Varför troffar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

De slår ju alla trökiga malawis med hästlängder.
    Vilka malawis snackar du om? Alla malawi jag har tycker jag är riktigt intressanta, hur en 7cm A.jacobfreibergi kan jaga undan 20 firrar mellan 8 och 15cm från lekplatsen förundrar mig fortfarande, hur en 9cm Labidochromis hongi jagar en 15cm Labeotropheus trewavasae MC bara för att ryggfenorna liknar varandra. Deras revirinstikter är ju också riktigt roliga, Hongin har hela karet, Golden hannen har en stenhög som han får ha av hongin, Trewavasaen har den andra stenhögen och stör inte de övriga något nämnvärt. Det händer saker hela tiden och framförallt, fy fasen va mycket färg det är i karet

I vilket fall som helst, det är något speciellt med troffar, de är riktigt charmiga och varje gång jag ser en ny troffe-sort i affären så blir man sugen. De är riktigt fina fiskar! De har också fina färger o.s.v. , men de är svårra att balnda med varandra, de enda jag tycker man kan blanda med är Tropheus duboisi. Den kan man blanda med alla andra troffesorter utan att det blir några korsningar (skulle de bli några mäker man de snabbt). Den tredje saken är sjukdomarna. Jag har förlorat 27 troffar hittills, 14 Kala island, 9 Ikola och 4 Tropheus duboisi maswa. Detta under ett soten-anfall. De är ena veka jäklar mot soten så var försiktig och sköt dem på ett bra sätt.

Ett tips är Cutekids artikel i förra Cb, där tar han upp lite intressanta tips om hur man kan sköta dem. Jag är dock lite mer inställd på magrare räkmix (mindre protein och fett) än vad han förespråkar.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Det finns oerhört många, vackra och intressanta tanganyikaciklider. Troffar är visserligen vackra men är de särklassigt mest ointressanta av alla tanganyikaciklider.
      Minsta lilla multifascaiatus slår vilken superdyr troffe som helst när det gäller hur intressant fisken är.
      Ja så var det sagt - tyckte det behövdes som motvikt till alla tropheus-fanatiker[B)]
      ciklidhälsningar
      kjell

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

mm som vanligt då

nää malawis är förbi för min del. Jag har faktiskt hållit en hel del malawis i mina dar och ingen av dem kom någonsin upp i samma nivå som troffar gör. Det är helt enkelt ngt spec med dem. Precis som Hagblom skrev i sitt inlägg känner jag med. Det är därför jag nu kommer att satsa på att hålla en grupp VF Petrochromis Famula. Ska bli intressant.

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

Cutekid:

Svara gärna på min fråga jag ställde i början skulle vara jätte kul att veta!

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

Cutekid:

Svara gärna på min fråga jag ställde i början skulle vara jätte kul att veta!
            Ja du min vän. Det skulle ta alldeles för lång tid att skriva. Det är min personliga åsikt att malawis är lama, precis som du tycker att de är underbara. Jag personligen tycker att malawis är fina att börja med för att sedan gå över till lite mer avancerade grejjer Nää skämt å sido, jag tycker bara att malawis är alldeles för vanliga. De flesta har samma arter och det cirkulerar en massa yngel på marknaden. Tyvärr tittar jag inte ens åt malawis när jag kommer in i en fiskaffär.

Peace out
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Personligen tror jag troffar kräver bra mycket större akvarium än malawi för att bli riktigt interesanta att beskåda, ta en burk på 3meter 1m djup 80cm hög och välplanerade klippformationer så tror jag att troffar kan bli riktigt roligt i kombination med en annan art men att hålla 25-30 vuxna troffar i en 150x50x50cm burk påminner mest om ravioli på burk =)Tror som sagt dom bör simma i burkar med mycket rymd för att upplevas på ett stimulernade sätt.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Om du bara ser Mbunas som Malawi så kan jag hålla med om att dom är vanliga...

Men jag skulle nog inte vilja säga att jag ser fler Rhamphochromis,Diplotaxodon,Pallidochromis,Nimboch romis,Champsochromis,Aristochromis yngel än vad jag ser Tropheus yngel i handeln...

Jag ser dock ofta yngel från t.ex jullar & snäckisar i affärerna men för det säger jag inte att det är för vanligt med 'tanganyika'

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

på ett sätt måste jag hålla med Kjell, fast då det gäller snäckisar röstar jag på L.Ocellatus.
                  om man inte vill ha troffar och stora burkar så rekommenderar jag en 100 litersburk med snäcklekare, det är en höjdare

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Lite retsam fråga kanske men kan det inte vara så att just det höga priset gör att de blir mer eftertraktade? Samt även att de fortfarande är lite ovanliga i hobbyn?
                    Eller är verkligen deras beteende så fantastiskt mycket intressantare än det man ser hos t.ex. de vanligare mbunas-arterna?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• malawi_voodoo
                      Användare
                      • July 2002
                      • 790

det finns en malawi som jag tycker klår alla troffar i beteende.
                      N. livingstonii.........
                      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Lite lustigt att börja prata om andra Tanganyika eller Malawi när frågan var "Varför troffar"...

