Tätt stimmande tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    Användare
    • October 2003
    • 157

    Tätt stimmande tetror?

    Är det någon som har förslag på tätt stimmande tetror? Jag har ett sydamerikaakvarium där det skulle kunna vara intressant att komplettera med tetror. Om någon har förslag på t.ex tätt stimmande barber skulle det också gå bra. Inte absolut nödvändigt att det är sydamerikaner heller.

    När jag haft tetror tidigare har de drällt omkring överallt i akvariet och varit ganska tråkiga om än ganska bildsköna. Om jag skall skaffa tetror en gång till är det viktigaste kriteriet att de håller ihop i täta stim så att beteendet blir intressant. Utseendet är helt klart sekundärt.

    Jag har någon gång för många år sedan läst om en ganska oansenlig tetra som stimmade nästan som saltvattensfiskar, men jag har inte kunnat hitta informationen igen. En sådan art vore annars perfekt.

    En sak till; jag vet att svart neon stimmar hyggligt, men eftersom de i första hand kommer att dela övre och mittre delen av akvariet med flaggciklider blir täckningen antagligen lite väl lik.
    /Sven
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #2
    Rödmunstetra är helt klart min favorit när jag vill ha stim som går tät i en grupp.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

      #3
      Inte en tetra men... Kilfläcksrasbora stimmar väldigt snyggt, och deras teckning ger ett väldigt snyggt mönster i grupp.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #4
        Håller med discusred. Rödmunnarna är de enda tetror jag är riktigt nöjd med. Forsar fram i stim trots att de inte har nåt att vara rädda för och utklassar de andra sorterna därhemma (citron, glödband, svart fantom, svart neon och colombia).
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

          #5
          jag har precis skaffat ett gäng Kilfläcksrasbora, de stimmar ganska tätt. Jag håller med fredrikr!
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            2-2 alltså - då vinner rödmunnarna på straffar eftersom det är fråga om en SA-burk!
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Sven W
              Användare
              • October 2003
              • 157

              #7
              Tack för tipsen! Jag är normalt biotopanarkist, men det skulle kanske vara roligt att för en gång skull hålla sig till en kontinent. Det skulle tala för rödmunnarna. De har dock väldigt lika kroppsform som neontetror vilka har ryckte om sig att vara flaggciklid-mums. Skall dock inte vara något problem än på ett tag eftersom de är små än så länge.

              Är det ingen som har någon aning om vad det var för i princip otecknade tetror jag läst om men tabbat bort referensen till?

              En fråga till, hur många individer behövs för att få ett bra stim? 10, 15, 20 eller vad?
              /Sven

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

                #8
                En klar nackdel med rödmunstetran är att den är både känslig och dyr. normalpris ligger väl mellan 30-40kr/styck jämfört med Kilfläcksrasboran som kostar under 15kr/styck. Ska du då ha ett stim på 30-40st så blir det avsevärd skillnad i plånboken...

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #9
                  Har sett rödmunstetra fortsätta och gå i tät stim även när dom är bara fem(kan man kalla stim när det är fem fiskar?) Men ju fler du har desto bättre stim, men antalet får man avgöra hur stort akvariet är och hur många övriga innvånare där bor.
                  Själv har jag sett hos polarens gamla balja på 720 liter, ett rödmuns stim på 150 stycken och fyra discus, en underbar syn!

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

                    #10
                    #En klar nackdel med rödmunstetran är att den är både känslig och dyr. normalpris ligger väl mellan 30-40kr/styck jämfört med Kilfläcksrasboran som kostar under 15kr/styck. Ska du då ha ett stim på 30-40st så blir det avsevärd skillnad i plånboken..#

                    Ush, vad är det för pris? Måste skilja mycket på stad från stad, i dom affärna jag bruka vara på ligger priset på runt 20.

                    Kommentar

                    • Sven W
                      Användare
                      • October 2003
                      • 157

                      #11
                      Amazon Akvarium tar 10:- styck enligt hemsidan.
                      /Sven

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • March 2003
                        • 527

                        #12
                        Jag köpte 20 rödmunnar för två år sedan. Bara 2-3 stycken har gått hädan sedan dess, trots att det gått rätt lång tid mellan vattenbytena ibland.
                        Men det är klart, de har aldrig haft särskilt trångt i burken så nitrit/nitratvärdena har nog hållts låga.
                        mvh Daniel
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Sven W
                          Användare
                          • October 2003
                          • 157

                          #13
                          Var isag och tittade på rödmunnar och rasboror i en lokal affär. Prisskillnaden var inte stor så det lutar åt rödmunnar. Har försökt läsa på och det verkar som om det är dessa som rekommenderas av klart flest för täta stim.

                          Den art som affären hade inne var H. bleheri. Jag antar att jag börjar komma långt från ciklidämnet nu, men har någon en aning om det är någon skillnad i stimvillighet mellan de tre rödmunsarterna?

                          En intressant beskrivning av arterna hittade jag på http://www.characin.com/carey/articl...rummynose.html
                          /Sven

                          Kommentar

                          • Tommy K
                            Användare
                            • May 2002
                            • 309

                            #14
                            Rödmunnar kan vara känsliga vid introduktionen till ett nytt akvarium. Det är väldigt viktigt att inte hålla dem ovanför vattenytan mer än absolut nödvändigt. Det fungerar inte att stå och räkna dem i håven som man kan göra med nästan alla andra fiskar.
                            När de väl klarat de första dygnen är de tåliga och långlivade. Vad det gäller priset så har det legat på 25:- så långt jag kan minnas.

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              jag hade kilfläck med guldsöm, som var då runt 5cm..det försvann rätt mycket kilfläcker..undrar fortfarande var det beror på[:0]

                              Kommentar

                              Arbetssätt...