Varför troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

citat:nu kommer det där löjliga dagis syndromet igen mats. Bara lägg ner skitsnacket nu. Tricella menar ju inget ont i frågan han ställer. Han menar ju att priserna varierar från affär till privat.
    citat:Visst kan det finnas mer eller mindre intresse för en vissa grupp fiskar, men jag tror det är vissa personers sätt att smutskasta som folk (vi) stör sig på. Omotiverade påhopp är otroligt naiva och helt meningslösa för att föra diskussionen vidare. (Snacka om dagisnivå).
    -Cutekid, Menar du att jag pratar "dagis" eller?

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Ante

jag uppskattar deras "stimbeteende", deras sätt att gå i samlad trupp och stå och beta av botten och ta in munnen full med sand och sedan spotta ut det.
      Detta kanske låter lite tråkigt men det är rätt kul att se på.
      -sedan är det klara rangstrider och smågruff mest hela tiden som gör att det rör sig oavbrutet, det är en levande social hierarki i gruppen.
      Se där! Tom jag som är rätt ointreserad av stimfisk bliv inspirerad av sånt!
      Anders L

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det finns ju en hel del trådar som visar lite vad som är speciellt med Tropheus...kolla dessa för mer info:

För min egen del så är det lika mycket min personliga uppfattning och känsla för denna ciklidart som deras specifika beteende med stim och rangordningsbeteende. Detta nämndes här tidigare och jag måste säga att jag inte upplevt liknande hos någon annan ciklidart där följer varandra så mycket som Tropheus. Jag fascinerades av att de betade stenar i stim...för att stunden efter inte fungera som stim...det var väldigt intressant att se. Detta höll på ganska länge fram och tillbaka. Samtidigt så for en "galning" till alfa-hane på ständig jakt efter honors uppmärksamhet. Det händer saker hela tiden i ett Tropheus akvarium.

I en zoobutik så ser man mest att de bara far runt vid framrutan i någon sorts organiserad kaos, så det visar inte rättvist deras riktiga beteende även om just detta även förekommer i hemakvariet också...

Kommentar

• malawi_voodoo
          Användare
          • July 2002
          • 790

Men vänta här. Diskus är en stimfisk före de parar ut, de har rangordningssystem. De har den den mest intressanta yngelvården av alla ciklider. De har ett lungt och majestätiskt beteende. Samt att de är otroligt vackra. (tycker jag)

Jag vet inte vad ni tycker men JAG tycker att Diskus klår nästan allt, t o m Troffar. Visst Tropeus är speciella, men det finns ingen tropheus som kommer upp i 50000kr/st... om vi nu ska diskutera prestigefiskar....

JAG tycker troffar e coola och intressanta, men JAG tycker det finns coolare och intressantare fiskar. Varför stirra sig blind på EN art eller EN sorts fiskar när det finns så mycket mer? Visst vi har alla olika smak och tycke och om en kille vill ha 4st 720 med bara troffar i alla 4 så får han ju ha det för mig, fast det finns ju så mkt andra intressant fiskar.

Jag skulle lätt vilja ha ett stort maffigt troffekar, inga snack om den saken. Men jag vill gärna ha kontraster. Ett kar skulle vara en ren amazonasburk med mycket diskus. En annan en asiatisk biotop med botior och labyrintfiskar. Och den 4e skulle vara en malawisandbiotop med stora blådelfiner och Aulonocaror. Det är en av mina drömmar iaf

Hur många av er som har tropheus har sett hur de beter sig i det vilda? Finns det filmer från sjön att få tag på?

