Äntligen ett Malawikar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ottosboy
    Användare
    • May 2017
    • 24

Vad kör du för belysning förresten ?

Kommentar

• Livingstone
      Användare
      • August 2018
      • 12

Sent svar inser jag men iaf. Akvastabil 2x38w plant.

Kommentar

• Albatross
        NCS Medlem
        • January 2017
        • 14

Fint akvarium! tips råd, när det gäller Malawi om man inte har riktigt stora akvarium blir det ofta problem om man har bara 2 hanar i akvariet, den dominanta hanen kommer stressa jaga den andra hanen och stor risk att den kommer till fiskhimlen och dö, bäst är antingen ha 1 hane eller 3 eller flera hanar för att sprida aggressionen och ha många honor för den dominanta hanen kommer jaga honor, har man få honor kommer de inte att klara sig, det som har funkat för mig är grupper på minst 3 hanar minst 6 honor i relativt stora akvarium 624L och nu går de i ett 1024L. När man skaffar ny fisk till ett alla redan befintligt akvarium med Malawiciklider bör man innan man släpper i ny fisk möblera om akvariet och mata fisken så att de gamla invånarna fokuserar på maten och tar bort deras revir och ranking direkt därefter släpper man i de nya och de får ungefär 50% chans att klara sig från aggression från de gamla invånarna. Risken är att den ena hanen i gruppen 2+6 M. estherea (vita hannar) får stryk och inte klarar sig, fiskar är individer olika aggressiva det kan funka men ha koll på dem hur det går för dem som inte är dominanta. Cyrtocara moori (små delfiner) blir ca 20cm bör gå i akvarium typ 720L minst 180-200cm långt akvarium när de är fullvuxna.
        Senast redigerad av Albatross; 25 November 2018, 13:55.
        Man kan inte ha för stora akvarium men för lite plats

Kommentar

• Livingstone
          Användare
          • August 2018
          • 12

Hej Albatross
          tack för tips, stämmer med mina erfarenheter de första månaderna. Utmaningen med antal hannar löser sig automatiskt när man köper unga djur ... dvs det blir aldrig som man planetary iaf. Mina 5+10 Saulosi blev 10+5. 2+8 Rödzebra blev 4+6 och det är snarare honorna som blir jagade än de lågrangiga hannarna
          Tycker dock det fungerar bra och jag har en livlig men trevlig grupp mbunas. Snarare så att mina Hongi nog inte riktigt kommit till sin rätt men tror de reder sig nu när de växt till sig lite. De var nog lite för små till en början.
          C. Moori trivs finfint idag och om de blir för stora får jag försöka skänka bort de senare. Tar nog tid för de växer ju inte så fort direkt.

mvh Magnus

Kommentar

Arbetssätt...