för många guldfiskar i skål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 17

    för många guldfiskar i skål?

    Jag har precis köpt fem guldfiskar och har dem i en 20-litersskål. Är det för ont om plats? Handlaren jag köpte den av sade att han var mer inriktad på större djur och mest sålde fiskar för att det gav klirr i kassan. Jag fick nästan känslan av att han hoppades att mina fiskar skulle dö så att han då skulle tjäna mer pengar när jag tvingades köpa nya. Bor på en liten ort med bara en djuraffär och har därför inget val att välja en mer seriös handlare. Borde jag skaffa ett bättre ett hem åt mina fiskar?

    //Tina
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    ja
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • March 2004
      • 460

      #3


      som du ser på länken så kräver guldfiskr en hel del utrymme.. så 20 liter år på tok för lite!
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • July 2004
        • 17

        #4
        just nu är de ju pyttesmå men de växer en hel del menar ni? hur snart bör jag flytta dem till ett större akvarium? hur hanterar jag såhär oseriösa djurhandlare? Jag känner mig lurad som köpt helt fel akvarium för mina fiskar och dessutom känner jag mig elak som trängt in dem på så liten yta. vad göra?

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          som sagt köp större akvarium, det behöver inte kosta så mycket och ang butiken-gå dit och tala om att du är missnöjd sen beroende på reaktion tar du ett beslut om du fortfarande vill handla där el inte, var bor du?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 17

            #6
            jag bor i en mindre ort i uppland. Tack för tipsen, jag ska återvända till butiken och klaga och skaffa ett bättre hem till mna fiskar. Tack

            Kommentar

            • CRAYLEONE
              Användare
              • May 2003
              • 145

              #7
              Jag tycker vi ska snacka om ciklider på detta forum istället. Guldfiskar och slöjstjärtar (slöjskärt?) tycker jag funkar bättre på Zoopet. []

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

                #8
                Under rubriken Övriga fiskar tycker jag det passar hur bra som helst.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 17

                  #9
                  förlåt, kände inte till det forumet men känner att det inte borde störa någon om jag skriver under övriga fiskar. Den som inte gillar övriga fiskar behöver ju inte läsa där..

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Under rubriken "Växter och övriga fiskar" går det utmärkt att diskuttera guldfiskar och svaren som getts var snabba och korrekta + inget ovidkommande gnäll.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Fråga: "för många guldfiskar i skål?"
                      Svar: en är för många, skaffa ett riktigt akvarium...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 17

                        #12
                        Men det första jag tänker på när jag ser en glasskål är guldfiskar. Hur kan då guldfiskar vara för stora för en skål? Konstigt att handlare säljer skålar till nyblivna guldfisksägare. Vet någon förresten hur det kommer sig att just guldfiskar hamnat på det iranska nyårsbordet?

                        //Tina

                        Kommentar

                        • fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

                          #13
                          Det är väl en romantisk bild av ett billigt, lättskött och dekorativt husdjur - allt man behöver är en fisk, en skål och ett litet slott, (samt möjligen en skylt där det står No Smoking) - säkert är det ett låttsålt koncept. Folk har för sig att det är guldfiskar man ska ha i dessa skålar. Frågar de efter en guldfisk och en skål så går det ju fort att tjäna lite pengar på dem. Men akvariehandlare med någon ansvarskänsla säljer inte denna kombination utan att i alla fall ha upplyst köparen om varför det är en dålig idé att ha en guldfisk i en liten skål. I slutänden har ju kunden alltid rätt, så om kunden insisterar kan man knappast hindra honom eller henne.
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                          Kommentar

                          • Snapper
                            Användare
                            • January 2004
                            • 37

                            #14
                            Är det GULDFISKAR du menar och inte slöjstärtar?
                            Om det är guldfiskar så vill jag påstå att antingen handlaren har lurat dig eller så visste han/hon inte bättre.
                            Guldfiskar kan du inte ha i Guldfiskskål (eller kan o kan, men inte med någon större framgång).

                            Slöjstjärtar går och ha i sk guldfiskskål (det kan diskuteras till domedagen men du kan få dom att överleva iaf) Men dock så låter 5st lite mycket, 1-2 låter mer rimligt.

                            Mitt tips är att om du nu vill ha en guldfiskskål så byt ut slöjstjärtarna/guldfiskarna mot en kampfisk, det går mycket bättre!

                            Kommentar

                            • GoSatta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1686

                              #15
                              varför skulle man kunna ha slöjstjärtar i en skål?

                              Skulle vilja se en slöjstjärt på 30cm som trivs bra i en skål.
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...