Ha en fortsatt trevlig sommardag!
          /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

För min del räckte det att höra att det gick att få dem att beta "Aufwuch" även i akvarium för att jag skulle få upp intresset för dem. Det gör att de hamnar i den lilla skara där man rent teoretiskt kan få fiskarna att rakt av bete sig som de skulle ha gjort i naturen. De övriga beteendena är säkert också intressanta men får man fiskarn att leta sin egen föda så slår det allt enligt min mening eftersom detta är en sådan stor del av deras sysselsättning i det vilda.
            Priserna var inte heller så avskräckande som jag hade fått för mig vilket var en positiv överraskning.
            Ännu en tumme upp för tropheus!
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• malawi_voodoo
              Användare
              • July 2002
              • 790

Skaffa en grupp VF malawi-mbunas (typ fulleborni), de visar samma algbetande-beteende ;P
              /Glenn Wouda

Kommentar

• mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

Eller en algätande mal:-)

Mvh
                Danne

Kommentar

• malawi_voodoo
                  Användare
                  • July 2002
                  • 790

"Ursprungligen skickat av Ante

jag uppskattar deras "stimbeteende", deras sätt att gå i samlad trupp och stå och beta av botten och ta in munnen full med sand och sedan spotta ut det.
                  Detta kanske låter lite tråkigt men det är rätt kul att se på.
                  -sedan är det klara rangstrider och smågruff mest hela tiden som gör att det rör sig oavbrutet, det är en levande social hierarki i gruppen."

Jag tror med stor säkerhet att om du håller en stor grupp vf fullebroni med 3hanar och 18 honor i ett 720 med starkt algbevuxna stenar så kommer de stimma runt och beta alger å den dominanta hanen får leka med de starkaste honorna osv, precis som i vilken troffeburk som helst, jag är övertygad. Fast det är mkt ovanligt att man bara har en malawiart per kar, jag tror det kan vara det som är skillnaden, att det blir svårt att se dessa beteenden hos malawisar.
                  Vi "malawifreaks" gillar ju att blanda flera olika arter i samma burk och då kan man inte ha så många av varje art, medans ni troffesnubbar kör mest en art och en 20-40st av varje.

Sen beror det kanske på att ni tycker att troffar är snyggare än malawisar, vad vet jag? jag tycker att det finns många malawisar som har karakteristiska utseenden. Tex Labeotropheus-arterna, och den sk Maisoni Zebra, det finns många. De varierar så mkt i form å färger att det inte är klokt.

En stor grupp katale-fulleborni i ett 720 *mums*
                  sen en stor grupp Tropheops Red Cheek i ett annat 720 *mumma*
                  etc etc... Precis som ni troffegalingar har 4st stora brukar med troffar fast av olka färger.

Jag är som sagt övertygad att om man håller en STOR grupp malawisar så kommer de oxå att ha hiearkiordning etc...

Men jag gillar även kontraster, som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

aja det var bara lite av mina tankar, kom gärna med kommentarer
                  /Glenn Wouda

Kommentar

• Ante
                    Användare
                    • November 2002
                    • 571

Voodoo har säkert rätt i det han skriver, det blir oftast lite "Malawisoppa" med flera olika arter men dom skulle kanske uppvisa samma beteende i en större grupp, någon som provat?

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Kolla Acei, dom stimmar på liknande sätt när dom söker föda vilket gör att dom kan tränga sin in i andra arters revir pga mängden fisk som kommer i sammlad trupp vilket gör att den andra fisken som innehar reviret ger upp och tittar på.Gå o beta i snaden o spotta ut den sen osv är ju vardags mat i en Aulonocaraburk eller Protomelas burk, i akvarium får man ju även se aulonocarer flyta över sandbotten i grupper medans dom lyssnar efter byten i sanden och plötsligt sedan huggger rakt ner i sanden i tron om att dom lokaliserat nått på precis samma sätt som i sjön.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4180

citat:Ursprungligen skickat av Ante

Voodoo har säkert rätt i det han skriver, det blir oftast lite "Malawisoppa" med flera olika arter men dom skulle kanske uppvisa samma beteende i en större grupp, någon som provat?
                        Har provat med Ps. saulosi. Det var ett 20-tal i ett 400-liters. Tom min Troffeidiot till kompis tyckte det var ganska okey. Beteendet blev annorlunda jämfört med ett kar där man blandar många arter. Massor av yngel blev det.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• malawi_voodoo
                          Användare
                          • July 2002
                          • 790

Jag hör nästan mitt kall här: "Glenn, du skall införskaffa ett 720liters, med krafiktigt algbevuxna stenar samt en stor grupp VF katale-fulleborni. Sedan ska du visa tropheusfantasterna att mbunas i stora grupper är lika intressanta)

Men seriöst ni som tycker det är spännande att få troffe-yngel, vad är det för skillnad att få troffeyngel jämfört med rödzebra? lika kul (eller tråkig) yngelvård...

