Labeotropheus Fuelleborni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    Labeotropheus Fuelleborni

    Lutar starkt åt att det blir ett 720-liters Malawi till hösten. På Wanted-listan står det : 1.M.Zebra (nån stor BB-variant ca 1+5), 2.Ps.Elongatus "Chailosi" (ca 4+ , 3. L.Fuelleborni....

    Det är här min undran kommer! Kommer satsa på XL-djur,VF om så måste och vill ha så stor grupp som möjligt!Dessa ska dominera.

    Nån här på forumet som tror att det skulle gå bra med 2 st revirhävdande hanar och kanske 7 till 10 honor? El är det bättre med 3 el 4 hanar?
    Hade för många år sedan en gr på 3+3 (xxl)i ett 2,5-meters och det var inte såå lyckat faktiskt!Fick då endast igång EN av hanarna och,ja,det gick åt helvete sen...!Vill inte göra om samma misstag igen.
    Så,om nån här som har erfarenhet av dessa fiskar: släng in lite tips & ideer,vettja!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Jag har 2+3 L. fuelleborni, Katale och det har väl funkat ok tycker jag, även om ju nån hona får stryk då och då och behöver omplaceras en stund. Mina går iofs lite trångt nu, men skall snart få större kar.

    Om man skulle ha en skala på aggressiviteten hos mbunas från 1-5 där 1 är lugnast (vilket ju ändå är ganska aktiva och revirhävdande fiskar, typ golden etc.), så skulle nog Labeotropheus hamna på, ja iallafall 4, om inte 5.

    Här är mina hane:
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Tack Zaphi!
      Jo,att de skulle ligga på 5 i aggro-skalan är jag helt överens med.När jag hade mina 3+3 "Mbenji" flippade största hanen ut totalt,och det gick som över en natt! En hona lekte (?) han ihjäl ,en annan jagade han in mellan ett par stenar som han helt besinningslöst pucklade på -den dog senare.De andra hanarna fick det heller inte det så lätt...Inte de andra arterna heller.

      Försökte ånyå några år senare att hålla L.Fuelleborni.Denna gång "Katale"-varianten.En rolig/märklig parentes om detta par var att honan var så pass leksugen direkt eft isläpp att HON lekte med hanen som inte alls var med på samma noter.(Han var ständigt under trakasseri utav en stor M.Zebra "Katale").Honan la rommen ,tog dem i munnen men hanen var inte alls sugen att befrukta dem.Höll rommen bara nån timme sedan...Gav paret till farsan min sen och då jagade hanen ihjäl honan inom en vecka! Iofs i ett 300-liters.

      Nåja,har nu förstått att denna fisk kräver större plats än andra Mbunas och även i ett större antal. Det ultimata vore om det gick att ha 3,kanske 4 samtidigt dominanta hanar med ett tio-tal honor i 720.Men tror inte att jag kommer att chansa på att det går,så fler tips tack!

      Förövrigt verkar denna ciklid minskat i populäritet,tycker jag mig se.Inte alls så vanlig i affärer eller på salulistor som för ca 5-10 år sen.Har kanske fått ge vika för mindre och "nyare" mbunas ,typ Demasoni och Polit...

      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Jag hade en L.trewavasae grupp på 3 hanar och 10honor i ett 715 kar..
        Det gick väldigt bra faktiskt och jag tror t.o.m alla hanar lekte och det enda som inte gick bra var att en hona var mager och käka väldigt lite men det kan juh bero på vad som helst...

        Efter vad jag hört ska trewavasae var lite lugnare än fuelleborni så jag tycker du ska kolla lite på dom för dom skiljer sig juh inte så mycket i övrigt =)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Skulle jag ha fulleborni i ett 720 skulle jag nog antingen ska skaffa 1 hane o 1 eller 2 honor o sedan fylla på med annan fisk relativt kraftigt eller skaffa ca 6-7par + 5par av någon annan art som jag skulle stoppa i sammtidigt (förutsatt att burken är väl inkörd) för att öka chanserna att det ska bli lite harmoni mellan dom, sjävlklart kommer det förmodligen bli en del stridigheter men kraftigt mindre än om man skulle fylla på med några ex lite då och då.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • July 2002
            • 790

            #6
            Jag skulle ha BARA fullebornis, en hel stor grupp.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

              Jag skulle ha BARA fullebornis, en hel stor grupp.
              Det skulle nog iof vara ganska ballt o testa.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Hmm,tror jag också!Men kan fan inte vara utan ngn variant av Chilumba-Zebra! Frugan vill också ha.
                Har haft L.Trewavasae i många omgångar(Bl.a en harmoniserande gr 4+12 MC+OB i 540).En mkt fin (oftast)& trevlig fisk men , nej...

                Kickar ju numer på troffar så vill nog ha lite mer ös i burken nu när återfallet är nära...
                Som sagt,det lutar kraftigt åt Fuelleborni!

                FLER TIPS!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag måste bara säga att det där var en riktigt snygg Fuelleborni, Zaphi!

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #10
                    Kan bara hålla med!!!
                    OB-honor till??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jasså, man tackar! OB-honor till ja! Finns det ens honor som inte är OB ? Haha, det har jag nog aldrig sett!

                      Jag tycker allt är lite pinsamt för jag snackade så mycket emot att plåta fiskar utan slavblixtar, men denna är faktiskt tagen på 800 asa utan blixt. Fenan rör sig också lite grann ser man, så helt perfekt är det ju inte.

                      Jag skall gå plåta alla mina fiskar på samma sätt snart och lägga upp på min sajt. Jag orkar inte släpa massa blixtar och grejer till lokalen tror jag inte..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • steveharris
                        Användare
                        • September 2003
                        • 243

                        #12
                        Ser fram emot att se fler bilder, Zaphi...
                        Patrik

                        Kommentar

                        • supermick
                          Användare
                          • May 2002
                          • 151

                          #13
                          är det lysröret eller filmen som gör den konstiga färgen ?
                          blå/gula har man ju sett gott om
                          lila/röda ... näää inga sånna har iaf jag sett
                          rätta mig om jag har fel
                          hej hopp i plurret

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 4132

                            #14
                            Jag köpte 1+3 till mitt 600 liters. Hane har tagit livet av 2 st honor. Sedan dess har min Kadango-hane blivit riktigt grinig och håller Fuelleborni-hanen lugn. Honan som är kvar klarar sig bra. Hon har en större grotta och gömma sig i. Hanen gillar inte grottor.

                            Har lagt i 6 yngel som får växa upp med föräldrarna.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • July 2002
                              • 790

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                              Jasså, man tackar! OB-honor till ja! Finns det ens honor som inte är OB ? Haha, det har jag nog aldrig sett!
                              hmm jag har bara haft gråa honor till dom, men jag har sett OB honor
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...