för många guldfiskar i skål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 17

    #16
    jag känner mig lurad som blev pålurad kombinationen guldfisk och glasskål, än så länge lever de, men de är små så jag letar en ny lösning inför framtiden. Hur fort växer guldfiskar. Jag menar inte slöjstjärt, det vet jag inte ens vad det är.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #17
      Hej

      Slöjstjärtar är ett antal missbildade avelsformer av guldfisken, den ena mer grotesk och handikappad än den andra. Den minst missbildade, och den som är vanligast, är den med som "bara" har böjd ryggrad, och dubbla, släpande stjärtfenor.

      Var inne i en affär i helgen, där en kille kommenterade att de simmade ograciöst, och det finns som sagt en förklaring till det. De rör sig som skadade fiskar. Det var i samma affär jag hörde två tjejer en gång, som ville köpa en skål och en kampfisk, och hon som jobbar där sa att man inte kunde ha kampfiskar i en skål, för de behöver värmare. Hon sa att den enda fisk man kunde ha i dem är slöjstjärtar. Hmm, kampfiskar behöver värmare? Men slöjstjärtar behöver inte stort utrymme, och bra filtrering? Tydligen inte, enligt henne.

      Men trots att de jämfört med normala guldfiskar är långsamma simmare, och är mer ihoptryckta i kroppen, så blir de ändå för stora för en skål, jag har sett exemplar på mellan 25 och 30 cm. Se´n äter de och skitar ner mycket, vilket gör att vattnet i en liten skål blir dåligt fort. Tvärtemot vad en del tror, så är små akvarier inte mer lättskötta än stora, för det är svårare att få bra balans i små. Och så behöver guldfiskar bra filtrering på grund av sina matvanor.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #18
        musslan: www.blocket.se , där hittar jag ofta akvarium till bra priser, ofta innehållande utrustning och inredning. Satsa på ett på över 150 liter, så stort som möjligt.

        Lycka till
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Snapper
          Användare
          • January 2004
          • 37

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

          varför skulle man kunna ha slöjstjärtar i en skål?

          Skulle vilja se en slöjstjärt på 30cm som trivs bra i en skål.
          Skulle kanske inte påstå att det är omöjligt men du får inte upp slöjstjärtat på 30cm i en skål. Dom KAN bli så stora...men inte om du har dom i en skål. Har hört folk som haft samma fisk i skål i en 7-8år, så visst GÅR det men knappast idealiskt.
          Hade varit bättre med slöjstjärtar före guldfiskar pga av att guldfiskar är mycket mer aktiva och växer fortare och behöver mer plats.

          Och som sagt, vill man ha en skål så ha en kampfisk i istället. Som en ovanstående skrev, dom behöver lite varmare. Upp mot 30grader om man vill leka dom, men annars så klarar dom sig ypperligt i 25gradigt vatten. De är uppfödda i 2dl vatten (de från Asien iaf) och de verkar inte till ha något imot att vara trångbodda, man kan tom med säg att det är helt naturligt för dom, de lever ofta i små pölar i naturen.
          En annan fördel är att du inte behöver någon syretillsättning i vattnet och att kampfiskar inte skitar ner alls så mycket som slöjstjärtar/guldfiskar gör.

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #20
            citat:
            Skulle kanske inte påstå att det är omöjligt men du får inte upp slöjstjärtat på 30cm i en skål. Dom KAN bli så stora...men inte om du har dom i en skål. Har hört folk som haft samma fisk i skål i en 7-8år, så visst GÅR det men knappast idealiskt.
            Hade varit bättre med slöjstjärtar före guldfiskar pga av att guldfiskar är mycket mer aktiva och växer fortare och behöver mer plats.
            att dom överlever är inget bra argument, folk överlever i fängelsen och kinesiskor som förr fick lindade fötter hade också extremt små fötter men är det nyttigt? En slöjstjärt blir 30+ och då ska man ge den dom möjligheterna även fast det är ett framavlat monster.

