min tropheus kiriza har kanske yngel i mun?jag pratade med kent i nol's ciklid hobby så som jag beskrev det trodde han att den hadde yngel. gälarna står ut på den och den äter artemia ganska försiktigt tar bara lite i taget.och den håller till vid mathålet.är det tecken på yngel?
Varför troffar
Kollaps
X
-
-
citat:Tyvärr måste jag säga att det är den sämsta gämnförelsen jag sett på detta forum...
Att gemföra (levande)djur med pumpar?!?!
Du ska inte heller snacka skit om okunskap hos personer du inte känner...det handlar inte om okunskap utan enbart om en åsikt och ointresse för just det släktet av ciklider. Jag blir rejält förbannad på dessa allsmäktiga personer som skall stoppa i åsikter i andras mun bara för att den inte stämmer överens med ens egna!
Skärp er på denna tråd...och diskutera sak istället för person.Kommentar
-
Det som intresserar mig är hur man kan avfärda alla fiskar i en hel sjö som tråkiga. Jag har väldigt svårt att förstå hur det inte skulle kunna finnas en enda fisk som har en enda egenskap som är intressant.
Jag hade velat ha med en liten påpekan om att det gällde de fiskar man har haft eller något liknande.
Man kan ju tycka att tanganyika generellt sett är mer intressanta och därför tittar efter dessa. Men nog borde det finnas en malawi som är något intressant, eller?
/olleKommentar
-
I mina ögon är både Troffar och Malawiciklider inte heller alls intressanta.Jag kan tycka att det finns enstaka Malawiarter och tanganyika också som verkar intressant t.e.x skulle jag kanske någon gång vilja prova att hålla Livingstooni eller kanske nån rovtanganyika.
Ett par av en Parachromis art typ Dovii eller Managuense.
Här kan man börja prata om intressant beetende ni som inte har testat GÖR det.Jag kan inte garantera det men jag tror inte ni ångrar er....
Jag har i.a.f inte gjort det...
Malawi= ett stim tigerbarbrar
Troffar=ett stim neontetror
Mvh
Danne
Kommentar
-
-
Bli förbannad tricella bli det....
Om "cutekid" har läst boken malawiciklider i sin naturliga miljö och efter det påstår att allt han läst i boken är ointresant så tror jag honom inte ett dugg..
Sånna som bara säger att en fisk är tråkig utan att ha prövat att haft den så ser jag inget annat än att person är okunnig som kan säga "alla malawiciklider är tråkiga"
Skärp dig själv!...Kommentar
-
Lugna ner er nu... [:0]
Att en fisk är intressant som biologisk/ekologisk/evolutionär varelse är inte samma sak som att den tilltalar alla som akvariefisk. Borde ni inte återgå till varför Tropheus är intressanta? En fråga som jag inte tycker är tillfredsställande besvarad är vilka beteenden som är så fantastiska (Fredrik har varit inne lite på det, men har någon annan skrivit något beskrivande som går längre än rena superlativ?).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Om "cutekid" har läst boken malawiciklider i sin naturliga miljö och efter det påstår att allt han läst i boken är ointresant så tror jag honom inte ett dugg..
citatånna som bara säger att en fisk är tråkig utan att ha prövat att haft den så ser jag inget annat än att person är okunnig som kan säga "alla malawiciklider är tråkiga"
Jag tycker det är på snudden till okunskap att inte acceptera människors oliktänkande...eller olika sätt att uttrycka sig på.
Och förbannad det blir jag när någon är förolämpande och sarkastisk i sin ton gentemot andra...det finns ingen anledning till det alls...varken ifrån dig, mig eller någon annan.Kommentar
-
Håller med Ola.
Jag undrar oxå va troffarnas speciella beteenden är?
Mer specifika svar önskas.
/Glenn Wouda
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507Kommentar
-
citat:citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Om "cutekid" har läst boken malawiciklider i sin naturliga miljö och efter det påstår att allt han läst i boken är ointresant så tror jag honom inte ett dugg..
--------------------------------------------------------------------------------
Varför inte? Det som står om Malawiciklider och dess beteende kanske inte tilltalar den personen...
Att han kanske inte vill ha dom i sitt akvarium kan jag förstå...
Men jag kan inte förstå att han säger att malawi inte har några roliga beteenden (tråkiga)..Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh
citat:citat:
Varför inte? Det som står om Malawiciklider och dess beteende kanske inte tilltalar den personen...
Att han kanske inte vill ha dom i sitt akvarium kan jag förstå...
Men jag kan inte förstå att han säger att malawi inte har några roliga beteenden (tråkiga)..
Akvaristik är väl inte det första området man har helt olika syn på samma saker?
Själv blir jag lite intresserad av troffar tack vare tidiga inlägg i den här tråden innan den blev, ja jag vet inte vad. Eftersom intresse har väckts här nu hos en annars helt amerikafantast, ös ur er det fantastiska med troffar alla troffeälskare!!
Mvh JariKommentar
-
Det handlar inte bara om hur fisken beteer sig utan också om att vissa människor studerar saker på olika sätt o söker olika saker för att finna stimulans om nu någon inte lyckas hitta något intresant hos en fisk så är det ju bara hans förlust att han inte kan se saker som kanske andra ser och uppskattar.Ganska meningslöst ämne att föra diskussion i för det går ju mest ut på att övertala någon om att det man själv gillar ska även andra gilla för att bekräfta sitt eget omdöme och iaktagelseförmåga och smak.
Kommentar
-
Sekteriskat bråk är ju rätt underhållande!
Trodde alla afrikafantaster var som ler och långhalm, men där fick jag lära mig nåt nytt igen
Men tråden borde nog återgå till att beskriva vad som är det speciella med sådana där "Troffar". På ett sakligt sätt...Anders LKommentar
-
citat:Jag vet en gubbe som studerade slemmask i 25 år. Tråkigt kan tyckas, men jag skulle aldrig tycka det var helt ointressant eller visa en låg grad av respekt inför honom eller hans maskar. (Även om jag förmodligen skulle skämta om det en del.)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
ett försök till kreativitet då!
jag uppskattar deras "stimbeteende", deras sätt att gå i samlad trupp och stå och beta av botten och ta in munnen full med sand och sedan spotta ut det.
Detta kanske låter lite tråkigt men det är rätt kul att se på.
-sedan är det klara rangstrider och smågruff mest hela tiden som gör att det rör sig oavbrutet, det är en levande social hierarki i gruppen.
deras färg och form har ju redan avhandlats och det räcker ju med att se dom på bild för att göra sig den uppfattningen.
att sedan få en liten kull med minitroffar är nästan oslagbart enligt många, inte på grund av pengarna man kan få när/om man säljer dom utan för att dom är mycket vackra små kopior av sina föräldrar.
en grupp fullvuxna utfärgade troffar är mycket imponerande.
nu kom jag inte något mer.
-nästa!
Kommentar
Kommentar