Få fiskar har sån cool pondus och ädel utstrålning som altosar. Härliga smygare som stillsamt glider fram. Samtidigt försiktiga och återhållsamma med en slags värdighet i sitt sätt att bete sig. Har en skön kaxig undanglidande stil om dom blir påhoppade (som av mina Ocellatus tex) och bryr sig knappt. Lugn och harmonisk fisk som gillar att hålla till nära mörka skrevor och håligheter och kolla på läget därute. Skiftar färg, nyans och mönster snabbt efter humör och omgivningen - från ljusa med tydliga svarta band till nästan kolsvart och då gnistrar pärlmönstert.
Svår att fota dock då dom gärna håller till längre bak i karet och inte gillar kameran. Bara mitt fejs går bra. Ganska små ännu och vet ej om det är en hona och hane. Håller sig på var sin kant i karet och möts sällan. Enstöring som enbart bildar tillfälliga förbindelser under lek.
Svår att fota dock då dom gärna håller till längre bak i karet och inte gillar kameran. Bara mitt fejs går bra. Ganska små ännu och vet ej om det är en hona och hane. Håller sig på var sin kant i karet och möts sällan. Enstöring som enbart bildar tillfälliga förbindelser under lek.