byte av sand (biltemas sand)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • geggag
    Användare
    • July 2004
    • 108

    byte av sand (biltemas sand)

    har idag tagit ut all min sten,typ grov sten. ett jävla jobb!jag hade ca 10-15cm i hela botten, samt en flytt av min Wyckii som blev lite skadad på köpet =( men dock bara ytterst lite..men det är illa nog! det va inte så lätt att göra det smidigt , men tillbaka i det stora akvariet va inga problem,(precis som om han fattade att han skulle hem igen, det va bara å lyfta honom försiktigt)(jag var livrädd) =) ...
    men men nu till min fråga! biltemas sand! är det bara till att hälla i den eller skall den tvättas ? har hört lite av varje?!

    eller skulle min fisk inte alls trivas i den ?

    MVH ALEX!!
    Non sum pisces
  • olaJ
    Användare
    • August 2003
    • 584

    #2
    Min erfarenhet är att det är bara att hälla den rakt i, har alltid funkat utan grummel eller dödsfall trots superkänsliga fiskar.
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • geggag
      Användare
      • July 2004
      • 108

      #3
      gott att höra! skiljer det ngt i färg på dom olika grovlekarna ?

      tack!
      Non sum pisces

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Man kan hälla rätt i men jag tycker det brukar vara grumligt ett tag då. Visst funkar det, man jag brukar skölja lite bara..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • geggag
          Användare
          • July 2004
          • 108

          #5
          va och köpte idag, såg att den ena grovleken innehöll aluminium någonting.. har iaf precis hällt i och håller på med ett vattenbyte.. är nu bara orilig att det kommer bli grumligt så fort min fisk rör på sig.. aj aj aj =(
          Non sum pisces

          Kommentar

          • olaJ
            Användare
            • August 2003
            • 584

            #6
            Varför oroar du dig för det?
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Biltema har två blästermedel, vanlig sand och aluminiumsilikat tror jag det heter. Sanden finns i två grovlekar, 0,1-0,8 mm samt 0,2-1,0 har jag för mig.

              Kommentar

              • geggag
                Användare
                • July 2004
                • 108

                #8
                känns som att han rör runt väldigt mycket när han rör på sig snabbt..å han simmar ju gärna längs botten.. eller hon =)
                Non sum pisces

                Kommentar

                • geggag
                  Användare
                  • July 2004
                  • 108

                  #9
                  det e bara att inse att jag har för fin sand... den bara yrar runt.. å pajjar mina pumpar.... =(
                  Non sum pisces

                  Kommentar

                  Arbetssätt...