Tänkte prova på detta med rovmalawi efter att ha hållt mbunas och mindre sa ciklider i många år. Har lagt mbunas och mindre sa på hyllan för rovfiskar helt och hållet. Råkar ha ett 700L kar med måtten 165x60x70 som bli ledigt nästa vecka så tänkte planera för rovmalawi. Nu till min stora fråga. Har alla kunniga här några tips på trevliga rovciklider från malawisjön?
Rovmalawis 700L
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Kul, hade rovmalawi själv en gång i tiden. Är burken 60 djup och 70 hög?
Finns ju nimbochromis, livingstoni har ju ett ballt jaktbeteende, den lägger sig på botten och spelar död och när det kommer någon nyfiken mindre fisk och kollar om det är ätbart klipper den till. Har haft den själv men aldrig fått se det beteendet tyvärr. En annan snygg nimbochromis är linni, den är rätt känslig för buken. Den jagar genom att smyga sig på mindre fiskar som gömmer sig i skrevor och typ suger ut dom med sin långa ”snabel-liknande” mun.
Rhampochromis har jag haft också, många blir rätt stora men sp. Chilingali hade jag och den blev typ18-20 cm. Snabb och rörlig firre.
Det finns många snygga, du kanske kan berätta vad du är ute efter så blir det lättare att ge tips.
Generellt är hanarna elaka mot både andra hanar samt honor som inte vill leka.
Följer dina äventyr på rovfisk också btw -
I och med att karet inte är så långt så avråder jag ju från de riktiga storsimmarna som ex Champsochromis. Någon firre ur Dimidiochromis kanske kan locka? En klassiker är ju D.compressiceps men det finns ju fler i släktet, D.strigatus blir riktigt snygga när de fått lite storlek och färgar ut ordentligt.Kommentar
-
Jag är ute efter en snabb fisk med mycke attityd likt mina cichlor. Sen kanske de inte finns nån rovmalawi som är just som dom i beteende. Hehe. Hade ett par cyrtocara moorii förr som vart rätt trevliga i beteende när dom kände för att jaga en grupp L.trewawase om revir.
erik är de du som lagt upp lite videos på malawikar på rovfisk?Kommentar
-
Japp det är jag
Grejen är att rovmalawi är inte så ”rov” som andra rovfiskar. Cichlor är något helt annat
Vill du ha mycket färg och fart så är mbuna bättre.Kommentar
-
Jag som tröttna på mbuna helt och håller. Blir att prova nån Nimbochromis eller D.compressiceps om den dyker upp på nån lista. Såg att venustus och livingstonii finns på listorna min lfs beställer ifrån nu.Kommentar
-
Jag hade nog valt venustusen faktiskt och sen gått på Olas linje med strigatus. Riktigt snyggt med en utfärdad hane med lysande röd stjärtfena. Venustus brukar fungera rätt bra som ”poliser” så att det inte spårar ut fullständigtKommentar
-
När det gäller mbuna måste man välja rätt arter och inreda burken på rätt sätt. Då kan det bli jävligt underhållande att sitta och titta på! Mycket revirslagsmål och liplocking. Bara man får balans så att det inte blir söndertrasade fiskar som ligger uppe i hörnorna och gömmer sig.Kommentar
-
Hade en grupp på 20-25 golden, en grupp på 30 trewawase med 10 hanar resten ob-honor, ett vf lekpar aulonocara baenschi , 10 röd zebror, 4 zebra gold och ett par c.moorii i en burk ett tag. Där vart sjukt bra harmoni och jävligt mycke härliga beteenden men de var nått jag saknade ändå. Vart snyggt inrett med stenrösen och massvis med grottor så fisken kunde vara mitt framför dig för att sedan dyka upp på andra sidan burken. Grymm harmoni och städigt lekande hos alla förutom delfinerna.Kommentar
-
Ja venustusen är grymt bra snygg. Hur är dom i större grupp. Tänkte beställa en 10-15 st och hoppas man får en bra könsfördelning. Tycker både strigatus och compressiceps ser riktigt elaka ut. De är nått som faller mig i smaken helt och hållet. Funkar dom med i grupp eller de är ensamsimmare? Tycker man läser så olika om dom. Vissa menar att dom funkar i grupp andra att dom yxmördar varandra helt utan förvaning när man minst anar de.Kommentar
-
Det där vad som funkar beror ju som bekant på flera olika faktorer. Har du så pass många venustus tror jag att det kommer att fungera med en mindre grupp strigatus eller compressiceps. Jag menar funkar det att ha åtta auranti i en burk så borde nog det här också funkaKommentar
-
Haha aldrig provat att hålla auranti. Antar att de är channan du pratar om? jag håller enbart rockor en datnioid en clownkniv lite olika ciklider en rtc och cichlor ut över min frus sällskapskar med barber.Kommentar
-
Ja det är channan jag snackar om och det finns ju en på rovfisk som har en grupp auranti så det var det jag syftade påKommentar
-
Ja jo precis ja den gruppen är sjukt tjusig. Jag tänkte införskaffa ett gäng cichla monoculus till åt min hane. Har bara en mono och en ocellaris kvar i dagsläget. Sålde kelberihonan jag hade för ett tag sen. Men först rovmalawi. Blir nog ett gäng venustus som sagt och antagligen D.compressiceps.Kommentar
-
Kommentar