Nitratshock?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavLindberg
    Användare
    • January 2018
    • 63

Nitratshock?

Igår upptäckte jag att mitt yngelakvarium (mbuna) hade ett för högt värde av nitrat, fiskarna hyperventilerade och höll sig till botten. Jag bytte ca 80% av vattnet så nästal all nitrat var borta.
    problemet är att vissa av fiskarna håller fortfarande på att hyperventilera och hålla sig till botten. Kan det vara någon slags shock av att vattnet ändrades snabbt? Hur ska jag hantera de "shockade" fiskarna?
  • JRB
    NCS Medlem
    • January 2013
    • 274

Jag har alltid hört att man inte ska byta så mycket utan max hälften åt gången, annars kan det enkelt börja om igen.. Sen det är nog också nitrit som bildas i nästa steg efter nitratet som är ett dödligt gift... Vill minnas att ammoniak blir ammonium som blir nitrat som blir nitrit och först i sista skedet kommer flämtbeteendet och döden... Absolut matstopp under en vecka efter vattenbytet vid nitritförgiftning är ett krav som alltid funkar för mig. En bra förebyggande åtgärd är att syresätta ytan med rörelse och mycket luftbubblor, då omsätts yt-nitriten till gas som ventileras bort. Det finns många bra pumpar med difussor där man hämtar luft via slang. (Allt detta kanske du visste men jag tänkte att jag lägger med det ändå) Lycka till!

Kommentar

• GustavLindberg
      Användare
      • January 2018
      • 63

Ok tack för hjälpen

Kommentar

• Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • January 2003
        • 513

Finns det en bra biologisk filtrering så skulle jag inte ha några problem med 80% vattenbyten som en standard. Undantagsfall ifall vattnet varit dåligt en längre tid vilket då skulle krävas en övergångsperiod.
        I detta fall så verkar det inte finnas bra biologisk filtrering eller så har denna blivit rubbad på något sätt.

ifall detta händer så kan gälarna få "brännskador" och syreupptagningsförmågan minskas så kraftigt att fisk avlider. Jag vet inget botemedel vid det stadiet.
        kan hända den bäste. Jag har mist hela yngelgrupper pga oförsiktighet eller slarv. Jag märkte att ett snabbt-startat yngelkar i mindre volymer i samband med höjd temp (26-27)c påskyndar processen och försämrar syremättnaden. Har aldrig haft det problemet vid (21-23c)

Kommentar

• GustavLindberg
          Användare
          • January 2018
          • 63

Jag ska byta till ett kraftigare filter med biologisk filtrering så snabbt jag har tid. Hittils har jag bara ett diy biofilter med luftpump, en pet-flaska och såna där bollar. Det var troligen balansen som rubbades när nitraten hoppa fram för jag medicinerade ett par veckor innan

Kommentar

• Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

https://i.ytimg.com/vi/nqTnSv3rjYA/maxresdefault.jpg

Svamp filter (sponge filter)

funkar

Kommentar

• GustavLindberg
              Användare
              • January 2018
              • 63

Jag har ett par såna där men mina luftpumpar är för svaga för att man ska vinna på det

Kommentar

• Mathias-D
                Styrelsemedlem
                • January 2003
                • 513

Oj , man behöver inte ha en stark luftpump för att dom ska funka. Trodde inte det såldes så svaga.
                Köp en större luftpump och använd två stycken och alternera rengörningen.

Kommentar

• mikoto
                  NCS Medlem
                  • March 2014
                  • 314

Lite inspel till JRBs tänk ovan som har en del fel i sig även om tankarna är goda :-)

Ammonium och Ammoniak är det första steget i kedjan till fungerande nitrifikation. Men det är inte direkt så att ammoniak omvandlas till ammonium, fast det är lite så. Det finns nämligen ett fast förhållande mellan ammonium och ammoniak. Det förhållandet beror på vad man har för pH i vattnet. Vid högre pH så är det mer ammoniak. Det här är det farliga med det, eftersom förhållandet är fast och knutet till pH så kan det bli farligt om man höjer pH kraftigt under en kort tid.

Ammonium är nämligen dåligt men ammoniak är direkt giftigt! Om man höjer pH för fort så omvandlas en del av ammoniumet till ammoniak på en väldigt kort stund och ger en snabb ökning vilket kan ge en otäck chock för invånarna. Det är av denna anledning man måste akta sig för att öka pH för snabbt i ett belastat akvarium, detta gäller även om man kanske koppar in fisk som transporterats länge i en påse. Då fiskarna "andas" ut co2(koldioxid) i påsen så sjunker pHt långsamt under färden, öppnar man sedan påsen och ventilerar ut co2n så höjs pH fort och kan förgifta vattnet. Därför kan det vara bättre att flytta i fiskarna så fort det öht bara går än att koppa i de varsamt.

Ammonium/ammoniak omvandlas ganska fort till nitrit, som också är giftigt(långt ifrån ammoniak dock). Det i sin tur omvandlas till nitrat.

