Det räcker med vit väv och svart pasta är min erfarenhet. Onödigt att lägga de extra pengarna på svart väv
1700 liter plywood kar med djup...
Kollaps
X
-
-
Ok, tack. Då kör vi på vit väv och pasta.
Första steget i projektet är nu mer eller mindre avklarat. Tror ni det håller?
Skämt åsido, detta kändes som en enkel och väl beprövad design vilket passar temat för den här tråden perfekt.
1 FotoKommentar
-
Garanterat..........Kommentar
-
Nu börjar man se vad det är jag bygger...
Trots alla mätningar känns det större i verkligheten än jag föreställt mig, även om bilden ljuger lite. Runt 1800 liter blir det.
Även epoxy + glasfiber är nu beställd, så snart är jag framme vid det steg jag oroar mig mest för.
Kan tillägga att jag ångrade mig ang placering av karet. Det hamnade i gillestugan istället där jag spenderar betydligt mer tid. Detta kommer göra automatiseringen av vattenbyte klurigare men jag har några ideér som förhoppningsvis kommer fungera.1 FotoSenast redigerad av Nils; 29 October 2019, 13:05.Kommentar
-
Glöm iinte att lägga en trekants list i alla skarvar innan du plastarKommentar
-
Absolut. Trekantslist är på gång. Jag gjorde ett litet test igår på överbliven plywood för att se hur epoxy/fiber beter sig i hörnor. Nu har jag en helt annan förståelse för hur listen underlättar. Det var ju inga problem att trycka in väven i hörnor utan listen, men så fort jag målade vidare runtom så släppte väven i hörnet igen.
Såg att du använde Latex i skarvarna för ännu bättre övergång. Det var inga problem för epoxin att fästa på latex?Senast redigerad av Nils; 01 November 2019, 20:36.Kommentar
-
Ett tips jag kan ge dig efter att ha byggt mitt plywoodkar är att ha ordentligt med väv hängandes över kanten och rolla uppifrån och ner tills väven har sugit åt sig och är helt dränkt i epoxi. Annars är det lätt hänt att det "drar" i väven och det bildas väck eller bubblor med luft under. Sedan kan du rolla nästan hur som helst.
Har sett en del som använder bred spackelspade eller liknande och drar eller stryker med spaden över den dränkta väven för att pressa ut eventuella luftbubblor.
Vad gäller trekantslisten/kvartsstaven så gjorde jag precis som Pettarp gjort och det är inga som helst problem för epoxin att fästa på latexfogen, det satt utav bara f**n !Kommentar
-
När vi la glasfiberväv på en gammal klinkerbyggd laxkutter, fäste vi trekantslister och hade ett verktyg som heter glasfibervävroller för att få bort luften. Det var ju ett mycket större arbete än ett akvarie, flera fat med polyester gick åt, men rollern gjorde jobbet avsevärt mycket enklare. Rullen är gjord i lättmetall med spår runt om och vet inte om kostnaden kan motiveras för ett akvariebygge.Kommentar
-
För epoxi så brukar det inte behövas någon "aluminium roller". Det räcker med att väta duken med en vanlig roller.Per SKommentar
-
Ett tips jag kan ge dig efter att ha byggt mitt plywoodkar är att ha ordentligt med väv hängandes över kanten och rolla uppifrån och ner tills väven har sugit åt sig och är helt dränkt i epoxi. Annars är det lätt hänt att det "drar" i väven och det bildas väck eller bubblor med luft under. Sedan kan du rolla nästan hur som helst.
Har sett en del som använder bred spackelspade eller liknande och drar eller stryker med spaden över den dränkta väven för att pressa ut eventuella luftbubblor.
Vad gäller trekantslisten/kvartsstaven så gjorde jag precis som Pettarp gjort och det är inga som helst problem för epoxin att fästa på latexfogen, det satt utav bara f**n !
Vill minnas att du satte väven medans första lagret fortf. var klibbigt. La du även på resten av Epoxy lagren medans förra var klibbigt?
Har förstått att man får absolut bästa fäste mellan lagren om man gör så (att lagren mer eller mindre blir ett med varandra då), men att det även går bra att låta det torka helt och därefter rugga upp lite med sandpapper.
Klart det hade varit smidigt att sanda så lite som möjligt.. men man hinner ju förmodligen inte mer än ett par lager på en dag ändå...
