Äppelsnigel i Malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • March 2004
    • 126

    Äppelsnigel i Malawikar?

    Hej i sommarvärmen!
    Jag har idag varit och köpt ett litet 54L kar till lillsonen och i det finns en ganska stor snigel av typ Pomacea (pomacea) bridgesii (vad jag har kommit fram till) nu är det så att sonen tycker att den är "jätteläskig" och jag tycker att den är otroligt vacker men till saken då[:p]
    Kan jag ha den hos mina "malawisar"? jag har ett 375 liters med sandbotten. Men kommer elakingarna att käka upp snigeln? klarar den saltet? ja, o s v.
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • malawi_voodoo
    Användare
    • July 2002
    • 790

    #2
    vilket salt? Malawi är ju inte saltvattensfisk..
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Det beror på vilka arter du har, på applesnail.net så listar de en mängd ciklidsläkten som potentiella hot, inklusiva några från malawisjön.
      "various cichlids (Pseudotropheus sp., Melanochromis sp., Cichlasoma sp., Aequidens sp. and others)"


      Rent generellt så tror jag äppelsniglar fungerar bäst med "vanliga" fiskar. Ciklider är nog lite för nyfikna och kluriga. Jag hade äppelsniglar med amerikanska Laetacara dorsigera och det fungerade inget vidare... Fast nu i efterhand så funderar jag på om dorsigeran kan vara snigelätare i naturen, de var nästan för skickliga på att vänta ut snigeln för att det skulle vara en slump, de stod _blickstilla_ ovanför snigeln med huvudet nedåt och väntade ut den tills den tordes titta fram ur skalet, sedan bet de snabbt bort en bit av spröten varje gång den tittade fram. Sedan gav de sig på kroppen på samma sätt... Otäckt systematiskt.

      Angående saltet. Vänjer man dem sakta så verkar det gå bra om koncentrationen inte är för hög.
      "How well can an apple snail tolerate cichlid-salt?
      A: Apple snails tolerate little amounts of salt if you slowly build up the concentration. Be sure that the salt is dissolved before you put it in the tank so that the snail won't get in contact with the pure stuff."

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • December 2002
        • 152

        #4

        Passar på att haka på med en fråga angående äppelsniglar...

        Jag ser ofta att mina två sniglar sitter ihop med varandra. Ser ut som de brottas.
        Har hört att ampularior är hermafroditer men läste på en annan sida att de inte är det.
        Vad tror ni, slåss de eller parar de sig ?

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • March 2004
          • 126

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

          vilket salt? Malawi är ju inte saltvattensfisk..
          Nej så klart!Men jag menade mängden ektozon varje vecka så klart!

          FI. Då får den nog gå kvar i sällskapskaret, för jag vill inte chansa på middag till busarna! Tack för att du tog dig tid
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • July 2002
            • 790

            #6
            Vadå det är ju inte nödvändigt med ektozonsalt, som dessutom kostar skjortan..
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1832

              #7
              Skippa, ektosaltet. Malawisjöns vatten är mindre salt än de flesta kranvatten.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                Skippa, ektosaltet. Malawisjöns vatten är mindre salt än de flesta kranvatten.
                MVH
                Magnus
                Det sjukaste är ju att det faktiskt finns butiker som säljer så kallat "Malawisalt" så många nybörjare förväxlar matlaging med att hålla malawi... ska jag salta innan eller efter =)

                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...