Nu är retur stammen på plats. Fick göra den lite ledas med böjbar pvc då jag var tvungen att limma den först och sen trixa in den mellan benen på ställningen. Det var alldeles för trångt att limma det under. Det var rätt meckigt men nu är det klart. Nästa är påfyllning med kranar som ska limmas
Fiskhuset
Kollaps
X
-
-
Nu har jag byggt förfiltret till yngelsystemet. Jag skar ner ett gammalt akvarium och byggde om till rätt mått. vattnet kommer in i vänstra änden. Mellan de fyra första glaslisterna kommer det stå dubbla rader med grov filtermatta. I utrummet mellan sista glaslisterna och de två tvärställda glasskivorna kommer jag instalera en flotör på vattenbytet som fyller upp automatiskt efter jag tömt tex ett kar eller efter strömavbrott. Facket längst in till höger sitter breddavloppet med ytavrinning till avloppet. I den ena kammaren sitter returpumpen till alla yngelkar och i den andra pumpen som kommer mata det biologiska filtret som kommer sitta på väggen ovanför förfiltret. Det biologiska filtret kommer vara i tre steg/kammare. Vattnet kommer att pumpas in i ett Movingbed filter med K1 (Nitrit nedbrytning) I kammare två passerar vattnet genom ganska packad pimpsten (nitrat nedbrytning) och i den sista kammaren blir det ett droppfilter med större bitar av Pimpsten (Nitrit+Nitrat men framförallt syresättning) Returen från det biologiska filtret kommer att mynna ut i kammaren för returen till akvariumen. I mellan den längre snedställda glasskivan och framrutan kommer det att stå en fin filtermatta för att ta det finaste partiklarna innan de biologiska filtret. I retur pumpskammaren kommer även automatiskt vattenbyte instaleras som styrs av en timer.1 FotoSenast redigerad av Pettap; 03 February 2020, 09:36.Kommentar
-
-
Droppfilter limmat 36x27x100 ca 90 liter1 FotoKommentar
-
Ställningen på plats, ska målas en gång till. Filtret limmas ihop på ställningen men på bilden där den ligger på bordet ser man hu de kommer se ut.3 FotonKommentar
-
-
Kommentar
-
Nu har jag jag gjort en överrinnings kam mellan K1 kammaren och pimpstens kammaren. Sen har jag gjort en dropplatta till droppfiltret3 FotonKommentar
-
-
Glömde några bilder. i mellan K1 och pimpstenen kommer vattnet passera genom 2st filtersockor för att plocka bort de finaste partiklarna. sockorna kommer hänga i de stora runda hålen3 FotonKommentar
-
Och så var den på plats1 FotoKommentar
-
Fortsätter med filter bygget. Det tar lite tid då jag ska omvandla tanke till färdig produkt2 FotonKommentar
-
-
Kommentar
-
Den här pimpstenen som du beskriver tidigare att du ska ha i filtret, var köper du den och vad kostar den litern?Kommentar
Kommentar