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Allting med malawi var väl en rektion på cutekids snack om att malawi är tråkiga. Nädu, calle, tycker du att malwi är vanliga så har du helt rätt. Men troffar är också vanliga. Skillnanden är väl man oftast köper dem via privatperson och därför inte ser de mer ovanliga sorterna i affären. Dock i varenda lite mer specialierad akvarieaffär jag varit inne i har jag sett troffar, de vanligaste är väl Tropheus duboisi maswa, sp.black pemba, Ikola och visa red varianter (bl.a Moliro). Dock är ranibow-varienterna och brichardin inte så vanliga i handeln som yngel så där har de ett plus i kanten för att de är "ovanligare" än de andra.

Så troffar är ovanliga i handeln, men det är lätt att få tag på via hobbyodlare och det är ju både billigare och roligare att köpa av odlare, man får ju se föräldradjuren och oftast vara med om en trevlig pratstund.
                          /Jonas

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

Malawi är väl inte tråkiga men jag lessnade på dom för att det enda som skiljer dom åt är färgen lite grovt uttryckt, med undantag för Alunocara.
                            -Återigen lite grovhugget, samt att det är min uppfattning.
                            Det finns större variation hos tanganyika och mer intressanta beteenden i allmännhet, och tropheusarna i synnerhet enligt mig.
                            det finns inget vackrare än en stor grupp med troffar och jag sitter timtals och bara tittar för det händer saker hela tiden.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Jag tycker att snacket Malawi vs Tanganyika känns som gammal skåpmat. Det finns ett ciklidsläkte för varje smak så den man ger sin röst på är personlig och inget annat...

Ibland känns det som om en del bara måste omvända personer till deras egna övertygelse.

Frågan var varför troffar är så intressanta/omtalade och efterfrågade så det vore ju lämpligare att ge svar på detta istället för att börja prata om att Malawi visst är minst lika bra som Troffar eller Tanganyika. Jag är övertygad om att Boffe vet, efter att ha hållit Malawiciklider, just vad som fångar en ciklidist i Malawiträsket...

För min egen del så är det så att jag haft en massa olika biotoper och på senare tid gick jag från Troffar till Malawi. Jag har hela tiden sneglat tillbaka till Troffar medan jag hållit dessa Malawi.

Tropheus är väldigt vackra på ett "fulsnyggt" sätt som gör dem väldigt speciella. De är aningen svåra att hålla, vilket i sin tur ger en viss mystik runt sig med en massa olika myter osv...
                              Jag tycker de är väldigt "personliga" som individer och det tror jag beror på deras beteende tillsammans med deras utseende. Deras ögon är speciella...precis som jag tycker att ögonen på en Cyrtocara Moori är. Det är svårt att exakt peka på vad som gör ögonen så fascinerande med just dessa arter, men de känns mer "mänskliga" (frugan tycker det).
                              Visst finns det andra arter som kanske är mer speciella rent beteendemässigt, men omgärdas inte alls av samma mystik, känsla och begär...en del har bara DET...så är det med människor och så är det även för fiskar.

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Måste hålla med dig tricella, troffar har ju "det lilla extra" som många fiskar inte har. När jag sitter och kollar på mina akvarier i "hörnan" så är det väldigt ofta som blickarna sneglar bort mot troffe-karet. Alltid är det nånting på gång, unga Tropheus duboisi maswa hannar som spänner sig och visar upp bandet (som går ändå upp i ryggfenan), största honan som jagar bort andra firrar från hennes stenhög och några små kiku som spänner sig för varandra. Masworna visar upp sig från bästa sidan och deras underbara band lyser medan deras ögon nyfiket inspekterar vad jag är för något och varför jag inte matar dem. De tittar så roligt på en och fösöker få en att ge dem ännu en ranson räkmix men oftast så vet de att det är hopplöst när de väl fått en gång på kvällen.

Köp troffar, men var försiktig och följ gärna oldarens råd om du köper av honom. Då får du samma rutiner som firrarna hade 9innan och du slipper förhoppningsvis att förlora några firrar. Att följa de råd som ges på forum kan i vissa fall vara bra, i andra fall kan de leda till katastrof. Allt beror på hur rutinerna varit hos förra ägaren.

Ett tips, för lite fisk i halvstora kar (runt 375 /540 liter) är katastrof. Hellre för många troffar, de skall helst gå trångt för att dämpa agresionerna. 30 troffar i ett 375 är ganska lagom, 540 får du gå upp till ca 35-40. Annars kan en aggressiv hanne ta hela karet som revir och avverka troffarna en efter en. Han man många kan han inte inrikta sig på en hela tiden eftersom de andra stör honom i hans hetsjakter.
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...