Vilken sjukdom?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavLindberg
    Användare
    • January 2018
    • 63

Vilken sjukdom?

Några av mina malawiciklider har fått som vita/rosa sår på kroppen. Det ser inte ut som svamp för det är inte tussigt. Alla drabbade fiskar äter förutom den mest drabbade som är en auratus, han ser ut att tugga på något och det kommer då ut något vitt pulver ur gälarna.
    auratusen är den som haft det längst (ca tre veckor). Han har också som gula uppsvullnader på ryggfenan och huden på gälarna är "sliten".

Förlåt för dålig bild, han är omöjlig att fota
  • GustavLindberg
    Användare
    • January 2018
    • 63

Vill helst få svar snabbt för halva akvariet är smittat och inget läkemedel fungerar inte inkl. salt

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Låter inget vidare.. Kan vara costia och då är det inte mycket att göra tyvärr. Det brukar ”blomma upp” såna här utbrott på våren men det brukar vara när det börjar bli varmt ute, vet inte om det har med något dom pysslar med i reningsverken att göra eller om det finns andra orsaker. Förr startades det trådar typ varje vecka på våren om konstiga sår och bölder på firrarna. Enda tipset jag kan ge är att ta bort fiskar som slutar käka, det brukar ju vara ett säkert tecken på att det är kört. Fortsätt hålla bra vattenkvalitet och fortsätt salta, det är typ det som går att göra när man inte vet vad som är fel. Googla costia och se om du känner igen dig, finns massor av info på utländska forum också.

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Hittade det här, där hävdar dom att det ska gå att lösa relativt enkelt, dock går det inte att göra behandling med koppar eftersom Malawi inte fixar koppar.

Kolla här: http://www.aquaticcommunity.com/disease/costia.php

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Columnaris är ett annat tips, kom på att det är kanske mer troligt än costia. Svårt med sjukdommar speciellt när man knappt sett fisken (inget ont om dina färdigheter som fotograf men det var ju ingen supertydlig bild ) Bästa är som sagt att hålla bra vattenkvalitet och salta eftersom fisken drabbas av problem med osmosen när det finns sår.

Kommentar

• GustavLindberg
            Användare
            • January 2018
            • 63

Tack för svar! Det ser ut att vara costia. En orsak jag tror det kan vara är att värmaren i akvariet gick sönder och temperaturen gick upp och ner vilket kanske skapade lite konstig balans på vattenvärderna och sånt. Det kan också vara reningsverken för jag bytte vatten väldigt mycket i karet förut för att några fiskar hade fått hål i huvudet sjukan.

Kommentar

• GustavLindberg
              Användare
              • January 2018
              • 63

Columnaris kan det också vara.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Du verkar ha haft mycket problem i burken. Hur ofta byter du vatten i vanliga fall och hur mycket byter du? Vad matar du med? Vad har du för filtrering och hur stor är burken?

Kommentar

• GustavLindberg
                  Användare
                  • January 2018
                  • 63

Akvariet är 540, liter det är ca 20 fiskar, nästan bara malawi. Byter vatten ungefär en gång i veckan 50% och matar med lew life spectrum, lite olika frysfoder (inte röda mygg). Vet inte exakt vilket filter med det har större filterkapacitet än akvariets volym

Kommentar

• GustavLindberg
                    Användare
                    • January 2018
                    • 63

Jag fick hål i huvudet problemet från när jag köpte in ett gäng fiskar

Kommentar

• GustavLindberg
                      Användare
                      • January 2018
                      • 63

Här var hans sista andetag. man kan se hans bölda på bilden (den var på sidan av magen). Han avlivades för han hade slutat äta och hade bara smittat fler fiskar annars.

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Är du säker på att det var hål i huvud-sjukan? Vad behandlade du med? Vissa mediciner slår ut nyttobakterier vilket påverkar vattenkvalitén.

Kommentar

• GustavLindberg
                          Användare
                          • January 2018
                          • 63

Var rätt säker på att det var häl i huvudet för de fick hål på huvudet fyllda med vit var och skadade sidolinjer. Jag behandlade med esha hexamita. Det stod på paketet att det inte förstörde filterbakterierna.

Kommentar

• GustavLindberg
                            Användare
                            • January 2018
                            • 63

Jag skulle satsa på att det är reningsverken som "förstört" vattnet nu när det blir varmare som du sa tidigare

Kommentar

Arbetssätt...