Jag trodde aldrig att jag skulle skaffa mig Malawi men nu går jag i seriösa tankar att fixa mig ett Malawikar med mbunas. Tanken är att fylla mitt 900liters hörnakvarium. Det primära är inte att få fram ungar utan att ha display akvarium med olika färger.
Jag har försökt att hitta arter som är så olika som möjligt i färg och mönster. vissa är från samma släkt och korsningsrisk finns men eftersom jag inte ska behålla ungar så spelar det mindre roll.
den fisken som fick mig att fundera på Malawi är Melanochromis Auratus och är den enda som är huggen i sten.
artlistan jag funderar på efter mina kriterier med färg och mönster är:
Melanochromis Auratus
pseudotropheus perspicax
cynotilapia afra cobue
Labeotropheus trewavasae chilumba mc
Metriaclima msobo ” Magunga”
Chindongo demasoni
Chindongo socolofi
Abactochromis labrosus
Pseudotropheus elegans
Metriaclima estherae
och eventuellt dessa
Labeotropheus chlorosiglo katale
Pseudotropheus elongatus Mpanga
Hade tänkt mig 2+4 av varje sort.
Det kanske blir för mycket soppa med så många arter men det visar sig Från början tänkte jag ta arter där honor och hanar ser lika ut och det kanske skulle vara bättre och inte lika mycket soppa
Är det någon som har förslag på någon annan variant så tipsa gärna.
Vet att det finns en grymt snygg zebra som är ljusblå med kolsvarta ränder och svart huvud men den hittar jag inte (vet inte vad den heter)
//Peter
Jag har försökt att hitta arter som är så olika som möjligt i färg och mönster. vissa är från samma släkt och korsningsrisk finns men eftersom jag inte ska behålla ungar så spelar det mindre roll.
den fisken som fick mig att fundera på Malawi är Melanochromis Auratus och är den enda som är huggen i sten.
artlistan jag funderar på efter mina kriterier med färg och mönster är:
Melanochromis Auratus
pseudotropheus perspicax
cynotilapia afra cobue
Labeotropheus trewavasae chilumba mc
Metriaclima msobo ” Magunga”
Chindongo demasoni
Chindongo socolofi
Abactochromis labrosus
Pseudotropheus elegans
Metriaclima estherae
och eventuellt dessa
Labeotropheus chlorosiglo katale
Pseudotropheus elongatus Mpanga
Hade tänkt mig 2+4 av varje sort.
Det kanske blir för mycket soppa med så många arter men det visar sig Från början tänkte jag ta arter där honor och hanar ser lika ut och det kanske skulle vara bättre och inte lika mycket soppa
Är det någon som har förslag på någon annan variant så tipsa gärna.
Vet att det finns en grymt snygg zebra som är ljusblå med kolsvarta ränder och svart huvud men den hittar jag inte (vet inte vad den heter)
//Peter
Kommentar