Oscar i ett 325L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Kan bekräfta det Magnus säger. Oscar som slåss kan göra det våldsamt. Å andra sidan brukar de vara rätt snälla, det är mest under leken det kan bli lite ruffigt.
    /Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

tjenare hasse och magnus! har ni båda egna erfarenheter av Oscar?, så när dom börjar bli bråkiga så bytar jag in den bråkiga? om jag nu köper 5 st som ska bara ut till 1 par

ola lindeberg
      ola lindeberg

Kommentar

• Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

Jodå, jag har haft Oscar tidigare. Jag skulle dock inte släppa ner dem i ett akvarium mindre än 500 liter. De växer mycket snabbare än vad man kan föreställa sig. Det är inte så enkelt att bara säga att man byter in den bråkiga fisken när det blir problem, vad är det som säger att det hjälper? Nä, ge firrarna en rätt miljö från början, det är mitt råd. Då minskar risken för problem.

/Hasse

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Hur är en rätt miljo då? alla tycker olika, stefan har du egna erfarenheter om oscar i ett 325 L kar? vill ju ha någon stro maffig ciklid.
          MVH
          Ola

ola lindeberg
          ola lindeberg

Kommentar

• Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

Följ rekommendationerna här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=171, då kommer dina Oscar att trivas bra.
            /Hasse

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Jag hade Oscar på den tiden då man fick lita på de som arbetade i affärerna, dvs att jag hade dem i ett för litet kar (222 l). Om jag skaffade Oscar idag skulle jag inte hålla ett fullvuxet par i mindre än 375 i alla fall.
              Vad gäller inrednign behöver man inte bekymra sig så mycket eftersom de själva flyttar runt inredningen som de vill ha den. Detta blir inte alltid estetiskt tilltalande , men fiskarna blir nog nöjda. Jag tycker du skall lyssna på de som tidigare skrivit om Hantelciklider, de är stora och fina de med, dessutom tror jag att de är lättare att få till lek!

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Men om jag köper dom som yngel (7cm) hur länge kan jag ha dom då? för ja gvill verkligen ha oscar..
                MVH
                Ola

ola lindeberg
                ola lindeberg

Kommentar

• Jonas.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 142

Hej.

Ocars växer ganska snabbt och det bästa vore väll om du skaffade ett större akvarium på en gång istället för att byta om ett tag, sälj ditt 375 och köp ett större är mitt råd om du verkligen vill ha oscars. Dom kommer att växa och må betydligt bättre i ett större akvarium.

Mvh// Jonas.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

hej, ja jag vill ha ett större så klart med det är mina föreldrar för itne av dom, har precis övertalat dom om ett 325, (300 kr) kostar det så jag får det för en billig peng. men hur länge kan oscar vara i ett just 325 innan det är för litet? till dom är ca20 cm?
                    MVH

Ola

ola lindeberg
                    ola lindeberg

Kommentar

• Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

Du verkar inte vilja lyssna på de råd du får? Om du köper dina Oscar när de är ca 7 cm kan du räkna med att de är kanske 15 cm efter ett halvår. Efter ett år är de kanske runt 25 cm. Givetvis beroende på skötsel o utfodring. Nä, det ÄR verkligen ingen bra idé att skaffa Oscar till ett så pass "litet" akvarium.

Varför har du snöat in dig på Oscar? Det finns ju gott om ciklider i storleken runt 15 cm som skulle passa utmärkt. Varför inte ett par Eldbukar? Blå ciklider? Sajica? Många mellanamerikanska ciklider i storlek 15-20 cm är bra mycket tuffare än Oscar.

Låt drömmen om Oscar få vara en dröm tills du lyckats få dina föräldrar att hosta upp mer pengar till ett större akvarium. Försök få din pappa att bli intresserad av din hobby, då är det inga problem längre...

mvh
                      /Hasse

Kommentar

• Gäst

Jag lägger mig i lite här också

Du sa själv ett bra förslag:

Blå ciklid!

Ganska "lättskött" ciklid, trevlig, hyfsat snäll, lagom aggro vid lek/revir och lätt lekt.

Passar utmärkt i ett 325 liters.

skaffa inte Oscars till et så "litet" kar. Du vill väl att dina fiskar ska trivas ?

/Peter

/Peter
                        Nr 431
                        Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

Kommentar

• Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

En sak till, Oscar är glupska fiskar som äter MYCKET. Då kan man lätt räkna ut att de producerar mycket avföring också, alltså blir vattnet skitigt väldigt fort. Med deras grävbeteende så lär du inte kunna ha några växter i akvariet som kan ta upp överskott av näringsämnen.

Kort sagt, det är MYCKET svårt att få bra ett bra och stabilt vatten med ett gäng Oscar i 325 liter vatten. Oavsett storlek på dem.

Prova istället gärna Jack Dempsey, det är en tuff mellanstor ciklid som är hyfsat lättlekt. Ett par av dessa går bra i 325 liter.

/Hasse

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Ok, jag får väl låta drömen om Oscar vandra vidare i akvarie hobbyn då.. jag har vatt runt i många akvarie affärer och har inte hittat blåciklid.. men had ekunnat tänka mig blå ciklid och Aequidens rivulatus guldsomsciklid? är det den?för jag är ute efter en stor och vacker ciklid kom gärna med tips om fiskar till 325 L

MVH
                            Ola

ola lindeberg
                            ola lindeberg

Kommentar

• Jonas.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 142

Hej.

Läs igenom alla inlägg du fått, du har fått många tips om fiskar du kan ha i ditt akvarium. Självklart tycker jag att om man ska ha STORA fiskar ska man ha ett STORT akvarium till dom ...

Bara för att du inte har hittat blå ciklider i några affärer ska du inte ge upp hoppet om du vill ha såna utan fortsätt leta!
                              Läs böcker och leta fakta på internet om fiskar du kan hålla i ditt akvarium.

Mvh// Jonas.

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Har funderat på blåciklid och guldströmsciklid och röd ciklid kan bli en fin blanding.

MVH

Ola

ola lindeberg
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...