            Sen angående kampfiskar så är dom flesta flod/träsk levande sedan att dom hittas i väldigt små pölar under torrperioder är en helt annan sak, åter igen bara för att en fisk överlever betyder inte att den inte kan få det bättre. Sen att dom passar bra mycket bättre i en skol en tex. guldfiskar är ju en helt annan sak.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Mohlin
              Användare
              • May 2002
              • 139

              #21
              Snacka om ont om plats. Jag har en diskussion på en dansk akvariesite ang följande sammansättning:

              Mit 45l er der
              * 4 Kampfisk( 1 Han og 3 hunner)
              * 3 Platyer
              * 6 Blandende Panser maller
              * 1 sugemalle
              * 10 Sorte fantom tetra.

              och nr 2....

              Og her er så mit 63L.
              Her går.
              * 20 alm neon
              * 3 gubbyer
              * 5 sorte tetra
              * 5 blødende(glødende) hjerte
              * 6 blandende panser maller
              * 1 sugemalle
              * 10 alge rejer

              Jag har försök att förklara att det behövs ca ett 200 o ett 100 liters akvarium (minst) men damen tycker bara att "så länge fiskarna inte dör så trivs de". Helt andra värderingar i Danmark ang sådant. "Slørhaler" (Slöjstjärtar) är också mycket vanligare i små kar. Ang skålar har de ungefär samma diskussion som vi, dock.

              Kommentar

              • Snapper
                Användare
                • January 2004
                • 37

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

                citat:
                Skulle kanske inte påstå att det är omöjligt men du får inte upp slöjstjärtat på 30cm i en skål. Dom KAN bli så stora...men inte om du har dom i en skål. Har hört folk som haft samma fisk i skål i en 7-8år, så visst GÅR det men knappast idealiskt.
                Hade varit bättre med slöjstjärtar före guldfiskar pga av att guldfiskar är mycket mer aktiva och växer fortare och behöver mer plats.
                att dom överlever är inget bra argument, folk överlever i fängelsen och kinesiskor som förr fick lindade fötter hade också extremt små fötter men är det nyttigt? En slöjstjärt blir 30+ och då ska man ge den dom möjligheterna även fast det är ett framavlat monster.

                Sen angående kampfiskar så är dom flesta flod/träsk levande sedan att dom hittas i väldigt små pölar under torrperioder är en helt annan sak, åter igen bara för att en fisk överlever betyder inte att den inte kan få det bättre. Sen att dom passar bra mycket bättre i en skol en tex. guldfiskar är ju en helt annan sak.
                Precis det jag skrev ju! Jag förespråkar inte skålar på nått sätt, men släjstjärtar klarar att bo i skål bättre än guldfisk, har sett slöjstjärtar leka i en skål...sen om det är bra är en helt annan sak!

                Klart en kampfisk kan få det bättre, den kan ju va ute i det vilda, kvittar hur du gör så kan den alltid få det bättre. Men får fisken bra mat, får växa, och ha rätt temp, syresättning mm så har den vad den behöver. Sen om den blir lyckligare o på bättre humör om den får mer simmyta vill jag va osagt.
                Men 99,5% av alla kampfiskar som säljs i Sverige är uppfödda i 2-3dl vatten sen många år tillbaka, så jag tycker fortfarande om man NU TVUNGET SKA HA EN FISK I GULDFISKSKÅL så är en kampfisk o föredra då de är bättre lämpade för de är mindre och kräver mycket lite utrymme.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 17

                  #23
                  Tyvärr hann jag inte flytta dem innan de dog. Nu vet vi alla. guldfiskar trivs inte i små gölasskålar. Tråkigt att de behövde offra livet, men jag är nu en erfarenhet rikare och har nu ett nytt akvarium att ansvara för..
                  *Älskar utmaningar*
                  //Musslan

                  Kommentar

                  • Morellen
                    Användare
                    • December 2003
                    • 84

                    #24
                    har den handlaren verkligen gått akvariekursen?
                    Även om en del affärer verkar göra vad som helst så har de ändå en skyldighet att upplysa köparen om vad han köpt och hur djuret skall skötas.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...