Sen en annan sak jag tänkte på:
                          Hur skulle troffarnas beteende vara om man endast höll 1+3 i ett 250 liters med 2andra tangainika arter? inte så speciellt kul va? en hane som jagar nästan halft i hjäl alla honor. Inte så värst intressant beteende. Det ni troffefantaster gör är att ni verkligen ger era fiskar FÖRUTSÄTTNINGAR för att kunna visa sitt naturliga och intressanta beteende. Det är nog mycket det som gör att ni "ser ner" på "oss" malawifreaks, att vi blandar hej vilt och inte lyckas få fram våra fiskars naturliga beteende så himla bra.

Jag vet en del som har sina aulonocarar som ensam art i ett relativt stort akvarium med fin sand och då får man se dom bygga sina bon, sväva över sanden och blixtsnabbt sticka ner huvet för att få tag på nått ätbart. Sen om man nu inte tycker att det är ett intressant födösöksbeteende så är det ju inget mer med den saken.

Det är en anledning till att jag ska byta till finare sand, för att låta mina aulonocaror och moorii få större möjlighet att visa upp ett mer meturligt beteende. Men i framtiden ska jag försöka hålla mig till en, max två, arter per akvarium.

aja jag ser iaf inte ner på er som håller på med troffar, medans jag vet en del som gör det... inte så kul att höra "slår alla tråkiga malawi med hästlängder" eller va det nu var...

hade gött!
                          /Glenn Wouda

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

Sen en annan sak jag tänkte på:
                            Hur skulle troffarnas beteende vara om man endast höll 1+3 i ett 250 liters med 2andra tangainika arter? inte så speciellt kul va? en hane som jagar nästan halft i hjäl alla honor.
                            -han skulle jaga ihjäl dom helt förmodligen.
                            Jag ser inte alls ner på någon, oavsett om dom har guppy, malawi eller whatever.
                            man har väl det man finner mest givande, och det kan växla ganska mycket över åren och en del arter blir man fast med genom åren.

Jag skrev en artikel i CB 4/2003 där jag kortfattat visade hur jag själv och tusentals med mig gått från guppy och spigg till Diskusodling i mindre skala till Troffar.
                            -med det inte sagt att jag fortfarande har troffar om 10 år.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Har du blivit Malawiciklidernas självutnämnda försvarare, Malawi_Voodoo?[:0]

Det är väl en enda person som uttryckt sig så, men ändå så lyckas du få det till att det är ett krig emellan Tropheus-fantaster och Malawifreaks. Jag älskar akvaristiken och akvariefiskar utan att behöva trycka ned det i halsen på någon som inte tycker samma som jag. Jag tycker att Tropheus tillhör den absoluta toppen (om inte etta), men sedan kan mycket väl någon Malawi komma då jag verkligen gillar dessa ciklider också...

Det verkar vara svårare för dig att acceptera andras val än tvärtom...

Kommentar

• malawi_voodoo
                                Användare
                                • July 2002
                                • 790

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Har du blivit Malawiciklidernas självutnämnda försvarare, Malawi_Voodoo?[:0]

Jag tycker att Tropheus tillhör den absoluta toppen (om inte etta), men sedan kan mycket väl någon Malawi komma då jag verkligen gillar dessa ciklider också...

Det verkar vara svårare för dig att acceptera andras val än tvärtom...
                                Nja inte så mena jag, jag mena att det är nog inte många som har gett sona malawis CHANSEN och FÖRUTSÄTTNINGARNA att visa upp ett intressant och naturilgt beteende. Mitt mål är iaf att göra det en dag i fratiden och då om dom visar siga vara "tråkiga" så blire troffar

Men jag accepterar att du tycker att troffar är de mest intressanta akvariefiskar som finns, själv tycker jag diskus
                                /Glenn Wouda

Kommentar

Arbetssätt...