Snäcklekare + vadå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niio

    Snäcklekare + vadå?

    Är jättesugen på en grupp multisar. Har ett 375 liters och har tänkt Tanganyika i det. Har tyvärr ingen koll på vad det finns för olika ciklider därifrån. Den enda jag bestämt mig för är just multisen, har läst en del om den och tycker att den verkar intressant. Men vad mer kan man ha?
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

    #2
    dom går väl med det mesta, jag har mina med Jullar.

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

      #3
      Gå in på http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp
      gå sedan längst ner på sidan för att hitta en ruta med olika fiskgrupper... Fär finns 3 olika alternativ med Tanganyika ciklider.
      Kolla igenom dessa och se om det är någon mer än L.Multi. som du tycker om.
      Ta det vetenskapliga namnet på dem så får du hjälp med att se om de passar med L.Multi...
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • May 2002
        • 374

        #4
        Multisar är stenhårda! Du kan ha dom med nästa allt, mina jag haft har klarat sig bre med allt ifrån sandlekare, Ventralisar och t.o.m Frontosar, jag gav bort dom till ett par som nu har dom ihop med Troffar helt utan problem.
        Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Niio

          #5
          Har vart och kikat lite nu.. En som jag verkligen fastnade för var altolamprologus compressiceps/calvus. De firrarna godkände även pojkvännen, "haha, titta vad sur den sur ut" o så härmade han den =) .. O det är alltid bra att han e med på noterna. Det brukar bli lite gnäll annars. Men till saken, hur fungerar ovanståense med miltisarna? Vad är egentligen skillnaden på a. calvus och a. compressiceps?

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #6
            Dom enda som jag har haft problem med som sällskap till multisar är prinsessor. Där hade multisarna inte mycket att komma med! Dom låg mest i snäckorna och tryckte. Berodde förmodligen på att båda arterna är yngelvårdande.(eller att prinsesskollonin blev för stor
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • May 2002
              • 374

              #7
              Calvus och Compressiceps är nära släkt, bor på lite olika ställen i sjön, och på vissa ställen finns bägge, ser man dom bredvid varann ser man viss skillnad i form. Dom dör "shell" är samma art som bara lever i miljöer där dom ej tillåts bli lika stora som dom andra, men har samma gener, alltså blir dom alla lika stora i akvarium om dom är odlade (VF brukar ha stanna i växten)Hursomhelst funkar dom nog med Multisar men dom nyper ju en del yngel.
              MVH
              Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              Arbetssätt...