Nu är flytten igång till andra ställningen. Två kar är borrade för vattenbyte och nya filterfack, fick göra de djupare så avrinningsröret får plats bakom mattan. kar nr tre står på tork i garaget
Fiskhuset
Kollaps
X
-
-
Då är alla fyra karen på plats. De sista är dessvärre i udda mått då jag trodde från början att jag inte fick plats. De tre första är 120x60x45 och det sista är 100x60x40. Jag har byggt ställningen så jag kan byta ut det udda karet senare så jag får samma mått. Nästa blir att bygga vatrenbytar systemet till denna rad så jag kan flytta fisk och tömma fler kar från källaren1 FotoKommentar
-
Då är alla fyra karen på plats. De sista är dessvärre i udda mått då jag trodde från början att jag inte fick plats. De tre första är 120x60x45 och det sista är 100x60x40. Jag har byggt ställningen så jag kan byta ut det udda karet senare så jag får samma mått. Nästa blir att bygga vatrenbytar systemet till denna rad så jag kan flytta fisk och tömma fler kar från källaren
Helt galet trevligt projekt! Inte det minsta avundsjuk.. ;-)Kommentar
-
Tackar. det tar sin lilla tid men det kommer bli super när det är klartKommentar
-
Kul att det byggs på!
Har du mätt upp någon märkbar temperatur dipp med bara kallvatten? Tänkte på upplägget med 3 gånger dag @ 3 minKommentar
-
Har inte kollat men det kan jag göra, tror knappt det är mätbart faktiskt då % vid varje byte är så liten. Om jag kommer ihåg ska jag mäta precis innan vattenbytet och precis efter, återkommerKommentar
-
Tänkte om du hade räkna ut nån formel eller körde på känn och ifall att det finns marginal att öka på % vatten utan att få farliga temp dippar. Vet inte hur mycket kallvattnets temperatur varierar över året och ifall det skulle påverka. Hur lång tid det tar att återfå rätt temperatur efter byte innan nästa börjar "kyla" igen. Antar du kör värmepumpen och inga separata doppvärmare.Kommentar
-
Så nu har jag mätt temperaturen. Precis innan vattenbytet var temperaturen i akvariet på 24,8 grader och luften 23,8. Värme pumpen står på 24 grader cirkulations pumpen i akvariet är på 25w så den värmer akvariet ytterligare med 1 grad. Efter vattenbytet sjönk temperaturen som lägst innan det började stiga med 0,4 grader (24,4). Jag höjde värmepumpen till 25 grader därför har luft temperaturen stigit till 25,6 grader. Ska se i morgon bitti om tempen har gått upp till 25/26 i karen.2 FotonKommentar
-
Så då är de fyra karen i gång med fisk i saknas belysning och lite sten bara. Om en vecka hoppas jag nästa fyra kar är igång2 FotonKommentar
-
-
Kommentar
-
De flesta karen jag har är begagnade men detta har jag haft olimmat i förådet i 2 år då jag hade ett udda kar i källaren som skulle bytas. Kom aldrig till skott då jag inte hade plats att flytta fisken medans bytet skulle ske. Nu fick jag läge att limma ihop det. För att få känslan av två nya kar så tog jag bort den repigaste frontrutan från ett av de gamla karen och satt en ny ruta där. Sen tog jag den gamla rutan och satte som bakruta i det nya karet1 FotoKommentar
-
Snyggt som alltid kompis !
Det rycker allt lite i tarmen att dra igång nästa projekt, när man ser ditt bygge. :-) ;-)Kommentar
-
Kommentar
-
Tog lite längre tid men nu är denna raden klar för att fyllas1 FotoKommentar
Kommentar