Försöker planera hela processen innan jag börjar som ni hör
Kommentar
-
När vi la glasfiberväv på en gammal klinkerbyggd laxkutter, fäste vi trekantslister och hade ett verktyg som heter glasfibervävroller för att få bort luften. Det var ju ett mycket större arbete än ett akvarie, flera fat med polyester gick åt, men rollern gjorde jobbet avsevärt mycket enklare. Rullen är gjord i lättmetall med spår runt om och vet inte om kostnaden kan motiveras för ett akvariebygge.Kommentar
-
Fick äntligen lite ledig tid att jobba vidare med projektet. Nu är jag mer eller mindre redo för vattentätning.
Tänkte berätta lite kort hur jag gick tillväga om någon skulle vara intresserad.
När ställningen ala King of DIY var på plats skruvade jag ett ark 12 mm furuplywood på toppen och la därefter botten av akvariet (15mm björkplywood) på plats. Därefter limmade och skruvade jag ihop lång- och kortsidor men lämnade 45 mm runtom alla sidor. Detta för att i nästa steg kunna skruva reglar runtom hela lådan men fortfarande hålla mig inom ramarna för bottenskivan.
Reglarna limmade jag och skruvade därefter fast från insidan. När detta var på plats lyfte jag upp hela lådan på två reglar för att kunna komma åt att limma ihop sidor och botten.
Här bestämde jag mig för att använda epoxy med förtjockningsmedel istället för trälim.
Jag blandade epoxin till en lagom tjock konsistens och smetade därefter ut den på bottenplattan överallt där plywood och regel skulle mötas. Därefter släppte jag ner hela lådan igen och skruvade fast både regel och plywood underifrån.
När jag släppte ner lådan mot botten trycktes en del av epoxy ut på insidan. Denna överflödiga epoxin jämnade jag ut i alla hörn och tryckte (och spikade) därefter dit alla trekantslister som jag hade förberett sedan innan.
När allting hade torkat fortsatte jag med att regla upp runtom hela lådan med trälim och skruv från insidan.
Nästa steg blev att spackla alla skruvhål och därefter slipa hela insidan. Jag rundade även av alla kanter för att väven lättare skall gå upp och öven kanten enligt tips här på forumet. Alla små springor runt trekantslisten spacklade jag igen med förtjockad epoxi. Slutligen la jag en fog epoxyspackeli i botten/framkant då jag valt att inte sätta list där. Tanken är att rutan istället skall vila på ett par bitar pvc enligt Pers tips.
Jag har fort. inte bestämt mig hur jag gör med epoxy/väven.
Alternativ 1: Lägga ett lager epoxy. Vänta tills det är torrt. Slipa. Lägga ett lager till. Vänta ca 5 timmar tills det har torkat men fortf. är klibbigt. Lägga på väv och nästa lager epoxi.
Alternativ 2: Lägga ett lager epoxy. Vänta ca 5 timmar tills det är torrt men klibbigt. Lägga på väv och nästa lager epoxi.
I båda alternativen kommer jag därefter lägga ytterligare två lager med svart färgpasta i mixat.
Ni som har erfarenhet, vilket alternativ är att föredra?
Kan tillägga att även glaset är på väg. Blev en ruta 12 mm Järnoxidfattigt glas (198 x 65) från Interglas. 2900 kr med polerade kanter inkl. leverans till dörren.8 FotonSenast redigerad av Nils; 23 November 2019, 21:26.Kommentar
-
-
När jag la glasfiber i min stora burk så la jag 2 lager 150g/m2 direkt efter varandra. det fungerade bra för mig. När det härdat så slipade jag lite lätt innan jag målade med svart "golvepoxi". Hur har du tänkt göra i ovankanten? Skall täckglasen ligga direkt på ovankanten eller kommer du att ha några lister som de skall ligga på? Kan vara bra att fundera på hur man förhindrar att vatten som kommer på undersidan av täckglasen kan "rinna" ut över kanten. Ett sett att göra det på är att ha en smal list på ovansidan som "plastas" fast. Se skissen. (tänk på att ha rundade kanter). Har nu bestämt mig för att bygga en till plywoodburk till mina Opthalmotilapia nasuta. Funderar på att använda svart färgpasta i stället för golvepoxi som sista lager. Så jag är nyfiken på hur det fungerar för dig (ta gärna lite bilder).
Per SKommentar
-
Kommentar