Ny Apistogramma-art!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Tycker det är lite tråkigt att samma gubbar skall "äras" hela tiden med att få fiskar namnsatta efter sig.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
I just detta fall är det väl kompisar som döper efter varandra.
Det avråds f.ö. i den zoologiska koden från att döpa djur efter folk, utan artnamnet skall helst vara beskrivande. Det är dock ingen stenhård regel.
Kommentar
-
Kommentar
-
citatnstämmer Kjell...
När kommer Crenichlia Forhmansi?
Eller Pterophyllum Altum Forhmansi?
Nej som Mike skriver så tycker jag att det är bättre att nmansätta fisken efter andra kriterier som utseende och beteende.
Jag tycker definitivt inte om för kosntiga nman som är omöjliga at uttala och stava.Kommentar
-
-
Två andra "nya" apistogramma arter är:
Med bättre namn kanske?
Apistogramma Eremnopyge (tid. Ap. sp. Fresa)
Apistogramma Acrensis (tid. Ap. sp. Acre)
Nu är det väl bara på tiden att den "gamla" Apistogramma "sp. Redpoint" blir vetenskapligt beskriven och får ett anständigt namn.
Mvh/ Per
Kommentar
-
-
Kul att den blivit namn-given. Jag har sedan 10mån denna fisk.Och har hitintills tre lekar på denna.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
Tahuantinsuyoa macantzatza
Kanske framförallt för engelskspråkiga västerlänningar, där tillochmed folk som borde veta bättre kan bli upprörda över att beskrivningar är författade på ett annat språk än engelska.
Jag tycker det finns klart knepigare, t.ex. Botryocladus mdfrc och Ekgmowechashala, och klart märkligare, t.ex. Arthurdactylus conandoylensis, Cafeteria, Abra cadabra, och La cucaracha...
Sen har vi förstås de "roliga", som Heerz lukenatcha ("hurts lookin at ya") och Kirkaldys "Kiss me" djur (Peggichisme, Dolichisme, Florichisme, Marichisme, Nanichisme, Polychisme).
Personligen kan man köpa att man döper djur efter folk eller platser, även om de är svåruttalade, men jag har svårt för "humoristiska" namn.
Sen har jag också lite svårt för en annan sak som våra tyska vänner håller på med, nämligen att sälja namn. För 5000:- kan vem som helst få en insekt, växt eller oansenlig fisk från sydamerika uppkallad efter sig, vill man ha en fågel eller dinosaurie kan man få betala miljontals kronor.
Det finns ingen egentlig anledning att bli upprörd över nåt av detta, men jag, personligen, är kanske lite fånig men jag tycker det känns respektlöst.
Kommentar
-
Lade faktiskt upp en bild av A Acrensis här i galleriet. http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=990 Var dock väldigt tveksam om det var rätt fisk, då den avviker från denna tyska artbeskrivning http://www.aquanet.de/pda/pda_zierfi...1140845829.asp Till råga på allt är den betydligt större än vad som beskrivs på aquanet. Är dock nu rätt säker på att det är en A AcrensisKommentar
-
-
Hade varit kul om man kunde tyska, eller om dom kunde lära sig skriva upp sånna där grejjer på engelska istället.Kommentar
-
Här kommer länkar till beskrivningarna av Ap. Eremnopyge och av ytterligare en ny art: Ap. Alacrina (tid. Ap. sp. Redpoint).
Tydligen är Ap. Alacrina den art som normalt säljs under namnet Ap.sp Redpoint. (Återkommer om detta, är fortfarande lite osäker)
Mvh/ PerKommentar
Kommentar