fisken kommer till dig istället för att själv flytta dig och kameran till där fisken är för tillfället. Flyttar man sig själv är nämligen risken stor att både man själv och fisken rör sig när man tar kortet, vilket i sin tur resulterar i suddiga bilder om slutar tiden är kort.
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

Kommentar

• Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

Det brukar ofta vara mycket bättre att öka mängden ljus istället för att öka ISO-talet. http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg280az.php är en vettig slavblixt för vettiga pengar och den kan man ofta ha liggande ovanpå täckglaset. Viktigt är dock att det är något så när fri sikt mellan kameran och blixten så att slavtändaren "går igång" på inbyggda (eller externa) blixten på kameran.

Man kan också använda en blixtsko med slavtändare, http://www.cyberphoto.se/tillbeh/6967.php , tillsammans med i stort sett vilken systemkamerablixt som helst. Eller om man vill vara lite mer seriös en blixtsko med pc-uttag, http://www.cyberphoto.se/tillbeh/06977.php , + en kabel från kameran. Det kräver dock att kameran har studioblixtutgång plus att man inte kan ha externa blixten längre bort än vad kabeln räcker.

Om man använder slavblixtar som bara kan ge si eller så mycket ljus så får man helt enkelt ställa exponeringen i kameran utifrån hur mycket ljus man får. Om bilderna t ex blir överexponerade så får man korta ner slutartiden eller öka bländartalet. Det blir lite trixande men fördelen med digitalt är ju att man kan slösa hur mycket som helst. Till slut blir väl nån bild bra.

Kommentar

• erland
                    Användare
                    • July 2003
                    • 59

Går det att använda slavblixt om man har en väldigt enkel kamera där det inte finns någon möjlighet att justera slutartiden manuellt ?

Jag frågar eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av slavblixtar. Min misstanke är att om man inte kan justera slutartiden i kameran manuellt så kommer den att mäta ljuset innan blixten blixtrar och därmed välja en lång slutartid och sen när man tar kortet och slavblixten blixtrar så kommer fotot att bli överexponerat.
                    Fast det är klart att om man har på interna blixten i kameran för att trigga slavblixten så kanske kameran ändå väljer tillräckligt kort slutar tid.

Är det någon som vet hur det fungerar med slavblixtar ?
                    Erland Isaksson
                    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av MagnusL

En mycket intressant diskussion måste jag säga.. Har efter mycket funderande äntligen beställt en D70 med 18-70 mm DX objektiv.
                      Jag får gratulera till ett mycket bra val, du kommer säkert att bli mycket nöjd. Vill du komplettera med ett bra objektiv för akvariefotografering kan jag rekommendera Nikkor AF 60/2,8 D Micro.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Sven W
                        Användare
                        • October 2003
                        • 157

Tack för utläggningen om slavblixtar Ralph. Det rätade ut flera frågetecken för mig som mest fotat utomhus och inte har behövt sätta mig in i blixtproblematiken.
                        /Sven

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Har du bestämt dig Tricella?

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

Tricella sitter nog i ett hörn och tittar på fåglarna som flyger runt i huvudet just nu och försöker få koll på läget skulle jag tro.

Det blev liksom en diskussion som man normalt hittar på Fotosidan i vanliga fall här.

Kommentar

• MagnusL
                              Användare
                              • January 2004
                              • 326

citat:Ursprungligen skickat av Micke

citat:Ursprungligen skickat av MagnusL

Jag får gratulera till ett mycket bra val, du kommer säkert att bli mycket nöjd. Vill du komplettera med ett bra objektiv för akvariefotografering kan jag rekommendera Nikkor AF 60/2,8 D Micro.
                              Ja, det får nog bli ett sånt så småningom, drömmer om ett Nikon Nikkor AF-S DX 10,5/2,8 G ED fisheye, samt ett fast 300 av något slag.. Jaja, sen kanske man vinner på Lotto när man ändå är igång..
                              Magnus Lovgren

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Jepp...jag sitter här och har det rejält snurrigt. Nej då, jag tror mig ha fått bra koll på saker och ting via denna tråd...men visst...det kan snurra till när som helst när folk börjar prata mer ingående.

Kommentar

Arbetssätt...