Vad är snittpriset på de vanligare tropheusarterna samt VF av ovanliga arter?
Varför troffar
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Först och främst vill jag bara säga att det är självklart att alla har sina egna åsikter, det är så ett forum fungerar och det så våra debatttrådar genereras. Jag har sagt detta många gånger tidigare. Det behöver vi inte ta upp mer, någonsin!
Vidare så NEJ, jag tror inte man kan tycka alla malawiciklider är helt ointressanta och jag tror visst att det kan bero på att du kanske inte utforskat dem tillräckligt. Jag tycker min jämförelse med demasoni och tropheus är rätt klockren.
Så jag står fast vid MIN ÅSIKT.
Jag är en hyvens kille, det vet du...
Förstå nu och låt det sjunka in ordentligt. Jag tycker att malawis oavsett sort är ointressanta och tråkiga. Tyvärr är det så och det står jag för. Ge mig inte världens hugg för det nu. Du tycker si, jag tycker så.Kommentar
-
Att jämföra demasoni med Tropheus är intressant. Jag har haft båda arterna länge och kan knappast se en enda sak som de har gemensamt. Jag menar då inte skötselråd utan beteende.
Enligt mig finns det inga ointressanta ciklider men om jag blev tvungen att säga en så vore det nog demasoni. Det är nog den enda art jag har som bara finns kvar för att den är så lättodlad och lättsåld. Den finansierar för närvarande hela min övriga odling, och det tackar jag den för.
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo
Jepp jag delar din åsik zaphi att demasoni är malawisjöns tropheus
Jag skulle vilja testa troffar nån gång i framtiden för att se om de är så pass underbara som alla säger hoppas det iaf, [u]för de är inte gratis </u>Mvh
RobinKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.
Enligt mig finns det inga ointressanta ciklider men om jag blev tvungen att säga en så vore det nog demasoni. Det är nog den enda art jag har som bara finns kvar för att den är så lättodlad och lättsåld. Den finansierar för närvarande hela min övriga odling, och det tackar jag den för.
Täcker dom kostnaderna för alla kar och fisk som du köpt?Mvh
RobinKommentar
-
citatom är inte så dyra som alla tror om man tänker efter. I alla fall inte om man köper "privat". Tänk dig att du ger 50-60kr fisken.Kommentar
-
Så tropheus är dyrare än mbunas!? att kvantiteten ökar gäller väl ochså ett mbuna-kar eller? jag har 30 st Tropheus Kalambo, pris VF 6000 kr, 30 st Labeotropheus Trewavasae (lions cove), pris VF 6000 kr
Vad är skillnaden?Kommentar
-
-
Tänkte egentligen inte lägga mej i denna tråd alls, då jag tycker att nivån ribban ligger på är under all kritik (med vissa sakliga undantag).
Tänkte på en sak bara. Ordet "intressant" förekommer ganska frekvent i tråden, men jag undrar om detta ord har samma innebörd för alla debattörer?
I mina ögon kan en fisk ha vissa egenskaper i form av olika beteenden som i sej är intressanta. Jag tycker tex att fenomenet munruvning är intressant, ur evulotionär synpunkt. Det innebär dock inte att jag tycker att alla munruvande fiskar är intressanta, ur personlig akvaristisk synpunkt.
Även om jag tycker det är fascinerande och intressant att det utvecklats ciklider även i Viktoriasjön, och dessutom vackra sådana, innebär inte det att det är vidare intressant för mej att ha dom i min lokal. Bara för att det är intressant behöver det inte intressera.
Någon som fattar vad jag menar? =)
För egen del är jag "intresserad" av både malawiciklider och tanganyikaciklider, andra ciklider också för den delen, men just NU är det tropheus som gäller. Lite ovanligare, och/eller krävande mbunas har också kommit smygande på sistonde. Men det går nog över det också... ;-D
Mvh
Björnfisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKARKommentar
-
citat: Det beror helt på vart man har möjlighet att köpa spec "mats"...Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"
citat: Det beror helt på vart man har möjlighet att köpa spec "mats"...Kommentar
-
Först...
VF Tropheus kostar en hel del mer där jag hittills varit och kollat och VF Malawi är svårt att få tag på här också (Skövde med 5 mils radie). Jag skall börja handla på Nol i Augusti så då får jag se vad som sker...
Jag har haft en fruktansvärd otur på sistone med mina inköp av fisk...just den grupp Tropheus du menar tog soten ganska snabbt. Nyss skaffade jag Demasoni och de har också trillat av pinn som ja...jag vette tusan...av 12st har jag bara 5 kvar nu. Det har inte sett ut som soten och jag fattar inte vad som hänt då alla värden ser bra ut. Andra Malawis trivs och leker, men Demasoni har dött utan att de visat svaghetstecken. Det har inte heller varit slagsmål mellan cikliderna...
Jag är väldigt villråd och det känns lite tungt faktiskt. Men jag ger mig inte...frågan är dock om jag skall vänta tills jag kan köpa ett 600L för en ny grupp Tropheus.
I min 375:a satsar jag på Malawi och jag har bestämt mig för att byta bort Mbunas mot Haplis/Aulonocara/Utaka...Kommentar
-
citat:Nu kommer det där löjliga dagis syndromet igen mats. Bara lägg ner skitsnacket nu. Tricella menar ju inget ont i frågan han ställer. Han menar ju att priserna varierar från affär till privat.
Så du har drabbats av den bedrövliga bukvattensoten...Trist, jag har hittills haft tur, men jag har (naturligtvis) ochså haft sot i burkarna ett exempel när jag för några år sedan skaffade en grupp sjöodlade Tropheus "pemba" efter en kort tid insjuknade en individ,jag behandlade med emtrylvet men förgäves, två veckor senare var det endast tre kvar!
Kommentar
-
Tricella, det låter inte kul när det trillar bort fisk på löpande band, men det visste du nog redan....
förstår om det känns lite tungt och att man börjar fundera vad f*n som är felet.
Jag tappade 24 st. N´konde ifjol och det var INTE kul.
men det är väl som man brukar säga, blir du avkastad så gäller det bara att hoppa upp i sadeln igen.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Jag tycker att malawis oavsett sort är ointressanta och tråkiga.
Kommentar
Kommentar