Varför troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

tricella: jag håller med dig helt, det finns något för alla och nu blev det som du säger en "hacka på malawi-tråd" och jag drog mitt strå till stacken jag med.

Huvudsaken är väl att man har det man gillar, vad det än är.
    Sedan är det väl ofrånkommligt att man mellan varven med den druckna papegojans envishet hävdar en sak framför allt annat.

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Tycker det är MKT tråkigt om inom denna hobby skulle utveckla nån slags "fisk-fascism",där det ses som "bättre & häftigare" att hålla ,generellt sett,svårare och dyrare arter el varianter.Och att de som håller (tex) tropheus "utan svårigheter" och "utan problem" skulle vara bättre människor/akvarister.Ibland kan jag nog tyckas märka ett litet sting av detta.Även här på forumet...

Stora akvarister i mina ögon, är de som besitter stora kunskaper och erfarenheter som också kan delge dessa med ödmjukhet och utan att döma ut någon!

Nå väl...Att JAG fastnade för Tropheus var nog för att jag inte längre riktigt kunde glädjas av mina Malawis lika mkt som innan (hade hållt och odlat i liten skara i 7-8 år). Och det var faktiskt min fru som fick upp ögonen på mig ang troffar! För när hon var med till nån välsorterad fisk-affär när jag skulle till att handla nya Malawisar, så frågade hon alltid om inte jag kunde köpa "de där fiskarna" och pekade på nån sorts tropheus! -"Nä,de är skitsvåra och skitdyra",svarade jag! För det var det jag hade hört om dom.
      Och efter nått år så kändes det självklart på nåt sätt.
      Visst,det gick åt helvete i början.Och även senare!Men fascinationen och hatkärleken(eft alla missöden) drev mig vidare.
      För mig känns det nu som jag tagit ett stort kliv på den "akvaristiska banan" när jag började med dessa fiskar.Och (än så länge) ångrar jag mig inte!
      EN sak som gör dessa firrar så speciella är även att de ställer större krav på MIG som akvarist.Finns inget utrymme för slapphet eller slarv,liksom.

Passar mig perfekt!!!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• spec_mats

Jag tycker att de flesta tanganyikaciklider är intressanta-Det ena utesluter inte det andra, men tropheus är för mej (och många andra) en passion och att de skulle vara ointressanta tycker iaf inte jag,tvärtom så är de väldigt intressanta

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

citat:Vad är det som gör just de så speciela om man jämför tex med malawi?.
          Tricella sådär skrev han i början och då måste han väll ändå förstå att det kommer bli jämförelser med malawi?

Det som fick mig att reagera var ett sånt här proffsigt utalande

citate slår ju alla trökiga malawis med hästlängder. Det finns inga andra fiskar som visar upp så många olika beteenden m.m
          Ursäkta Tricella att jag förstörde "tropheus poetstämmningen" här inne..

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Henke: Jag tycker du tar fel på frågans innebörd. Man ska inte jämföra Malawi med Tropheus utan tvärtom...det är en viss skillnad på det utgångsläget.
            Som jag skrev tidigare så kan man nog utgå ifrån att Boffe vet sin sak om Malawi redan och vill endast höra sig för vad som gör Tropheus speciella...och då även i jämförelse med Malawi.

Det känns aningen fel om man börjar snacka andra Tanganyika-arter eller Malawi-arter när det inte är det som efterfrågas.
            Det är dock vanligt att ämnen snabbt tappar "tråden" med utgångsfrågan...

citat:Ursäkta Tricella att jag förstörde "tropheus poetstämmningen" här inne..
            Man behöver inte vara nedsättande mot andra som tycker annorlunda Henke...lite onödig sarkasm här.[V]

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

citat:Henke: Jag tycker du tar fel på frågans innebörd. Man ska inte jämföra Malawi med Tropheus utan tvärtom...det är en viss skillnad på det utgångsläget.
              Esh!..Vad då ska alla från prata skit om malawi och ingen komma in och säga att dom har fel?

Jag tycker det är tråkigt att alla tror att malawi bara är mbunas..
              Dom stora rovcikliderna är riktigt roliga och har mycket mer beetende än mbunas (och troffar)...

citat:Man behöver inte vara nedsättande mot andra som tycker annorlunda Henke...lite onödig sarkasm här
              Det kanske var lite väl ifrån mig,men jag kunde inte förstå cutekids proffsiga inlägg och efter det kan han inte ens säga vilka malawi han testat/menar?

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Återigen...ämnet är till för Tropheus och vad som gör dom speciella.

Malawiciklider kan hyllas i andra ämnen. Det tycker jag att det görs en hel del redan på detta forum. Personligen så gillar jag många arter av Malawi, men de kommer inte i närheten av den känslan jag får när jag ser på Tropheus...

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

Bra svarat jätte bra!

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
                    Tyvärr tittar jag inte ens åt malawis när jag kommer in i en fiskaffär.

Peace out
                    Kan det vara däför du tycker de är ointressanta? Haha Det finns 1000 arter malawiciklider med massor av olika beteenden. Att säga att de är "malawis är ointressanta" är som att säga att all rockmusik är kass. Det finns inte! ...eller som att älska Håkan Hellström men inte gilla The Smiths. ...eller som att säga att man diggar The Hives men inte känner till Nirvana... eller som att säga att man e skådis för man varit med i en dokusåpa... (nu spårar jag ur lite).

Varför tror alla att malawis bara är rödzebra och golden?
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

citat:Bra svarat jätte bra!
                      Sarkastisk igen eller?

Zaphi: Om Cutekid tycker det så är det väl ändå hans personliga åsikt...eller vill du ändra på den?

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Ja det vill jag! Det är ingen åsikt, det är brist på kunskap om Malawisjön och dess otroliga mångfald, biotop och ekologi.

Själv tycker jag alla fiskar är intressanta!

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Håller med Zaphi till 100..

Och ja tricella det var jätte ironi i mitt inlägg...

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Go zaphi go zaphi!
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Det är ju synd att ni skall förstöra tråden med detta skitsnack.

Zaphi: När blev du allsmäktig och kan avgöra om någons åsikt gäller eller inte? Du må tycka att det är brist på det ena eller det andra, men det är ändå en åsikt som Cutekid skrev...sedan är det upp till andra att acceptera den...eller inte. Att "tvinga" någon tycka som du är rent patetiskt.

Henke: Ibland är du riktigt vuxen.

Laesk: [:0][V]

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Jag vägrar tro att det finns någon som inte ser nått positivt med någon malawi. Det är min bestämda uppfattning och den står jag för. Grabben är lite förvirrad bara

Hur s*tan kan man ÄLSKA troffar med HATA tex. demasoni? Det är ju så gott som samma fisk Pigg, alert herbivor som bråkar mycket är svår att fotografera och skapar rankingsystem....

Kommentar

Arbetssätt...