Varför troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jepp! Mitt intresse för hobbyn är fortfarande stigande trots en hel del bakslag. Jag biter mer ihop och ger mig f*n på att lyckas nästa gång...[8D]
    Det är dock frustrerande när man inte vet vad som är felet. När det gäller Demasoni så är de välkända för att vara känsliga för miljöbyte. Det är synd att det blivit så då fiskarna var grymt snygga.[V]

Det enda som känns riktigt tråkigt är faktiskt de liv som dör bort...pengarna man lagt ned känns inte lika viktiga.

Zaphi: Jag tror att Cutekid pratar om de erfarenheter han har av Malawi plus de jämförelser han gör med sina nuvarande fiskar. De passar kanske Cutekids tycke och smak mer och då är det väl helt ok att uttrycka sig så...
    Det är ungefär som att säga att Fluval ytterfilter är skit. Eheim är bättre.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Cute:

Mitt enda problem i denna tråd är att jag har mycket svårt för folk som inte ser nyanser när de debatterar om ett ämne. En film är sällan helt kass eller helt perfekt. Det finns en viss gråskala däremellan.

Jag anser det vara otroligt naivt att förkasta en hel grupp av fiskar på över 1000 arter (som vissa spenderar en livstid att studera) så lätt utan motivering. Klart att det beror på okunskap, vad annars?

Jag vet en gubbe som studerade slemmask i 25 år. Tråkigt kan tyckas, men jag skulle aldrig tycka det var helt ointressant eller visa en låg grad av respekt inför honom eller hans maskar. (Även om jag förmodligen skulle skämta om det en del.)
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Cute:

Mitt enda problem i denna tråd är att jag har mycket svårt för folk som inte ser nyanser när de debatterar om ett ämne. En film är sällan helt kass eller helt perfekt. Det finns en viss gråskala däremellan.

Jag anser det vara otroligt naivt att förkasta en hel grupp av fiskar på över 1000 arter (som vissa spenderar en livstid att studera) så lätt utan motivering. Klart att det beror på okunskap, vad annars?
        Men fattar du trögt ??? Bara för att du tycker så så behöver väl inte alla andra vara tvungna att tycka som du? Jag gillar inte malawi, punkt slut. Sluta tjöta om okunskap och annat dravel.

Tricella har en klockren gämnförelse av det hela. Visst, jag har haft en massa malawis genom tiderna men sedan jag började med tanganyika så tittar jag inte ens åt malawisar, även om där nu finns mer än 1000 arter.

Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

hahaha ok, vi tror dig

Då var det ett avslutat kapitel. Cute hatar och förkastar alla malawis, Zaphi fascineras av alla djur, fattar trögt och tror inte sina ögon...

Kommentar

• So
            NCS Medlem
            • August 2003
            • 177

Boffe, som startade den här tråden, har inte skrivit något mer inlägg. Man kan ju undra vaför...?

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ja, vissa av de inledande svaren som att "De slår ju alla trökiga malawis med hästlängder." var ju kanske inte så givande...

Men jag kan säga att jag älskar allt som har med troffar att göra, inte bara för att de är aktiva, men för att de har färger och form som slår det mesta. De är intressanta för att de visar upp en mängd beteenden och de skapar verkligen sitt egna lilla sammanfogade samhälle på ett sätt som inga andra fiskar. De har också personligheter och man känner igen beteendet hos vissa individer utan att behöva titta efter färg och storlek. De är helt enkelt underbara och så fort jag får chansen kommer det finnas troffar i mina kar!

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

citatet är ungefär som att säga att Fluval ytterfilter är skit. Eheim är bättre
                citat:Tricella har en klockren gämnförelse av det hela.
                Tyvärr måste jag säga att det är den sämsta gämnförelsen jag sett på detta forum...

Att gemföra (levande)djur med pumpar?!?!

Håller med Zaphi om okunskapen...
                Jag som gillar rovmalawi kan omöjligt säga att jag skulle hata alla tanganyika!...Skulle jag ha ett kar över och nån erbjöd mig en grupp frontosor eller liknade skulle jag absolut inte tacka nej...
                Jag tror att Cutekid skull gilla någon av alla malawisjönsciklider..Och hans utalande i början av tråd lät ungefär som "jag har en statusfisk allt annat är skit"

(Jag fattar heller inget) tack å hej

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Kul att iallafall någon delar min uppfattning.

Kommentar

• Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

Enligt somligas logik skulle alla människor vara intresserade av precis allting, men alla vet inte om det ännu.

"jag är inte intresserad av bilar, men däremot gillar jag motorcyklar".
                    "Jodå, du älskar bilar, men du säger bara så för att du inte kört alla 1250 olika modeller..."

Eller är jag helt fel ute?

Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

Ja det är du,

Kommentar

• ollec

Enligt andras logik skulle man inte vara intresserad av någonting.

"Jag har läst en bok, den var tråkig. Därför är alla böcker tråkiga"

/olle

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

Henke, förklara då för mej på ett lättförståligt och civiliserat sätt hur det är ni menar. Jag förstår som sagt inte varför man inte skulle kunna vara ointresserad av malawiciklider. Minst 75% av alla akvarister verkar ju vara det..

Det diskuteras ofta och mycket när folk postar inlägg i forumet om annat än ciklider. Men varför blir då folk så upprörda när dom omöjligt kan vara ointresserade av ALLA levandefödande tandkarpar. Det rör sej alltså om okunskap?

Mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

Att gämnföra "döda" saker med levadande är inte rättvisst...

Och att säga att han inte tycker nått är intressant med malawi som i stort sätt har allt..tror jag inte på...

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Jag tror att Björn är inne på rätt spår, det lät kanske lite komiskt men inse att det ligger något i det han säger. Egentligen så handlar nog allt bara om ens eget intresse. Då det klaffar så att artens beteende överensstämmer med ens eget intresse så kan man lura sig själv att tro att arten rent generellt är intressantare än alla andra men i själva verket handlar det nog bara om att man själv har hittat rätt. Andra personer med andra intressen kan fortfarande tycka arten är pisstråkig även om den visar upp exakt samma beteenden hemma hos honom... Enbart eftersom fiskens beteende och personens intresse inte klaffar.
                              Eller?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Visst kan det finnas mer eller mindre intresse för en vissa grupp fiskar, men jag tror det är vissa personers sätt att smutskasta som folk (vi) stör sig på. Omotiverade påhopp är otroligt naiva och helt meningslösa för att föra diskussionen vidare. (Snacka om dagisnivå).

Jag hade accepterat en tråd med konstruktiv kritik, men vissa inlägg här, i denna tråd och andra, är helt kass.

Jag upplever samma situation på fotoforum där vissa bedömmer bilder genom att säga att det va en snygg brud eller fräck bil. Jag ser det som ren förnedring inför fotografen då det knappast har med fototeknisk kvalitet, komposition eller ljussättning att göra. Då är det bättre att skriva "Din bild är dålig för att du ..."

Om inte folk har tid eller lust att motivera sin kritik eller utveckla sitt tänkande längre än till spontana påhopp och till exempel skriva att "malawis är dötrist" tycker jag faktiskt man bör undvika att klicka "Skicka svar".

Kommentar

Arbetssätt...