Tips för Tanzania-resa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • April 2003
    • 133

    Tips för Tanzania-resa!

    Hejsan!
    Jag och en kompis ska till Tanzania och jag tänkte då besöka Malawi alternativt Tanganyikasjön. Har nån som varit där nåt tips på hur man tar sig dit, boende, snorkling, krav, kostnad. Och vilken sjö är bäst att snorkla i? Malawi el Tanganyika?
    Tacksam för alla svar och tips. Gärna hemsidor.

    /Markus
  • macson
    Användare
    • April 2003
    • 133

    #2
    Är det ingen som har varit där?

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Testa och sök i forumet,vet att liknade trådar vart uppe ett antal gånger..

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        "Har nån som varit där nåt tips på hur man tar sig dit"
        Vart är dit, och varifrån menar du?

        Boende brukar inte vara några problem.

        Att snorkla går bra i båda sjöarna.

        Flyg t/r Lusaka i Zambia alt. Lilongwe i Malawi kan man få för från 8-10 000:-. Sedan beror priserna på vidare färdsätt, standard på boende etc.

        Generellt är det mer lättillgängligt vid Malawisjön än Tanganikasjön.

        Någon bra länk för resor till Tanzania känner jag inte till, men väl Malawi;
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • April 2003
          • 133

          #5
          Tack för svaren.

          MICKE:
          Jag menade från Norra delen av Tanzania till Malawisjön och Tanganyikasjön.

          Är det dyrt att snorkla där? Alltså, man måste väl ha nån typ av båt med guide och sånt?!

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            citat:Jag menade från Norra delen av Tanzania till Malawisjön och Tanganyikasjön.
            Det absolut bästa sättet att tesa längre sträckor i Afrika är med flyg. Att resa på marken kräver att man har gott om tid på sig och ett enormt tålamod.

            citat:Är det dyrt att snorkla där? Alltså, man måste väl ha nån typ av båt med guide och sånt?!
            Det går bra att snorkla själv på många ställen och då är det förstås gratis. Som du själv skriver är det givetvis en fördel att få hjälp med guidning och båttransport.
            Jag har goda erfarenheter av ciklidexportören Stuart Grant och hans fru Esther som håller till vid Kambiri Point, Malawi. Dit tar ni er enklast med flyg till Lilongwe och kommer överens om hämtning från flygplatsen, eller så tar ni minibuss de 12 milen mellan flyplatsen och Kambiri Point. Stuart och Esther kan hjälpa till med allt ni behöver som t ex mat, logi, båtar, dykutrustning och erfarna fångstmän som guider. Dom vill helst att man kommer i lite större grupper, gärna 6-10 personer. Detso fler man är ju lägre blir priset per person.
            Mer information finns på deras hemsida;
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • macson
              Användare
              • April 2003
              • 133

              #7
              Tack för tipsen!
              Det enda som dock inte framgår på hemsidan och här, är vad det kostar! Du har ingen aning på ett ungefär?

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av macson

                Tack för tipsen!
                Det enda som dock inte framgår på hemsidan och här, är vad det kostar! Du har ingen aning på ett ungefär?
                citat:Ursprungligen skickat av Micke


                Detso fler man är ju lägre blir priset per person.
                Det går alltid att komma överrens om ett överkomligt pris. Ta kontakt med dem och berätta om era planer och be att få ett prisförslag. För att både ni och dom ska bli nöjda bör ni vara 6-8 personer som delar på kostnaden. Om ni inte själv kan samla ihop tillräckligt många att resa med kan ni höra med Stuart och Esther om dom har någon annan grupp inbokad som ni kan resa tillsammns med.
                Priset vi fick betala när jag var där var väldigt lågt av olika orsaker och det är knappast något bra riktmärke.




                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...