I södra Finlands Östersjö finns det tydligen rejäla mängder med mysider just nu. Någon som vet hur det är i Sverige?
Mysider längs med Östersjökusten än?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det stod nått om tonvis med alger nära Rivö utanför Göteborg i Metro idag, nån asiatisk rödalg... Kanske inte är samma sak som du pratar om.. -
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Jag borde förresten vetat att mys...nånting skulle vara ett kräftdjur efter 10p marinbiologi, men ibland sviker minnet.. haha
Det finns iallafall rödalger utanför GöteborgKommentar
-
Har hört att fågeldammen i Partille utanför Göteborg ska vara fullt med små kräftdjur ,nån som fångat foder där?Kommentar
-
Längs bottenvikskusten i Västernorrland kryllar det av mysis i alla fall. Jag fångade några kilo i början av juni. Men eftersom vädret har varit mulet under några veckor nu, så har det inte gått bra att fånga. De är så svåra att se när inte solen ligger på.
Normalt är tillgången störst i Maj och i Septemper.
Mvh/ PerKommentar
-
Zaphi, det var den här algen du menade va'?
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
I mina hemtrakter Västervik har de tydligen börjat samlas så att man får ihop ett kilo på en timme dvs. de stora "stimmen" finns inte än men är på gång (de går inte i stim, de samlas bara på samma ställe har jag tagit reda på )Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Förlåt att jag hänger på rödalgstråden i din Mystråd Ola.
Är det så att man skulle kunna plocka med sig lite rödalger och mata sin Mbunas med? Är det någon som testat att plocka upp lite alger från naturen för övrigt?
Kommentar
-
Ett intressant inlägg Roccster ! Den gröna trådalgen förpestar numera ,vårt övergödda, Östersjön. Det finns med andra ord jävligt gott om den. Men först : Om någon har en(kan tillhandahålla) "innehålls förteckning över algen. Och det visar sej att algen inte inehåller något"skit" , så är det bara till att börja
med arbetet -håll Östersjön rent-Kommentar
-
Ett bidrag till Olas mysis-tråd ! Det är fortfarande för varmt i vattnet; mysisen har inte börjat att "flockas" än. Jag återkommer med rapporter(är själv på jakt)Kommentar
-
citat:Ett bidrag till Olas mysis-tråd ! Det är fortfarande för varmt i vattnet; mysisen har inte börjat att "flockas" än. Jag återkommer med rapporter(är själv på jakt)
(ett alternativ till kopplingen låg vattentemp och mycket mysis är förstås vindar och strömmar - är det någon som vet hur det funkar?)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag tror att alger är bra mat till algätande fisk! Har själv funderat på alger i räkmixen (vilken dubbeltråd det här börjar bli)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja Ola det är skumt att mysisen först flockas när tempen når ung. 10 grader i innerskärgården; när man kan beskåda stora stim ,här och där, i ytter skärgården på sommaren(men då har man ju såklart ingen håv med sej). Vetenskaplig förklaring någon?
Jag vill poängtera att jag har 10-15 ställen(inom skärs),som jag brukar att håva på. Efter ca. tio års fångande, så kan jag bara
konstatera att det är meningslöst att åka dit annat än vår/höst,då
det har blivit omkr. 10 gr. i vattnet.Kommentar
Kommentar