discus andas med en gäla

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    Användare
    • April 2004
    • 140

discus andas med en gäla

har läst i en tråd om det men hittar inte den .har en discus som andas med en gäla och var i fiskaffärarn och köpte octozin skall man behanla den sjuka fisk för sig ellar allihop i ett särskilt kar eller i karet dom går i dagligen
    200l 1000l på g
    <b>
    Min Zoon</b>
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

Kommentar

• Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

som tråden beskriver så har den garanterat gälparasiter.
      jag brukar köra med ett formalinbad men det gäller att göra det rätt för formalin är starka saker, men det hjälper.
      jag komemr inte ihåg några doser för det är länge sedan jag använde det men boken Discus health ger alla svar.
      det finns också annat som hjälper.

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej Janne dansk.
        Hej om du går in på den länk som det skrivs om ovan och går till det inläg av Johan så instämmer jag med det som han skriver.Har provat det mesta Neguvon,Flubinol+ Alkohol,Formalin,Sterazin,Salt mot gälparasiter.Det är friskt vatten som gäller med tillsats av aquasafe.Om du har torv så lägg lite i filtret.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Ante
          Användare
          • November 2002
          • 571

det kan hjälpa kanske för stunden men parasiter lägger ägg och dom försvinner knappast, utan kläcks och så var det igång igen om fisken inte har någon motståndskraft.
          Inte ens neguvon/formalin etc. brukar döda äggen om man inte tillsätter så stark dos att även allt annat dör i burken.
          dessa medel bör heller inte användas i akvariet utan i ett medecinbad för dom dödar alla goda bakterier i filtret.
          dom har ofta parasiter på sig mer eller mindre men klara av att stå emot ganska bra men om konditionen går ner av någon anledning så blir det problem.

Kommentar

• Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

Hej.
            Det gäller att inte komma dithän utan att ge fisken så bra förhållanden så att det inte uppstår.Gälparasiter är en svaghets symtom vilket går att förebygga.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• janne dansk
              Användare
              • April 2004
              • 140

enl dosering skall man upprepa 3 ggr med en va mellamrum just för att äggen kläcks .jag köpte 17 st discus ungar så innan jag kom underfund om att det var gälparasittar hade 3 st dött dom var ca 3-4 cm men dom största är ca 6-8 cm nu enl vatten test är vattnet ok har haft ca 5mdr" hur förebyggar du det"
              200l 1000l på g
              <b>
              Min Zoon</b>

Kommentar

Arbetssätt...