tips på lekande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • geggag
    Användare
    • July 2004
    • 108

    tips på lekande fisk

    ok, har nu dragit igång mitt 150 liters akvarium och hade tänkt införskaffa mig någon lätt lekande fisk.. på just denna biten e jag super amatör! men har försökt läsa mig till lite , men jag tycker infon många gånger känns för avancerad =) (kan oxå bero på att jag dessa gånger suttit uppe allt för länge å läst=) ja ja , vad har ni för tips på fisk att ge mig då ?

    jag har inte tänkt sälja ngn fisk! å har heller inga problem att bli av med avkomman=)

    vill bara komma igång och se lite lek/yngel osv.

    för er som orkat läsa å har råd och tips, skriv!
    tackar på förhand Alex!
    Non sum pisces
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Om du bara vill ha säker lekunderhållning och inte nödvändigtvis sälja så skulle jag absolut skaffat sajica.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • even
      Användare
      • March 2004
      • 41

      #3
      Mina röda juvelciklider är min absoluta favorit. De är vackra och underbart underhållande. Mina är inte så aggressiva, men visst, de andra fiskarna håller sig undan föräldrar och barn. Vi köpte fyra rödciklider och efter tre veckor simmade massor av yngel fritt. Vi tog ur ynglen till ett yngelakvarium och efter bara en vecka hade samma par lagt rom igen. Nu har jag ett trettital yngel i yngelakvarium och minst lika många i mitt 110-liters (ca 4 veckor efter inköp av fyra ciklider) Rödcikliderna lever i par hela livet och måste hitta en partner som de gillar. Annars leker de inte. Vi köpte därför fyra varav ett par leker och har vacker färg (röd med turkosa prickar). Det andra paret är inte uppseendeveckande utan är typ silverfärgade. Man ska nog inte ha rödciklider ihop med alltför mesiga fiskar, men mina ciklider har inte tagit död på en enda fisk, än så länge. De vill ha ordentlig cirkulation i vattnet.
      Eva

      Kommentar

      • geggag
        Användare
        • July 2004
        • 108

        #4
        fredrik, läste väll ngn gng att du hade ett gäng över eller =)?
        synd att det inte va i gbg.. ja jag har faktiskt funderat på sajica, eller ngn zebra.. eller båda två ? finns det risk för korsning då ?
        Non sum pisces

        Kommentar

        • Jorsa
          Användare
          • December 2003
          • 199

          #5
          Sajica och Zebra ska man inte hålla ihop efter som det kan bli korsningar då.
          Mina erfarenheter av dessa fiska säger att Zebran är lite elakare än Sajican under leken.
          Dessutom tycker jag att Sajican blir snyggare när den får lite storlek.
          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

          Kommentar

          • geggag
            Användare
            • July 2004
            • 108

            #6
            ok, va nästan det jag misstänkte, men tack för bekräftelsen...
            ngn fara med zebra å prinsessor då ?
            Non sum pisces

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Äh, vad gör det om det blir korsningar om ynglen inte ska säljas? Dessutom lär man ju känna igen korsningar det går ju sära på fiskarna om det parar ut fel. Fast akvariet är lite litet för dessa två. Sajica + septemfasciatus/myrnae är bättre men de är ännu närmre släkt. Septemfasciatus/myrnae är snälla och går ha med ungfödare. Zebra + prinsessa tror jag inte på. Kan gå åt skogen på två sätt och de begriper sig inte på varandra. Paletter har inte nämnts än. Jag röstar på att du hivar i massor av sten och bara har prinsessor.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • geggag
                Användare
                • July 2004
                • 108

                #8
                ok, nja , fast jag vill ju inte ha korsningar.. vill bara ha ngt lätt för att börja ifrån början, är prinsessorna lika lätta som zebrorna?
                Non sum pisces

                Kommentar

                • geggag
                  Användare
                  • July 2004
                  • 108

                  #9
                  hehe vad rörigt! ska dra iväg å kolla lite fisk nu.. får se vad det blir.. tack för all hjälp!!
                  Non sum pisces

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:nja , fast jag vill ju inte ha korsningar..
                    Det jag menar är att en sund försiktighet har börjat övergå till en fobi, eller snarare religion. Man begår inte en dödssynd om det skulle råka bli en korsning och det är inte samma sak att de kan korsa sig som att de korsar sig. Korsningsproblematiken är större hos fiskar där hanen inte gör ett skvatt för avkomman (och honorna ser likadana ut). Snart "får" man väl inte ha guppy och platy ihop pga. korsningsrisken. Om misstanken för korsning finns så ska man förstås inte sälja ynglen och hos malawiciklider innebär det i princip att man har mer än en likartad art i akvariet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • geggag
                      Användare
                      • July 2004
                      • 108

                      #11
                      ok förstår..
                      nu e det så här =) eftersom jag är helt ny på det här så har jag nu varit hos en välkänd förhoppnigsvis bra akvariebutik.när jag gick dit hade jag nästan bestämt mig efter era tips.. resultatet blev edwardi..efter att ha lyssnat på butiken. gjorde jag rätt val ?

                      vad skall jag nu tänka på när jag vill få dessa till lek ? jag har inrett med en massa stenar och byggt grottor, jag har i ena sidan fin sand som går över till grövre å grövre så där kan dom ju välja =)

                      har 2+2 ..

                      får ju ångest =)
                      Non sum pisces

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:edwardi
                        ?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • geggag
                          Användare
                          • July 2004
                          • 108

                          #13
                          edwardi afra (cobwe)
                          Non sum pisces

                          Kommentar

                          • geggag
                            Användare
                            • July 2004
                            • 108

                            #14
                            Non sum pisces

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              "Ingen" vet vad edwardi är. Kalla den för Cynotilapia afra "Cobwe" eller åtminstone edwardi-afra. Eftersom att det är en malawi så får andra uttala sig, men jag tror att du har för få fiskar för att det ska bli problemfritt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...