Nitrat är ett besvärligt ämne i sötvattensvärlden, det finns väldigt lite tänk i hur man ska få bort det från akvariet, utom med vattenbyten då. Vilket är en fungerande men klumpig metod som bygger på tillit till akvaristens noggrannhet i att sköta vattenbytena. Därför har akvarierna en tendens att ansamla nitrat. Det vanligaste undantaget är väl planterade växtakvarium, växterna använder nitrat som en byggsten och förbrukar det. Ofta tillsätter man nitrat som en del av växternas näring där istället. Men det gäller sällan Malawi och Tanganyika akvarium som tenderar att ha få till inga växter.

Nitrat är sällan direkt giftigt dock, det har bara den otrevliga egenskapen att sänka tillväxt hos fiskarna för det mesta och slöa till de något. De mår lite sämre, men det är väldigt ovanligt att det är dödligt, då får värdet springa iväg över 100 mg/l och vid det laget brukar man redan ha börjat få stora problem med alger som förbrukar och arbetar ner nitratet något.

GustavLindberg: Du skrev att du hade högt nitrat, hur högt?
                  Senast redigerad av mikoto; 25 December 2018, 21:34.

Kommentar

• GustavLindberg
                    Användare
                    • January 2018
                    • 63

Det var ca 100 mg/l nitrat.
                    Nu ligger de på under 25 mg/l efter jag bytte vatten.
                    Det som dödade de två fiskarna var troligen att vattenparametrarna ändrades väldigt snabbt för jag bytte ju 80% av vattnet

Kommentar

• JRB
                      NCS Medlem
                      • January 2013
                      • 274

Tack Mikoto för tillrättaläggandet av händelseförlopp + rätt terminologi, men stämmer det ändå att nitrit kan ventileras bort? I så fall kanske nitrat kan undvikas...

Kommentar

• mikoto
                        NCS Medlem
                        • March 2014
                        • 314

Nej, nitrit kan inte ventileras bort(tror jag). Det kan däremot ammoniak! Ammoniak är en gas så med väldigt kraftig genomluftning så kan man lufta ur ammoniaken ur vattnet. En spännande teori är att eftersom ammonium/ammoniak förhållandet är konstant så skulle man tvinga ammoniumet omvandla sig till ammoniak som luftas ut och till slut har man tömt ut bägge ämnena!

Men i praktiken går det inte genomföra. I ett fungerande akvarium sker omvandlingen av ammonium/ammoniak till nitrit till nitrat så fort att mängderna av allt utom nitrat blir i princip obefintlig. Mängden genomluftning som skulle krävas är ogenomförbar.

GustavLindberg: Oj, det var ett väldigt högt värde. Det kan dock vara så att du inte hade så högt nitrat. De flesta nitrat testerna som finns ute är känsliga för nitrit och visar väldigt höga värden om man har nitrit i vattnet. Så det är nästan mer troligt att du hade nitrit i vattnet som gjorde att dina fiskar mådde så dåligt och nitrattestet visa så fel. Dina fiskar som dog var troligtvis redan så illa däran av det att de inte klara sig. Men det var nog inte fel att byta vatten. Jag låter nog proffsigare än jag egentligen är :-) Men jag tror att nitrit kan hämma fiskens andning vilket skulle orsaka flämtandet. Låt oss hoppas att dina andra yngel klarar sig bra, det gör de nog. Var försiktig med matandet ett tag med så dina filterbakterier hinner med.

Kommentar

• JRB
                          NCS Medlem
                          • January 2013
                          • 274

Men vad är det då som händer kemiskt/biologiskt när ytan syresätts kraftigt? Jag är säker på att det i mina kar har stor påverkan för att undvika höga nitrithalter...

Kommentar

• GustavLindberg
                            Användare
                            • January 2018
                            • 63

Det som skulle kunna ha hänt är att någon matade för mycket för jag var borta några dagar.

Det har iaf ordnat sig nu. Jag har gett bort ungarna till AK-lagret och har en ny omgång påväg (elongatus mpanga)

Kommentar

• mikoto
                              NCS Medlem
                              • March 2014
                              • 314

JRB: Jag kan nog inte argumentera helt hundra mot dig men en väl ingången akvarieflora i ett akvarium som inte är överbelastat har inget som helst problem med att hålla nitrit obefintligt. Det är sällan något man behöver ens tänka på utom i ett väldigt nytt akvarium eller om man tex doserat någon medicin som slår hårt mot bakteriefloran i karet. Det är ganska viktigt med syresättning, dels för fisken så klart men nitrifikationsbakterierna som omvandlar nitrit till nitrat är syreberoende så vid otillräcklig syresättning så slutar de göra det de ska.

All syresättning sker ju även i akvariets yta, därav vikten av att ha bra cirkulation där så det syresatta vattnet transporteras runt i akvariet. Så god syresättning vid ytan är i vissa fall ett krav för att akvariet ska fungera. Men någon specifik funktion nitritmässigt bortsett från det kan jag inte komma på :-)

Kommentar

Arbetssätt...